Skip to content
20230403_heijmans_martinekrekelaar_k__4253
Servicemonteurs en hun opdrachtgevers

Samen sterk

11 juli 2023

In een publiek gebouw als een ziekenhuis of waterschap moet alles op rolletjes lopen. Daar zorgen deze duo’s voor. De een is servicemonteur bij Heijmans, de ander de opdrachtgever. Samen houden ze ‘hun’ gebouw in topconditie.

‘Tja, we blijven technische mannen hè?’
20230418_heijmans_martinekrekelaar_k__4859
Regisseur gebouwenbeheer bij Wetterskip Fryslân Gert-Theun Hansma (54), rechts, en technisch specialist van Heijmans Arjen Zijlema (51).

Gert-Theun: “Arjen loopt al bijna twintig jaar als monteur bij het Wetterskip rond, net zo lang als ik. Sinds mei heb ik de mooie functie van regisseur gebouwenbeheer en in die hoedanigheid hebben we intensiever contact. Je zou ons wel een duo kunnen noemen, ja. Als er een storing is op ons hoofdkantoor, de werkplaatsen of installaties, bel ik Arjen en zorgen we er samen voor dat ’ie wordt opgelost. Arjen is een rustige, kundige man. Hij heeft een geweldig grote technische kennis op allerlei vlakken. Laatst hadden we op een zaterdag groot onderhoud aan het hoofdkantoor gepland, waarbij we een aantal dingen zouden testen. Op dat soort dagen vraag ik Arjen erbij. Ik weet dat hij het leuk vindt; daar komt zijn gedrevenheid naar boven. Bovendien is het ook handig. Of er zich nu een probleem voordoet met de luchtbehandeling, het alarm of de cv-ketel: Arjen is van alle markten thuis.”

Arjen: “Gert Theun zou ik omschrijven als een echte nuchtere Fries. Oplossingsgericht, zoals de meeste technische mensen. Het is fijn om te merken dat hij alle vertrouwen heeft in mij en in Heijmans. Hij zegt: ontzorg me maar. Wat dat betreft is Wetterskip echt een voorbeeldopdrachtgever. De lijntjes tussen Gert-Theun en mij zijn heel kort. Vaak belt hij me rechtstreeks op met een probleem, al hebben we ook altijd een sociaal momentje. Even vragen hoe het weekend was geweest, wat de plannen zijn voor de vakantie. Toevallig hadden we het er vandaag nog over hoe ik gisteravond aan mijn dak aan het klussen was en hij thuis de vloer moest verven. Ja, we blijven technische mannen hè? Soms drinken we na een klus aan het eind van de middag nog een bakkie in de kantine van het waterschap. Dan kun je Gert Theun er goed bij hebben. Hij is grappig en niet te beroerd om koffie te halen of met gevulde koeken aan te komen. Kijk, dan snap je het.”


20230412_heijmans_martinekrekelaar_k__4614
‘Ik ben chaotisch, Bart een baken van rust’

Servicecoördinator bij Heijmans Bart van Rooij (47) en coördinator technische service bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis Manuel van Emmerik (46).

Manuel (links): “Wij hebben hier in het ziekenhuis fantastisch mooie storingen, zeg ik altijd. Onze systemen zijn zo complex dat we er zelf vaak ook van staan te kijken wat er nú weer is gebeurd. Bij zo’n storing ren ik altijd bij Bart naar binnen, een paar kamertjes verderop. Samen maken we dan een plan om het op te lossen. Zelf kan ik in zo’n situatie best chaotisch zijn, maar Bart is altijd een baken van rust. Dat werkt voor mij heel fijn. Bart is mijn contactpersoon bij Heijmans; hij regelt met zijn mensen dat het werk wordt uitgevoerd. Ik zorg dat alles richting het ziekenhuis wordt gecommuniceerd en aangestuurd. Bart is heel betrokken en denkt altijd mee. Zoals op een zaterdag toen we een grote stroomstoring hadden. Hij bleef uren hangen om het helemaal op te lossen. Dat is misschien deels zijn valkuil, maar ik vind het ook bewonderenswaardig. Hij is mijn betrouwbare man in het ziekenhuis.”

Bart: “Manuel heeft net als ik een technische achtergrond, dat kan ik erg waarderen. Toen we laatst problemen hadden met de steriele wasmachines voor de operatiekamers, hielp hij gewoon mee op z’n werkschoenen. Da’s nog eens wat anders dan een manager in een driedelig pak. In een ziekenhuis moet de zorg altijd doorgaan. Maar als er een storing is, moet soms de stroom eraf of de luchtbehandeling uit. Manuel heeft de taak dat allemaal af te stemmen met de ziekenhuismanagers. Daar heb ik veel respect voor. Het is bijna een politieke baan om iedereen tevreden te houden, maar dat doet hij goed. Toen Manuel net begon, heb ik hem beknopt verteld over mijn dochter. Ze is zwaar gehandicapt, waardoor ik afwijkende tijden werk en af en toe plotseling weg moet. Op zo’n boodschap reageert hij dan heel meelevend. Hij zei: ‘Bart, thuis is belangrijker dan hier.’ Ik vind het fijn dat hij er zo in staat.”


‘Toen wist ik: met die Ferry zit het wel goed’

Chef servicemonteur bij Heijmans Ferry Vernooij (42) en installatieverantwoordelijke Hans Hoogland (51) bij de Universiteit van Amsterdam. 

20230403_heijmans_martinekrekelaar_k__4253
Chef servicemonteur bij Heijmans Ferry Vernooij (links) en installatieverantwoordelijke Hans Hoogland bij de Universiteit van Amsterdam.

Ferry: “Op de Universiteit van Amsterdam stuur ik namens Heijmans een team van twaalf monteurs aan. Hans is daar officieel mijn opdrachtgever, maar zo voelt dat niet. Hij is heel benaderbaar en staat open voor discussie. Het voelt gelijkwaardig. We werken nu zo’n vier jaar samen. Hans is een heel gestructureerd en geordend persoon. In zijn mails is het altijd tjak-tjak-tjak: alles netjes onder elkaar. In vergaderingen kan hij soms ook goed doorvragen: hoe zit dit, en dat? Toch komt hij altijd relaxt over. Dat is een kwaliteit van hem. We hebben allebei dezelfde elektrotechnische achtergrond. Als Hans vraagt hoe het zit met de NEN 3140-normen, weet ik meteen wat hij bedoelt. Privé weet ik weinig van hem. Ik neem daar misschien ook weinig initiatief in; ben niet zo’n prater. Maar zakelijk zit het gewoon goed. We zijn allebei van het type: je zegt wat je doet en je doet wat je zegt. Dat werkt heel plezierig.”

Hans: “Mijn belangrijkste klus samen met Ferry was toen ik net zes weken in dienst was bij de UvA, in 2019. De hoofdvoeding van het gebouw had onderhoud nodig. Een complexe klus, die we in drie weken moesten voorbereiden. Maar het lukte en het was ook nog eens succesvol. Daarna wist ik: met die Ferry zit het wel goed. Ik waardeer in Ferry dat hij technisch supergoed onderlegd is. Ook denkt hij altijd drie stappen vooruit. Als hij bijvoorbeeld een lekkage meldt, heeft hij al de noodvoorziening aangezet én staan de blowers klaar om de lekkage te verhelpen. Onze relatie is vooral professioneel. Heel af en toe hebben we het over onze kinderen: die van mij zijn nog jong, die van hem wat ouder. Als ik ’s ochtends met kleine oogjes in de vergadering zit, zegt hij lachend: ‘Ik weet hoe het voelt.’ Maar daarna moeten we vaak weer aan het werk. Jammer wel. We zouden vaker eens een kop koffie moeten drinken.”