Van energielabel F en G in één keer naar energielabel A. Dat was de wens van Amvest voor het appartementencomplex met 63 woningen aan de Zilverschoonlaan in Krommenie. Asset Manager Robyn Wissenraet vertelt over de geslaagde renovatie, die zorgt voor meer comfort en een lagere energierekening voor bewoners en een hogere waarde van het vastgoed.
Verduurzaming 63 appartementen
Het complex aan de Zilverschoonlaan is gebouwd in de jaren 60 en bestaat uit appartementen in het middenhuursegment die toe waren aan een grondige verduurzaming. Robyn: “Het project past in de ambitie van Amvest om onze bestaande bouw te verduurzamen. We willen dat onze CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd is. Met meer dan 20.000 woningen in bezit maken we daadwerkelijk impact. Wanneer we een plan maken om een complex te verduurzamen, willen we een reductie realiseren van minimaal 50% van de CO2-uitstoot. Dat is een harde eis die we ook hebben opgenomen in onze overeenkomst met Heijmans. Daarbij moet de verduurzaming óók financieel haalbaar blijven en heeft bewonerstevredenheid prioriteit.”
Robyn: “Onze duurzaamheidsambitie delen we met Heijmans. Daarom hebben we een intentieovereenkomst gesloten voor een langdurige samenwerking. Zo kunnen we structureel grootschalig verduurzamen. Heijmans en Amvest werkten al eerder succesvol samen bij de verduurzaming van eengezinswoningen in Hoofddorp en appartementencomplexen in Amsterdam en Zoetermeer. Het complex aan de Zilverschoonlaan is een van de projecten die hiervoor geselecteerd is. Toen we bespraken dat we van label G naar A wilden, schrokken ze niet.” Om energielabel A te realiseren, isoleerde Heijmans de buitenschil van het complex, kregen de woningen CO2-gestuurde mechanische ventilatie, werden de kozijnen vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas en kwamen er nieuwe CV-installaties. Het doel: meer comfort en een lagere energierekening voor de bewoners, minder CO2-uitstoot en waardevermeerdering van het vastgoed. Daarnaast kreeg het gebouw nestkasten voor vogels en vleermuizen, wilde Amvest vergroenen door de garageboxen te voorzien van een sedumdak en kwamen er zonnepanelen op het dak om energie op te wekken voor de gemeenschappelijke ruimtes. Daarnaast is de dakbedekking van de garageboxen en woningen vervangen.
Heijmans B'woond
Om grootschalige projecten slimmer te verduurzamen wordt het vijfstappenplan van Heijmans B’woond ingezet. Dit stappenplan begint met de gezamenlijke ambitie (stap 0), gevolgd door een inventarisatie van wensen van bewoners en opdrachtgever (stap 1), scenario’s en advies rond de constructie, bouwkundige staat, installaties en regelgeving (stap 2), het technisch ontwerp en een bewonerscommunicatieplan (stap 3), realisatie (stap 4) en de gebruikersfase (stap 5).
Lees meer: Vijfstappenplan van Heijmans B'woond
Robyn: “Heijmans heeft het gebouw geïnspecteerd en scenario’s doorgerekend. Samen met Heijmans en nog een extra partner brachten we het effect van de verduurzaming op de CO2-uitstoot en de energielabels in kaart – en daarmee op de vastgoedwaarde. Het financiële plaatje telt tenslotte mee om de woningen betaalbaar te houden voor onze huurders.”
Voor een verduurzamingsproject is instemming van minimaal 70% van de bewoners vereist. “We behaalden een recordinstemming van 96%! met het inschakelen van een zeer ervaren bewonersconsulent. Deze informeerde de bewoners en organiseerde bewonersbijeenkomsten. Daarna vond er bij de bewoners thuis een warme opname plaats.” Robyn heeft in Heijmans een prettige partner gevonden. “We hadden één aanspreekpunt voor alles, ideaal. Heijmans is superprofessioneel, goed bereikbaar en denkt mee. Zo gebruikten ze een leegstaand appartement in het complex als bouwkeet én als modelwoning. Huurders konden hier terecht met vragen en eventuele zorgen. Het is ook nogal wat voor deze mensen, want de renovatie vond plaats in een bewoonde situatie. Om mensen zo kort mogelijk te belasten, streefde Heijmans ernaar alle werkzaamheden in het appartement in vijf dagen uit te voeren.”
Lees meer: renoveren met oog voor bewoners
Hoewel Robyn het complex graag gasloos had gemaakt, waren all-electric installaties nog niet mogelijk. “De energie-infrastructuur van de gemeente is hier nog niet op voorbereid. Daarom hebben we gekozen voor HR gasketels. Wel houden we al rekening met de toekomstige situatie. Zo hebben we op het dak alvast ruimte gereserveerd voor de extra zonnepanelen die nodig zijn voor een hybride warmtepompinstallatie die er op termijn komt.” Om de veiligheid te vergroten, zijn er videofoon-intercoms geplaatst en is de entree gemoderniseerd. De postvakken zijn naar buiten verplaatst en de toegangsdeur naar binnen.
Om de bergingen te isoleren, moesten deze leeg zijn. “Heijmans en de beheerder van het complex hebben daarvoor een community-activiteit georganiseerd waarbij mensen spullen konden afvoeren in een container en intussen koffie konden krijgen bij een mobiele koffiebar. Zo ontstond er ook verbinding tussen bewoners.”
Meer comfort en lagere energiekosten
Robyn vervolgt: “We horen van bewoners dat zij veel comfortabeler wonen. Ook zijn zij geholpen met een lagere energierekening. Ook betalen huurders minder servicekosten dankzij de zonnepanelen op het dak.” Daarnaast wonen de bewoners veiliger door de aangepaste entree, de videofoon en nieuwe inbraakveilige voordeuren. Bij oplevering concludeerden we dat één van de 63 woningen energielabel A nét niet haalde, lacht Robyn. “Heijmans heeft toen heel snel gehandeld, zodat deze woning ook in aanmerking kwam voor label A. Heijmans heeft alle woningen individueel opgeleverd aan de bewoners. De laatste stap was de oplevering aan Amvest.”
De lat ligt hoog
Robyn voelde zich optimaal ondersteund tijdens het project: “Heijmans heeft ons professioneel begeleid bij het proces, van afstemming met bewoners tot gesprekken met andere partners.” Het complex aan de Zilverschoonlaan is klaar voor de toekomst. Voor de bewoners én voor Amvest. Robyn: “De investering betaalt zich bovendien terug in een hogere waarde van het vastgoed. Al met al heeft Heijmans de lat zeer hoog gelegd voor andere partijen, zowel als het gaat om de uitvoering, de financiële haalbaarheid als de communicatie. Van label G naar A, dat is een wereldprestatie!”