Een duurzaam plan
Hier wordt gebouwd, dat is niet te missen. Op aansluitende bouwterreinen in Leidsche Rijn Centrum zijn vijf torenkranen aan de slag. EĆ©n daarvan is knalgeel, dus onmiskenbaar van Heijmans. Hij verplaatst kiepcontainers, kleine graafmachines en meer in de bouwkuip van project Vestibule. Aan de overkant van de Madridstraat wordt grote broer Greenville bijna opgeleverd.
Deze twee wooncomplexen verrijzen op de laatste open plekken in het zuiden van Leidsche Rijn Centrum. Dit nieuwe stuk Utrecht is de grootste nieuwbouwlocatie van Nederland: tot 2025 verrijzen hier 33.000 woningen voor ongeveer 100.000 mensen.
Daar draagt Heijmans aan bij met twee projecten. Waar Vestibule net van start is gegaan, en over twee jaar zijn bewoners mag verwelkomen, nadert Greenville al de finish. Bouwplaatsmanager Frank Schotman, verantwoordelijk voor Greenville, leidt eerst rond. Zijn collega Patrick van Wanrooij (Vestibule) opent daarna de bouwhekken.
Op de millimeter
Door de open ramen van de woningen in Greenville klinkt het oorverdovende lawaai van tegelzetters en andere afbouwers. Buiten staat een generator te brullen. Onverstoorbaar leidt Frank ons langs de bijzonderheden van zijn project. Aan de kant van de Romestraat wijst hij naar het metselwerk op de gevel. āDat zijn prefab elementen van vijf meter lang van wand tot wandā, vertelt hij. āZe wegen zesduizend kilo en hangen op twee hoeklijntjes. Het moest op de millimeter precies worden gemaakt door de leverancier. Dat was een gepuzzel, maar het paste in Ć©Ć©n keer! Het resultaat van een goede voorbereiding met de leverancier en de timmerlieden, daar ben ik best trots op.ā
Aan de andere kant van het gebouw ligt het wandelpark dat de gemeente Utrecht heeft aangelegd. Alle appartementen kijken erop uit ā een fijne groene oase middenin het tweede Utrechtse stadscentrum. Op warme dagen waan je je in Zuid-Europa door de witte kiezelpaden, rotsplanten en bakstenen muurtjes met bogen.
Frank wijst naar de binnentuinen van Greenville. āDaar stonden onze torenkranen, eigenlijk op de keldervloer van de ondergrondse parkeergarage. En zie je die betonnen entrees? De platen bovenop wegen elf ton. We hebben een zwaardere kraan moeten inhuren om die erop te leggen.ā
In elkaars draaicirkel
Wat opvalt als we weer de hoek om lopen, is dat de bouwterreinen hier dicht op elkaar liggen en de ruimte rondom de gevels beperkt is. Aan Ć©Ć©n kant van Greenville is zoān twee tot drie meter over, aan de andere drie zijden zoān tien meter. Daarbinnen moet alles gebeuren: bouwwerkzaamheden, het lossen van materialen en andere logistieke activiteiten.
En dat ook nog veilig, met op het hoogtepunt 120 mensen per dag op de bouw. āOpruimen, dat is de grootste uitdagingā, zegt Frank. āIedereen is hier acht uur per dag aan het hakken en zagen. Dan is het lastig om elke dag de bouwplaats op te ruimen, maar dat moet echt. Struikelen is een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen.ā
Een andere uitdaging is dat al die torenkranen elkaar al gauw in de weg zitten. Dat speelde hier ook, met in elke binnentuin een kraan in elkaars draaicirkel. āWe plannen het dan zo, dat de kranen niet op hetzelfde terrein hoeven te werkenā, zegt Frank. āDe kraanmachinisten hebben nauw contact met elkaar zodat ze weten welke kant ze opdraaien. Indien nodig staat er dan Ć©Ć©n kraan te wachten.ā
Zee van zonnepanelen
In de lift naar de vijfde verdieping en dan via een vlizotrap naar het dak. Daar vind je de grootste verrassing van dit gebouw: bijna twaalfhonderd zonnepanelen. Samen zijn ze goed voor 900.000 kilowattuur, genoeg om alle 123 woningen van voldoende energie te voorzien Ć©n terug te leveren aan het net.
De verscheidenheid aan woonruimtes maakt Greenville extra bijzonder. āHet zijn 123 appartementen en ook 123 types, wat betekent dat geen woning hetzelfde isā, lacht Frank. āElk detail, elk raam, elk kozijn is anders, dus je bent steeds alles opnieuw aan het uitvinden. Die gevel met plantenbakken en zonnepanelen: hartstikke mooi, maar niet gemakkelijk om te maken. Dus ik ben echt trots op het eindresultaat.ā
Koppensnellen
Tijd om over de schutting te kijken bij Vestibule. Patrick van Wanrooij neemt ons mee naar een balkon voor een overzicht van de bouwkuip. āWe zitten hier echt in de beginfase. Zoals je ziet, staan er nog damwanden omheen. Die buizen ertussen, dat is een stempelraam om de kuip stabiel te houden.ā
Je moet een flinke fantasie hebben om voor je te zien dat hier in de loop van 2023 een gloednieuw appartementencomplex staat met 48 stadslofts, appartementen en penthouses, voorzien van een bijna jungle-achtige glazen entree vol levende groene planten. Van dit alles is nu nog niets te zien. WĆ©l een hoop grijze cirkels in de grond.
āDat zijn de boorpalenā, legt Patrick uit. āDaar zitten er tweehonderd van in de grond en zij vormen de basis voor de fundering. We zijn nu aan het koppensnellen: het weghakken van het deel dat uit de grond steekt. En zie je het hoogteverschil in de kuip? Er komen straks twee kelders, -1 en -2. Een lift laat de auto zakken in een parkeerbak. Zodat daarboven nog een auto kan parkeren. Zo gaan we nog efficiĆ«nter om met de beschikbare ruimte.ā
Eenrichtingsverkeer
We pakken de lift naar beneden, steken de Madridstraat over en dalen af in de bouwkuip. Daar zijn nu vijftien man aan het werk: koppensnellen dus en wapening vlechten. De voorbereidingen voor het storten van de betonpoeren volgende week.
Patrick wandelt rustig door de kuip, spreekt iemand aan op het niet dragen van reflecterende kleding, en wijst dan op een slangetje dat onder een damwand uit bungelt. āOmdat het intrillen van de damwanden erg moeizaam ging, hebben we de methode moeten aanpassenā, verklaart hij. āDoor het onder hoge druk inspuiten van water gingen de damwanden beter de grond in. Tja, en dan blijft zoān slangetje dus hangen.ā
Ook hier is de ruimte op en rond de bouwplaats beperkt. De Romestraat, langs de korte kant van de kuip, is gelukkig door de gemeente afgezet voor de bouw. Het terrein naast de kuip waar ook de torenkraan op staat, deelt Vestibule met Greenville voor parkeren en de bouwketen. Hier is eenrichtingsverkeer ingesteld om ongelukken te voorkomen. Het blijft passen en meten.
āGoed plannen, weinig voorraad aanhouden op de bouwplaats, leveringen snel lossen, afval snel afvoeren, goed opruimenā, somt Patrick op, āen als er steigers komen krijgen die valschermen, zodat er geen rommel naar beneden valt. Zo houden we het veilig.ā
Stapelen
Als de betonpoeren er straks liggen, komen de vloer, de kolommen, de wanden en nog meer vloeren. āDeze fase, de ruwbouw, die vind ik het leukstā, zegt Patrick. āZowel onder de grond als boven de grond. Als we in oktober boven het maaiveld uitkomen, dan komt er een heel ander tempo voor de dag. Dan gaan we stapelen.ā Zes verdiepingen, dan is het hoogste punt bereikt, direct daarna gevel en dak, en dan begint de afbouw. Maar eerst nog even koppensnellen.