Skip to content
Loes van der Weerd 2
Hoe staat het met… Hart van Zuid, Rotterdam

Betrokken blijven

26 oktober 2022

Waar het somber en grauw was rond het Rotterdamse Zuidplein, flaneren straks wandelaars langs boompjes en terrassen. Dat wordt het resultaat van de gebiedstransformatie Hart van Zuid, waar Heijmans bewoners en ondernemers actief bij betrekt. Omgevingsmanager Loes van der Weerd houdt hen op de hoogte van de werkzaamheden.

“Hier komt straks een mooie wachtzone,” zegt omgevingsmanager Loes van der Weerd, terwijl ze wijst naar de grote bouwhekken langs de Gooilandsingel. De straat aan het vernieuwde busstation Zuidplein ligt nu nog helemaal open, maar in april is dat een groene, autovrije boulevard met natuurstenen banken. “Met alle ontwikkelingen die eraan komen, wordt dit echt een fijne plek. Rotterdam-Zuid wordt nu echt een plek om te verblijven.”

Omgevingsmanagement Heijmans Hart van Zuid Rotterdam 6
Omgevingsmanager Loes van der Weerd op het vernieuwde Zuidplein in Rotterdam, onderdeel van de gebiedsontwikkeling Hart van Zuid.

Licht

Sinds 2016 werkt Heijmans met de gemeente Rotterdam en BallastNedam aan Hart van Zuid, waardoor het gebied rond het Zuidplein een bruisend stadscentrum zal worden. Geen overbodige luxe, vertelt Loes terwijl ze de singel oversteekt en meteen naloopt of de bewegwijzering nog op de goede plek hangt. “Het was hier druk en onaantrekkelijk. Het busstation was donker, verstopt tussen pilaren. Nu is het verplaatst naar een open plek, licht en overzichtelijk.”

Er is al heel wat veranderd de laatste jaren. Zo is het voormalige zwembad Charlois afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe Theater Zuidplein. Er kwamen horecavoorzieningen, nieuwbouwwoningen en een nieuw zwembad. Ahoy’ en het winkelcentrum zijn vernieuwd en uitgebreid. “Nu werken we aan een nieuw hotel en een bioscoop,” vertelt Loes.

Persoonlijk contact

Loes, onderdeel van De Omgevingsverbinder, houdt ondernemers en buurtbewoners op de hoogte van de werkzaamheden. Zij zijn tenslotte degenen die hier met plezier moeten wonen en werken – en degenen die de meeste hinder van de bouw ervaren. Dat laatste wordt zoveel mogelijk beperkt, maar het is altijd een uitdaging alles bereikbaar te houden tijdens bouwwerkzaamheden.

Omgevingsmanagement Heijmans Hart van Zuid Rotterdam 1

Elk bouwproject begint met een algemene informatiebijeenkomst voor de buurt. “Samen met de projectleiders vertel ik over de werkzaamheden en de planning. En iedereen kan vragen stellen,” zegt Loes. Ze organiseert daarnaast elke twee weken een Teamsoverleg. Maar ook daarbuiten weten mensen Loes te vinden. Ze is het aanspreekpunt voor de buurt, van bewoners en ondernemers tot de wethouder en de mensen in de uitvoering. “Het persoonlijke contact met al die mensen van Zuid, en ze met elkaar verbinden: dat maakt mijn werk mooi.”

Transformatie

Chislaine de Groot (34), eigenaar van restaurant LISA aan het Annie MG Schmidtplein, naast de Gooilandsingel, is bij elke informatiebijeenkomst aanwezig. “Ik vind het fijn om te weten waar ik aan toe ben,” zegt ze. En als ze daarna nog een vraag heeft, stuurt ze Loes een berichtje. “Dat deed ik deze zomer nog, toen het gerucht ging dat ons terras per 1 september weg moest. Dat bleek alleen een gerucht, gelukkig.” Chislaine is een bekend gezicht in de buurt. Letterlijk: ze is een van de ondernemers wiens beeltenis op grote bouwhekdoeken staat, die Loes heeft laten maken om de route naar de ondernemers aan te geven. Chislaines foto hangt precies voor de ingang van haar horecazaak. “Dat blijft wennen,” lacht ze.

Ghislaine de Groot 1
Ondernemer Chislaine de Groot voor haar restaurant LISA naast de Gooilandsingel.

Toen ze vijf jaar geleden met haar onderneming neerstreek op de Gooilandsingel, wist ze al dat het gebied flink op de schop zou gaan; ze heeft alle werkzaamheden van dichtbij meegemaakt. Het uitzicht op de bouwput neemt ze voor lief, al mist ze wel inloop van bezoekers die haar restaurant door de werkzaamheden minder snel weten te vinden. “Dat ongemak is tijdelijk,” aldus Chislaine. “Als de hekken straks weg zijn, zien mensen ons weer. Ik sta er relaxed in, want ik weet hoe het Zuidpleingebied straks wordt. Er komt een bioscoop, het wordt hier autovrij, de hele buurt wordt aangepakt. Ik geniet van die transformatie.”

Ik ben blij dat we deel uitmaken van de toekomst van de wijk

Het wordt sowieso beter dan het was, zegt ze. “De buurt was grauw en vervallen, er werd niet in geïnvesteerd. Dat is nu wel anders. Ik ben blij dat we deel uitmaken van de toekomst van de wijk. Een wijk die hopelijk zijn nuchtere karakter behoudt.”

Omgevingsmanagement Heijmans Hart van Zuid Rotterdam 15

App

Mensen in de buurt zijn erg betrokken bij de werkzaamheden, ziet Loes. Is er een bouwhek omgewaaid of staan er fietsen verkeerd geparkeerd, dan krijgt ze een seintje van oplettende ondernemers of bewoners. Via de chatfunctie van de BouwApp, bijvoorbeeld. In die app zijn 24/7 livebeelden van de werkzaamheden te zien en deelt Loes foto’s, planningen en updates. “Wordt een weg tijdelijk afgesloten voor verkeer of is een fietsenstalling verplaatst, dan meld ik dat in de app,” vertelt ze, scrollend door de updates. “Maar ik stel ook onze stratenmakers en verkeersregelaars voor. En als er een openingsfeestje is, bijvoorbeeld van het winkelcentrum, laat ik dat weten. De perfecte manier om betrokken buren en partners uit te nodigen.”

Omgevingsmanagement Heijmans Hart van Zuid Rotterdam 17
Buurtbewoners Fred van der Stel en Kitty den Haan komen geregeld bij Loes op bezoek in het informatiecentrum van Hart van Zuid.

Betrokken

Buurtbewoners Fred van der Stel (59) en Kitty den Haan (60) volgen de ontwikkelingen op de voet. Ze lopen regelmatig een rondje door de wijk en houden de app en de projectwebsite goed in de gaten. Anderhalf jaar geleden waren ze zo nieuwsgierig naar de nieuwe betonnen bushelling, dat ze een privérondleiding van Loes kregen. Sindsdien hebben ze regelmatig contact met de omgevingsmanager en worden ze voor elke feestelijke opening uitgenodigd. “We sturen Loes vaak filmpjes en foto’s van de werkzaamheden die we vanuit huis of tijdens ons rondje maken,” vertelt Kitty. “Die plaatst zij dan weer in de app.”

Het stel is op bezoek in het informatiepunt van Heijmans, in de voormalige bowlingbaan onder de Zuiderterrasflat. Hier kunnen buurtbewoners terecht als ze vragen hebben over Hart van Zuid. “De sloop van de oude hellingbaan vond ik wel spannend,” vertelt Fred, terwijl hij de maquette van de gebiedsontwikkeling bekijkt. “Als kind ging ik daar elke dag overheen om naar school te gaan, dus dat was een emotioneel moment. Maar het nieuwe busstation is een flinke vooruitgang.” Daar is Kitty het mee eens: “Voorheen was ik altijd bang om daar te komen, het was zo donker. Nu lopen we ’s avonds na een concert gewoon over dat ruime, lichte plein. Een totaal andere sfeer.”

Als ze meer willen weten over de werkzaamheden, nemen Fred en Kitty contact op met Loes. “Toen ze bezig waren met zandwagens, voelden we ons huis trillen,” zegt Fred. “Tijdens een informatieavond vroeg ik de projectleider van Heijmans hoe dat kan. Het bleek aan het grondtype te liggen.”

Het stel volgt de gebiedsontwikkeling met zoveel plezier, dat het bijna jammer is als de werkzaamheden er straks op zitten. Al kijken ze daar ook erg naar uit, zegt Fred. “Deze buurt wordt veel levendiger en mooier. Dat bevalt ons wel.”

Omgevingsmanagement Heijmans Hart van Zuid Rotterdam 20

Neem contact met ons op