Skip to content
smart_city_logistics_ralph_oduber.jpg
Vijf vragen aan Ralph Oduber

Uitstootvrij vervoer in de binnenstad

26 oktober 2021

Het gros van de busjes die door de stad rijden, vervoeren spullen voor bouw en onderhoud. Op weg naar een CO2 neutraal Nederland in 2030, ontwikkelt Heijmans daarom een nieuw, efficiënt en duurzamer logistiek systeem voor gebouwonderhoud in steden. Manager Business Development Ralph Oduber stond aan de wieg van Heijmans Duurzame Service Logistiek en vertelt hoe dit werkt.

1. Wat is Heijmans Duurzame Service Logistiek?

“Emissieloos binnenstedelijk vervoer van materialen en materieel voor gebouwonderhoud. Dat doen we door samen te werken met zogenaamde local heroes, waaronder een partner met een hub aan de rand van de stad en een duurzame transporteur. Grote leveranciers leveren materiaal en materieel aan op de hub. Wij clusteren de spullen per klus en bezorgen ze – uitstootvrij, met een minimaal aantal transportbewegingen en op tijd – op het werk.

Het concept heeft zich bewezen, in Amsterdam hebben we een succesvolle samenwerking opgezet met de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en logistieke partners. We doen dit duurzamer en zijn gemiddeld twee uur eerder op locatie. Inmiddels zijn we ook van start gegaan in Rotterdam, Den Haag en Leeuwarden en treffen we voorbereidingen voor deze service in Leiden, Eindhoven en op Schiphol.”

Heijmans Logistiek services_05.jpg

2. Waarom wil Heijmans innoveren op service onderhoud?

“Heijmans is als maker van een gezonde leefomgeving hard op weg om de bouw steeds efficiënter en duurzamer te maken. Op het gebied van onderhoud konden we stappen zetten, want: onderhoud loopt altijd door. Er is regulier onderhoud aan gebouwen, maar denk ook aan storingsdiensten voor defecte liften of haperende beveiligingssystemen. De busjes die daarvoor af en aan rijden zijn verantwoordelijk voor een groot deel van het vervoer in de stad. Maak je dat systeem efficiënter , dan is er veel te winnen. Het geeft veel minder uitstoot en hoe minder wagens er door de stad rijden, hoe prettiger dat is voor de lokale omgeving.”

3. Hoe weet je zeker dat alle materialen op tijd zijn?

“Door goede afspraken te maken met toeleveranciers. Daarvoor keerden we eerst het hele logistieke systeem binnenstebuiten. In de oude situatie plaatste onze werkvoorbereider een order als hij iets nodig had en de leverancier bepaalde zelf wanneer hij leverde. Nu laat de werkvoorbereider weten wanneer en hoe laat hij het materiaal nodig heeft. Op die dag levert de toeleverancier die materialen ’s ochtends aan op de hub. Wij clusteren de materialen per project en vervolgens brengen we het de stad in.

Doordat we zoveel aandacht besteden aan het logistieke systeem, zien we waar de inconsequenties zitten en waar het beter kan. Dit bespreken we met toeleveranciers, want het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Maar het is vaak haalbaar, er is gewoon nooit eerder bewust over nagedacht. In de praktijk blijkt nu dat materiaal gemiddeld zelfs twee uur eerder op locatie is. Ook bij acute problemen is Heijmans Duurzame Service Logistiek sneller, omdat we een voorraad op de hub hebben.”

4. Werkt dit systeem in alle steden?

“In alle steden waar veel zakelijk vastgoed staat. Er is namelijk volume nodig om dit systeem echt duurzaam te krijgen en vastgoed zoals kantoren, universiteiten, ziekenhuizen hebben veel onderhoud nodig. Nu we al die logistieke stromingen onder de loep nemen, zien we pas hoe log dat in elkaar zit, in iedere stad opnieuw. Vaak is het ieder voor zich. Als er al over nagedacht is door onderhoudsbedrijven, dan wordt dat gedaan vanuit concurrentiepositie. De een wil sneller zijn dan de ander. Maar levering binnen 24 uur is niet nodig, als wij gewoon op tijd bestellen. En dat kan in 98 procent van de gevallen, omdat we weten wat we op een project nodig hebben en wanneer. Doordat wij beter gaan plannen en eerder communiceren, hebben leveranciers meer ruimte om alles op tijd aan te leveren en zo kunnen we het logistieke proces integraal verbeteren.”

5. Hoe verbetert dit de dienstverlening van klanten?

“Deze service verbetert de dienstverlening van Heijmans en uit onderzoek blijkt ook dat klanten het enorm waarderen als bedrijven hun bedrijfsvoering verduurzamen. Bovendien worden de regels steeds strenger: in 2025 moet een groot deel van het vervoer in de stad uitstootvrij zijn. Daar kun je als bedrijf niet omheen, zeker als je gebouwen hebt in de stad en je mede verantwoordelijk bent voor de keten van vastgoedonderhoud. Een verbeterde logistiek betekent ook veel minder wagens op je eigen terrein, wat de directe omgeving een stuk leefbaarder en prettiger maakt voor zowel werknemers als omwonenden. Daarnaast is dit systeem veel efficiënter en dat scheelt weer operationele kosten. Want het maakt nogal een verschil of je één keer per dag en op het juiste moment de juiste spullen gebundeld geleverd krijgt of dat je gedurende een week op verschillende momenten losse onderdelen voor een project ontvangt.”

Neem contact met ons op