De N280 vormt de belangrijkste oost-westverbinding in Midden-Limburg. Voor een betere doorstroming, veiligheid, bereikbaarheid en leefomgeving werkt Heijmans aan de herinrichting van deze verbindingsweg. Zo wordt in Roermond het doorgaande verkeer van het bestemmingsverkeer van elkaar gescheiden door een verdiepte ligging. Tevens sluit de weg straks beter aan op de A2, A73 en de B52 naar Duitsland.
Vijf keer bijzonder
3. Uitgekiende fasering
Tijdens de projectuitvoering kan het verkeer gebruik blijven maken van de weg. Daarom is gekozen voor een uitgekiende fasering. Om de verkeersdrukte in goede banen te leiden, worden tijdelijk enkele wegen en een hulpbrug gebouwd.
4. 3D-communicatie
Tijdens de uitvoering ontstaat onvermijdelijk hinder voor weggebruikers en omwonenden. Daarom wordt met alle belanghebbenden zorgvuldig gecommuniceerd. Bijvoorbeeld via een 3D-simulatie van de toekomstige weg. Deze kunnen mensen thuis bekijken of in het Informatiecentrum aan de Looskade in Roermond waar een rijsimulator staat.
5. Slimme uitvoering
Voor de verdiepte ligging is graven in de binnenstad van Roermond noodzakelijk. Door de slimme uitvoering van het geoptimaliseerde ontwerp is een vergroot werkvak gecreëerd, waarmee is ingespeeld op de unieke omstandigheden. Bijvoorbeeld de grondwaterstand van de Maas, archeologische vondsten en achtergebleven munitie uit de Tweede Wereldoorlog.