Hoe staat het met... Reomix

Simpel en strak asfalt repareren

Als een wegdek intensief wordt gebruikt, ontstaan er op den duur gaten en scheuren door slijtage en koude temperaturen. Dan is het zaak om het beschadigde asfalt zo snel en zo goed mogelijk te herstellen. Op de A2 bij Beesd laten we zien hoe we dat eenvoudig met Reomix doen. 

26 januari 2021

Het is vroeg in de ochtend als Henri Jansen van Van Doorn en Mark Leeuw van Heijmans elkaar treffen bij de afrit van de A2 bij Beesd. Henri en zijn mannen voeren hier regulier onderhoud uit aan de op- en afritten. “Dat betekent dat we beschadigd asfalt repareren, de belijning vernieuwen en het groen langs de geluidschermen snoeien”, vertelt Henri. “Voorbereidende werkzaamheden op het onderhoud dat Heijmans aan de A2 uitvoert.”

Inspectie belijning afrit A2.jpg

Henri inspecteert de nieuwe belijning en gevulde gaten op de afrit van de A2

Steentje los

De op- en afritten worden intensief gebruikt. Het asfalt ligt in een schuine bocht naar boven of naar beneden. “Door de wrijving van de banden laat het asfalt wel eens een steentje los”, zegt Mark. “Na verloop van tijd zit er dan een gat of een scheur in het asfalt.” Om verder rafelen te voorkomen moet dat zo snel mogelijk gerepareerd zijn. “Want de veiligheid van de weggebruiker moet natuurlijk wel gewaarborgd blijven”, aldus Henri.

Snel en sterk

De snelheid om dat te doen is voor Henri een belangrijke reden om met Reomix van Heijmans te werken. “Het asfaltreparatiemiddel is eenvoudig aan te brengen. Het geeft een strak resultaat en is keihard. Het gaat misschien nog wel langer mee dan de originele deklaag. En dat is het grote voordeel ten opzichte van repareren met koud asfalt. Dat brokkelt uiteindelijk toch langzaam weer af. Reomix niet. Als het erin zit, dan is het gat écht gedicht.”

Belijning erover

Bij de op- en afritten zitten vooral beschadigingen bij de belijning. Henri maakt binnen een paar minuten een emmertje Reomix aan en giet het in de gaten en scheuren in het asfalt. Niet veel later kan de belijning er al overheen. “Normaal gesproken strooien we het gevulde gat af om stroefheid te creëren, maar hier doen we dat niet. De belijning is namelijk van zichzelf al stroef.” Na een half uurtje kan het verkeer er alweer overheen rijden. Dat de weg maar heel kort afgezet hoeft te worden is een belangrijk gegeven. “Weggebruikers moeten zo min mogelijk last van ons werk hebben”, zegt Mark.

Doen wat het zegt

“Ik zit al meer dan veertig jaar in het vak en heb met veel verschillende producten gewerkt,” vertelt Henri. “Reomix doet gewoon wat het moet doen. En daarom werken we er al jaren mee. Het is echt anders dan een ander asfaltreparatiemiddel.

Dat Reomix niet de goedkoopste oplossing is, maakt Henri niks uit: “We gaan voor snelheid en kwaliteit. Bij koud asfalt moeten we nog wel eens terugkomen, omdat het spul na verloop van tijd weer loslaat. Dat is met Reomix niet het geval. Dat is ook wat waard voor onze opdrachtgevers.”

Keertje proberen

Reomix is eigenlijk geen 'echt' asfalt, maar wordt wel in het asfaltlaboratorium van Heijmans geproduceerd. “In het lab maken we niet alleen varianten voor donkergrijs of zwart asfalt, maar ook een rode variant voor fietspaden”, zegt Mark. “Het is een bijzonder product dat door onszelf, maar ook door veel van onze partners gebruikt wordt.”

Mark Leeuw en Henri Jansen.jpg

Dat Reomix nog niet door iedereen in de markt wordt toegepast, ligt wat Henri betreft aan iets anders dan aan de kwaliteit. ”De infrasector is nog best een conservatieve wereld. Repareren met koud asfalt zijn we nou eenmaal gewend. Daarom zou ik het mooi vinden als onze partners en onderaannemers het product gewoon eens zouden proberen. Dan kun je de voordelen zelf ervaren. Het materiaal is misschien dan zwart of rood, maar als je ermee werkt heb je goud in handen.”

Keertje proberen? Vraag een gratis sample aan!