Het goede gesprek over veiligheid #1
"Ik sta er echt voor die mensen buiten. Zij moeten op een goede en veilige manier hun werk kunnen doen” - Kim van Dun, uitvoerder bij Heijmans Utilitaire Woningbouw
“Voor ik als GO! coach begon, viel ik binnen Heijmans al op qua veiligheid. Ik heb al heel vaak gehad dat mensen bij mij op de bouwplaats kwamen en opmerkten dat er vast een vrouw aan het roer moest staan, zo netjes was het. Maar ik hou gewoon van orde en netheid. Dit zorgt gelijk voor een veilige werkomgeving voor mijn team. Dat vind ik echt enorm belangrijk. In de acht jaar dat ik nu buiten ben, zie ik dagelijks de fysieke lasten waar onze mannen mee te maken hebben.
Als ik dan kan zorgen dat het met hen beter gaat, of het werk beter vol te houden is, dan doe ik dat direct. Ik sta er echt voor die mensen buiten. Zij moeten op een goede en veilige manier hun werk kunnen doen, iedere dag weer.
Vertrouwen
Als GO! coach is het vooral belangrijk om mensen het vertrouwen te geven dat ze dingen durven te delen. Ik wil dat iedereen elkaar durft te wijzen op onveilig gedrag of onveilige werksituaties. Dat bereik je niet door als een controleur rond te lopen, maar door het gesprek aan te gaan. Ik stel mensen scherp en wijs ze op risico’s, maar hoef echt niet te vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Ze weten dat ik er ben om hen te helpen en dat ze altijd bij me terecht kunnen.
Dat ik de bouwtaal spreek, helpt zeker mee in mijn communicatie naar de mannen op de bouwplaats. Maar ik heb oprecht interesse in de mensen met wie ik werk. Dat zorgt er denk ik voor dat ik nauwelijks weerstand krijg als ik iemand ergens op wijs.
Doorvragen
Door niet alleen aan de oppervlakte te blijven, maar te letten op houding, gedrag en uitstraling, voel ik vaak goed aan dat er iets speelt. Daar vraag ik dan dieper op door. Dat kan om iets zakelijks gaan, maar ook over privézaken. Want ook persoonlijke dingen zorgen ervoor dat iemand minder scherp en alert kan zijn op de werkvloer. Het is dus belangrijk om daar aandacht aan te schenken.
Zo bouw ik een vertrouwensband op, waardoor ze een volgende keer sneller naar me toe komen. Ik vind het heel mooi dat ik in mijn rol echt mensen kan helpen. Ook al verander ik maar iets kleins, de waardering die ik daarvoor krijg, doet mij veel meer dan de euro’s die elke maand op mijn rekening staan.”