Skip to content
Spooronderdoorgang Contactweg Amsterdam Heijmans ProRail circulair beton 4.jpg
Slim en circulair

Spoorwegonderdoorgang, Amsterdam

1 februari 2022
Amsterdam
2020-2022
19,5 miljoen
ProRail

In opdracht van ProRail heeft Heijmans een onderdoorgang gebouwd bij de Amsterdamse Contactweg, noodzakelijk door intensiever gebruik van het spoor. Deze vervangt de verderop gelegen bovengrondse spoorkruising. Behalve een veilige onderdoorgang voor auto’s en fietsers, is ook een nieuw spoordek gerealiseerd, op locatie gebouwd. De spoorwegonderdoorgang heeft de vorm van een grote T-splitsing, inclusief een robuuste fietsbrug met één enkele overspanning van bijna veertig meter.

Vijf keer bijzonder

1. Circulair beton

Bij de nieuwe spoorwegonderdoorgang is een innovatie toegepast: zo zette Heijmans voor de tussenwand van het fietspad een speciaal betonmengsel in, dat geheel uit gerecycled materiaal bestaat. Mocht de gemeente Amsterdam hier vlakbij woningen willen bouwen, dan zijn zowel de tussenwand als het fietspad eenvoudig te verwijderen en te vervangen door een extra rijbaan voor het wegverkeer.

Spooronderdoorgang Contactweg Amsterdam Heijmans ProRail circulair beton.jpg

2. Taille

De schuin aflopende gele betonwanden geven de spoorwegonderdoorgang een ranke ‘taille’, een complexe constructie dat vakmanschap vereist. Voor deze vorm is niet alleen uit esthetische overwegingen gekozen, maar ook uit oogpunt van verkeersveiligheid – gebruikers hebben in de bochten beter zicht op de verkeerssituatie.

3. Slim ontwerp

Door slim te ontwerpen, wist Heijmans de lengte van spoorwegonderdoorgang in totaal circa 150 meter in te korten. Dit scheelt niet alleen in kosten, maar leidt ook tot een kleinere CO2-footprint. Bovendien kan de gemeente Amsterdam hierdoor het wegontwerp op maaiveldniveau efficiënter inrichten.

heijmans-algemeen4.jpg

4. Integraal gebouwd

Bij vrijwel alle werkzaamheden voor de onderdoorgang zijn Heijmans-disciplines betrokken geweest. Bijvoorbeeld het aanbrengen van damwanden en palen, inschuiven van het voorgespannen spoordek, construeren van betonwerk, aanbrengen van asfalt en de aanleg van verlichting.

5. Spoordek

In de speciale bouwkuip met zeer stevige wanden is een spoordek gebouwd met een constructie voor de toekomstige drie sporen. Na het prepareren van het bestaande spoorvak is het gehele spoordek op exacte hoogte ingeschoven. Op het dek zitten de sporen muurvast met een regelbare bevestiging, direct op het beton. Hierdoor is het spoordek slanker, waardoor ook de onderdoorgang zelf minder diep hoeft te liggen.