Skip to content
Vijf vragen aan Sander Dekker
Vijf vragen aan Sander Dekker

Heijmans focust op vervanging en renovatie-opgave

14 maart 2024

Tienduizenden bruggen, sluizen en andere kunstwerken naderen het einde van hun levensduur. Om de veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen laten assetbeheerders deze objecten de komende jaren vervangen of renoveren. Directeur Infra Sander Dekker legt uit welke rol Heijmans in deze opgave speelt. “De komende jaren gaan we steeds meer V&R-opdrachten doen, terwijl het aantal klassieke aanlegprojecten afneemt.”

1. Wat is de vervanging en renovatie-opgave?

“Bruggen, tunnels, wegen, sluizen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw naderen bijna allemaal het einde van hun levensduur. Veel kunstwerken zijn ook niet berekend op het intensievere en zwaardere wegverkeer. Om onveilige situaties en problemen met bereikbaarheid te voorkomen zijn deze assets aan vervanging of renovatie toe. De opgave is enorm en divers. Van de renovatie van de Van Brienenoordbrug tot en met het vervangen van een klein viaduct over een gemeentelijk fietspad.”

“Bruggen, tunnels, wegen, sluizen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig naderen bijna allemaal het einde van hun levensduur en zijn aan vervanging of renovatie toe."
“Bruggen, tunnels, wegen, sluizen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig naderen bijna allemaal het einde van hun levensduur en zijn aan vervanging of renovatie toe."

“Voor assetbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, ProRail, provincies, gemeenten, havenbedrijven en waterschappen lag de focus jarenlang op nieuwbouw. Het vraagstuk is nu veel ingewikkelder. Voordat je kunt starten met de massale V&R-operatie die meerdere decennia gaat duren, moet de overheid in kaart brengen welke objecten als eerste aan de beurt zijn. Voor Heijmans ligt de focus op bruggen, viaducten, tunnels en sluizen.”

2. Hoe bepaal je de levensduur van een object?

“Elk object is ontworpen met een levensduur die is bepaald aan de hand van verwachte verkeersbewegingen. Nu is het de vraag of objecten tegen deze theoretische levensduur aanzitten of dat ze door de toenemende verkeersdruk eerder aan de beurt zijn voor vervanging of renovatie. Een object kan ook langer meegaan dan verwacht. Dit zijn allemaal vragen waar beheerders antwoorden op zoeken.”

“Door te monitoren helpt Heijmans opdrachtgevers met het vinden van deze antwoorden. Zo voeren we voor diverse onderhoudscontracten al dagelijks inspecties uit. We kijken dan onder meer naar scheurtjes in het beton van een tunnel of viaduct. We monitoren ook digitaal met sensoren, waarmee je bijvoorbeeld de doorbuiging van een viaduct kunt meten.

"Door te monitoren en dagelijkse inspecties uit te voeren, brengen we de levensduur van objecten voor onze opdrachtgevers in kaart"

3. Hoe gaat Heijmans deze opgave aanpakken?

“De meeste V&R-projecten komen nu nog als individuele tenders op de markt, waarbij sommige objecten onderdeel uitmaken van meerjarige onderhoudscontracten. Gelukkig probeert Rijkswaterstaat alle objecten steeds meer te bundelen en als portfolio of raamcontract aan te besteden. Het voordeel hiervan is dat opdrachtnemers in dit soort contracten steeds efficiënter kunnen werken en dat dit de mogelijkheid geeft om te innoveren en te standaardiseren. Zo kun je steeds sneller en beter werken.”

“De V&R-opgave raakt nagenoeg het hele infrabedrijf. En dat moeten we in goede banen leiden. We zorgen ervoor dat de juiste specialisten aanhaken en we als één Heijmans op een tender inschrijven. De hoeveelheid werk die op ons afkomt is enorm en multidisciplinair. Dit kunnen we niet alleen. Daarom bundelen we de krachten met bedrijven op het gebied van bijvoorbeeld staalwerk, werktuigbouw, bediening en besturing, coatings, sloopwerkzaamheden en specialistisch ontwerpvraagstukken.”

"De V&R-opgave raakt nagenoeg het hele infrabedrijf. De hoeveelheid werk die op ons afkomt is enorm en multidisciplinair. Dit kunnen we niet alleen."
"De V&R-opgave raakt nagenoeg het hele infrabedrijf. De hoeveelheid werk die op ons afkomt is enorm en multidisciplinair. Dit kunnen we niet alleen."

4. Waarom is renoveren of verbouwen moeilijker dan bouwen?

“Het is makkelijk om iets te maken op een plek waar nog niks is. Renoveren of bouwen in de buurt van bestaande objecten is lastiger, omdat de kans op verrassingen groot is. Soms zijn meer onderdelen van een object slechter dan verwacht, zodat je die ook moet vervangen. Dit kost meer tijd en geld.

Daarom werkt Heijmans graag in alliantie waarin je samen met een opdrachtgever een project maakt. Je hebt dan een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een andere optie is de 2-fasenaanpak, waar je in de eerste fase met de opdrachtgever het ontwerp maakt en bepaalt wat de risico’s zijn. In de tweede fase spreek je pas een vaste prijs af. Zo voorkom je onnodige risico’s.”

5. Wanneer moet de V&R opgave voltooid zijn?

“We zijn al volop bezig. Diverse projecten zijn opgeleverd, zoals de Doorslagsluis in Nieuwegein, de Piet Heintunnel in Amsterdam en de Koningstunnel in Den Haag. En op dit moment zijn we nieuwe V&R-projecten aan het opstarten, zoals de renovatie van de Koninginnensluis in Nieuwegein en de Spijkenisserbrug en Brug over de Noord. De komende jaren gaan we steeds meer V&R-projecten realiseren, terwijl het aantal klassieke aanlegprojecten afneemt. Ik vermoed dat we komende dertig jaar zoet zijn met de V&R-opgave. En als het laatste object klaar is, dan beginnen we weer van voor af aan.”

Neem contact met ons op