Skip to content
Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch Heijmans Services 1203.jpg
Hoe staat het met... Jeroen Bosch Ziekenhuis

Onderhoud aan ruggengraat

24 februari 2021

De technische installaties zijn de ‘backbone’ van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ‘s-Hertogenbosch. Een gezonde rug vraagt aandacht en onderhoud.

Marcel Barendregt, hoofd Vastgoed & Infrastructuur bij het JBZ en contractmanager Mary Vos van Heijmans zijn gepokt en gemazeld als het gaat om het beheer en onderhoud van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Ze trekken al meer dan tien jaar met elkaar op en Heijmans is de laatste der Mohikanen die al vanaf het begin betrokken zijn. “Heijmans heeft hier de W-installaties zelf aangelegd en onderhoudt het al jaren”, vertelt Marcel. “Er is geen andere partij die aan deze installaties heeft gesleuteld. Dat zorgt voor continuïteit en dat is heel belangrijk voor ons als ziekenhuis”.

a9_09028.jpg
Mary Vos (l) en Marcel Barendregt inspecteren de technische installaties van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Warme relatie

Het goed coördineren van het werk vergt veel aandacht. “Het JBZ stuurt dat grotendeels zelf aan, maar we zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de W-installaties”, zegt Mary. “Daarnaast doen we ook regiewerk op basis van nacalculatie en projecten van verschillende omvang. We zitten met acht eigen mensen op locatie. Samen met de partners werken hier gemiddeld zo’n tien tot twaalf man. We hebben in het ziekenhuis een eigen werkruimte en opslag voor reserveonderdelen. Soms voelt het meer alsof we voor het ziekenhuis werken dan voor Heijmans. En dat moet je echt zien als een compliment. Het JBZ zorgt ervoor dat wij ons onderdeel voelen van de organisatie. Dat klinkt kneuterig, maar het is veelzeggend voor onze relatie en manier van werken.”

a9_09057.jpg

Van prestatie- naar regulier contract

Marcel: “Toen we aan de onderhoudsperiode begonnen zijn we voortvarend gestart met de uitvoering van het prestatiegerichte onderhoudscontract. Toch kwamen we er vrij snel achter dat de contractvorm ons meer in de weg zat dan dat het iets opleverde. Het werd uiteindelijk meer een regulier meerjaren onderhoudscontract met afkoopregeling op storingen. Waarom dat prestatiecontract niet werkte? Er zat een soort bonus-malusregeling in; als iets niet goed werd uitgevoerd kregen wij geld van Heijmans en als Heijmans het werk goed uitvoerde werden ze daarvoor beloond. Daar hadden we grote moeite mee en zo wilden we niet werken.

We houden continu het bedrijfsproces draaiende

Daarom hebben we het contract opnieuw tegen het licht gehouden.” Dat het starre uit het contract ging, zette voor Mary de nieuwe toon in de samenwerking. “We wilden flexibel naar elkaar zijn. Want je weet dat het type werkzaamheden in de loop der jaren zal gaan wijzigen. Binnen een vast kader en met de NEN2767 als toetsingscriterium hebben we de afgelopen tien jaar prima geopereerd.”

a9_08858.jpg
''We zorgen ervoor dat we dingen samen oplossen. Zonder gedoe over geld, planningen of andere problemen."

Corona of niet; onderhoud gaat door

Voor Marcel was het afgelopen jaar een bizar jaar. “Juist op zulke momenten ervaar je hoe belangrijk een goede samenwerking is. Prioriteiten veranderen plotseling. De pandemie neemt het ziekenhuis over met interne verbouwingen, een lagere bezetting, afgeschaalde reguliere zorg en dalende inkomsten. Maar het wettelijke onderhoud aan de installaties gaat gewoon door.

De meer dan tachtig luchtbehandelingskasten draaien ‘gewoon’ 24 uur per dag door. Die raken vervuild en moeten onderhouden worden. Ondertussen ontwikkelt ook de gezondheidszorg verder door en moeten we nieuwe technieken faciliteren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe hartkatheterisatiekamer. Aan dat soort dingen blijven we, ook al is het in een andere versnelling, gezamenlijk werken.”

Doe-modus

“Dat toetsen doen we continu en wordt per kwartaal vastgelegd in een rapportage”, vertelt Marcel. “Dan steken we de thermometer in onze samenwerking. Problemen pakken we vroegtijdig bij de kop en we kunnen gericht aan oplossingen werken. Dat is wel typerend aan de manier van werken; we weten elkaar altijd te vinden. Er wordt weinig tijd verspild aan bijzaken die niet bijdragen aan ons bedrijfsproces of aan de oplossing. Wij moeten er als team voor zorgen dat de zorgmedewerkers hun werk goed kunnen doen. Continuïteit is primair.”

Dat je daarmee automatisch in een goede ‘doe-modus’ komt, vindt Mary juist prettig. “Dat vraagt van Heijmans om oplossend vermogen en de wil om het gezamenlijk op te lossen. Iedere week is er operationeel overleg en dagelijks is er een dagstart en -afsluiting. Op die momenten zorgen we ervoor dat we dingen samen oplossen. Zonder gedoe over geld, planningen of andere problemen, want daar heeft niemand iets aan. Zoiets kan echt alleen als je elkaar vertrouwt.”

a9_09233.jpg

Goede behandeling, minder klachten

Naast het onderhoud heeft Heijmans ook een eigen storingsdienst in het JBZ. “We moeten ervoor zorgen dat zij zo min mogelijk in actie hoeven te komen”, vertelt Mary. “Als onze eigen mensen het werk preventief goed uitvoeren, dan hebben we daar zelf (en het ziekenhuis) op een later moment geen last van. Als je zo blijft nadenken, dan hou je de continuïteit in het bedrijfsproces draaiende.”

Marcel: “En als Heijmans iets heeft uitgevoerd, dan beheren en onderhouden ze hun eigen werk. Dat is wat we graag zien. Dat zorgt er namelijk voor dat er goede keuzes worden gemaakt voor de installaties en de materialisatie. De laatste jaren komt ook het onderwerp ‘duurzaamheid’ steeds meer om de hoek kijken. Wat zijn duurzame alternatieven?

Hoe gaan we dat met de beschikbare middelen oplossen? Wat past bij ambities van het ziekenhuis? Daar zie ik komende jaren een belangrijke rol in voor een partner als Heijmans. Met bewezen technische oplossingen, want in een ziekenhuis is weinig ruimte voor experiment.”