In het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen is een specifiek en stabiel binnenklimaat vereist, om de kunstcollectie in optimale conditie te houden. Daarin spelen de elektrotechnische- en werktuigbouwkundige installaties een cruciale rol. Deze installaties beheert en onderhoudt Heijmans voor het museum, zodat de kunstschatten hun waarde behouden.
De spiegelende kom in het Museumpark is door Rotterdammers al liefkozend De Pot genoemd. Het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen is het eerste publiek toegankelijke kunstdepot van de wereld. Het iconische ontwerp van MVRDV huisvest 151.000 kunstwerken ter waarde van acht miljard euro. Om deze onder de optimale condities te bewaren, kent het gebouw vijf verschillende klimaatzones. Aan Heijmans de taak om de komende twee jaar via de elektrotechnische- en werktuigbouwkundige installaties het gebouw zo te beheren en onderhouden dat de kunstschatten niets aan waarde verliezen.
Kunst en bezoekers samen
Na zeven jaar plannen maken en bouwen, opende in november 2021 het Depot Boijmans Van Beuningen de deuren. De kelders onder het bestaande museumgebouw waren door wateroverlast ongeschikt voor het opslaan van de internationaal beroemde kunstcollectie van het Boijmans. Met een nieuw depotgebouw zou het museum bovendien veel meer van de collectie kunnen laten zien.
Het Depot breekt met de traditie van gesloten kunstdepots. Het gebouw is zo ontworpen dat de kunstwerken op allerlei toegankelijke manieren zichtbaar worden voor publiek, waarmee Boijmans het voortouw neemt in de veranderende visie op collectiebeheer. āKunst en bezoekers delen Ć©Ć©n ruimteā, stelt architect Winy Maas van MVRDV.
Heijmans, die al twaalf jaar in het nu gesloten museumgebouw de elektrotechnische- en werktuigbouwkundige installaties verzorgde, is door Boijmans opnieuw geselecteerd als partner in beheer en onderhoud. Het Depot kent vijf verschillende klimaatzones, ingedeeld op basis van materialen waar kunstwerken uit bestaan, zoals metaal, plastic, papier, doek en fotoās. Zo is de ruimte waar kleurenfotoās liggen het koudst met een temperatuur van acht graden, terwijl zwart-witfotoās het tweemaal zo warm willen hebben. En worden metalen objecten bij een lage relatieve luchtvochtigheid bewaard.
Stabiliteit
Temperatuur en luchtvochtigheid van de tientallen depotruimtes moeten zo constant mogelijk zijn, ondanks de invloed van bezoekers, vertelt directeur Ina Klaassen. Bij elke halve graad verschil gaat een kunstwerk in waarde achteruit. Heijmans is daarom verantwoordelijk voor een zogenoemde āflatlineā in al die klimaatzones. Via een centraal gebouwbeheersysteem kunnen de servicemonteurs van Heijmans in een oogopslag zien waar ingrijpen nodig is. Ook storingen worden via dit systeem gemeld. Dat varieert van liftdeuren tot de vier bijzondere deuren op de begane grond, waardoor de kunstwerken binnen komen.
āAls er iets niet werkt, is Heijmans het eerste aanspreekpuntā, vertelt servicemonteur Michel Vissers. Zo zorgt Heijmans ervoor dat het Depot optimaal kan functioneren als machinekamer voor het museum.
Klimaatindelingen in het Depot
(t=temperatuur, rl=relatieve luchtvochtigheid)
Algemeen depotruimten zoals schilderijen, keramiek, kunststoffen etc. t: 16 - 22 graden rl: 7.5 - 52.5%
Metalen t: 16 - 18 graden rl: 38 - 42%
Zwartwitfotografie depotruimte t: 16 - 18 graden rl: 43 - 47%
Kleurenfotografie t: 8 - 9 graden rl: 34 - 38%
Restauratieateliers t: 19 - 22 graden rl: 47 - 57%