Skip to content
Frank Savelkouls samen met Richaël de Jong bij de ECO-paal
Zo werkt de ECO-paal

Sterk en veilig, lichter in gewicht met 25% CO2-reductie

15 maart 2024

Het dorp Lent bij Nijmegen heeft een Nederlandse primeur! Bij de realisatie van grondgebonden Heijmans Huismerk woningen in dit Gelderse dorp gebruikt Heijmans voor de eerste keer de duurzame ECO-paal als fundering. Deze holle betonnen heipaal van co-maker IJB Groep uit Lemmer combineert het maximale draagvermogen van een traditionele massieve heipaal met minimaal materiaalgebruik. Door de uitgespaarde holte middenin de ECO-paal is 30% minder beton nodig wat resulteert in gemiddeld 25% CO2-reductie per heipaal.

Minder beton

De ECO-paal is vergelijkbaar met de veilige eigenschappen van een massieve betonnen heipaal, terwijl het grootste gedeelte in het midden hol is. In het Toekomstlab van de IJB Groep in Lelystad is uitgebreid onderzoek verricht en in Lemmer zijn diverse tests uitgevoerd. Uit deze tests blijkt dat het haalbaar is om minder beton te gebruiken zonder verlies van draagkracht van de heipaal. Ook het heien zelf is gegarandeerd doordat de voet en kop van massief gewapend beton zijn. Door de robuuste kop kan de holle heipaal veilig en zonder problemen de grond in worden geslagen. Bovendien zorgt de massieve kop voor een optimale verbinding met de bovenliggende fundering. De massieve voet garandeert op zijn beurt weer het draagvermogen.

Duurzame draagkracht

Volgens procesleider Frank Savelkouls van het Heijmans Huismerk-team en IJB Groep accountmanager Richaël de Jong draagt de ECO-paal door de CO2-reductie bij aan hun gezamenlijke doel: het creëren van een gezonde leefomgeving. Dit begint bij duurzame draagkracht en de ECO-paal beantwoordt deze vraag vanuit de fundering. “Als co-makers zijn we altijd op zoek naar innovatieve oplossingen. Het verbeteren van processen en producten is immers in ons beider belang. Daarom stimuleren we elkaar in duurzaam denken, ontwikkelen en het daadwerkelijk toepassen van innovatieve producten. Constructieve samenwerking is hierin de sleutel. Doordat Heijmans de ECO-paal nu voor de eerste keer toepast, kan de IJB Groep dit product verder optimaliseren en integreren in haar standaard productlijn.”

Meer weten over de samenwerking tussen de IJB Groep en Heijmans? Klik dan op de video.

Vergelijkbare afmeting

Niet alleen het maximale draagvermogen van de ECO-paal is gelijk aan dat van een traditionele betonnen heipaal, de afmeting is dat ook. Zo heeft de ECO-paal een vierkante standaard schachtmaat van 29 x 29 centimeter met een holtedoorsnede van 19 centimeter. De lengte varieert van 6 meter tot maximaal 18 meter. Net als de massieve heipaal wordt de ECO-paal in een mal gemaakt waarin een holte is uitgespaard. De vier zijden krijgen verticale strengen aan voorspanwapening. Door deze specifieke wapening kan de ECO-paal veilig en zonder breekschade worden vervoerd. De holte middenin de paal zorgt bovendien voor een lager gewicht waardoor een vrachtwagen meer heipalen tegelijkertijd kan vervoeren en de CO2-uitstoot van het transport dus lager is.

Verbeteren

Richaël en Frank: “De volgende stap is het verduurzamen van de betonsamenstelling. Het grind wordt hierbij vervangen door circulair betonpuingranulaat. Het bouwproject in Lent neemt hier al een voorsprong op omdat in deze pilot prefab betonfunderingsbalken met 20% betonpuingranulaat worden toegepast. Hierna past de IJB Groep dit principe ook toe in de ECO-paal. Vanuit Heijmans is het dus belangrijk dat we kijken naar het toepassen van meer duurzame materialen of naar de besparing van materialen. Dat laatste is namelijk de beste manier om te verduurzamen. De ECO-paal wordt ingeschreven in de Nationale Milieu Database waarmee de IJB Groep de duurzaamheid met overzichtelijke cijfers gaat onderbouwen. Deze cijfers gebruiken we bij Heijmans vervolgens weer in de MPG-berekening. Lent is nog een pilotproject. Na afronding van dit pilotproject gaat Heijmans de ECO-paal grootschalig inzetten.”

De voordelen op een rij

  • Minder beton voor gelijke heipaal
  • Gemiddeld 25% CO2-reductie
  • Efficiënter materiaalgebruik
  • Verlaging MKI-waarde
  • Lagere CO2-uitstoot transport
ECO-paal_1
Richaël de Jong (IJB-groep) in gesprek met Frank Savelkouls (Heijmans) bij IJB op het terrein.

Neem contact met ons op