Skip to content
hassanimg_2521.jpg

Thuishonk

24 april 2018

Voor onze monteurs is de bus een belangrijk onderdeel van hun gereedschap. De ideale uitrusting en indeling is per monteur verschillend. Servicemonteur Hassan Benmira legt uit hoe zijn ideale bus eruit ziet en hoe hij hem in tiptop conditie houdt.

Hassan drukt tweemaal op het handpompje zeep. Tegelijkertijd draait hij aan het kraantje van de witte jerrycan met water die aan de binnenkant van het linker achterportier hangt. De gele Volkswagen Transporter staat onder een afdak midden in voetbaltempel De Kuip. Sinds 1994 voert Heijmans onderhoudswerkzaamheden uit aan het Rotterdamse voetbalstadion. Hassan en zijn collega’s zijn hier regelmatig te vinden. “Ik ben allround monteur en doe alles behalve elektra. Ik werk aan systemen die te maken hebben met gas, water en lucht.”

Onder de kleine straal water wast hij zijn handen. Ondertussen begint hij te vertellen: “Tijdens elk event dat plaatsvindt in De Kuip moet er iemand van ons aanwezig zijn, om snel in te kunnen grijpen bij een storing of calamiteit”, zegt Hassan terwijl hij zijn twee toegangspassen laat zien. “Kijk, deze pas geeft toegang tot elke voetbalwedstrijd en deze moet ik gebruiken als ik bijvoorbeeld bij een concert moet zijn. Heel gaaf natuurlijk, maar het komt vaker voor dat we hier overdag aan het werk zijn.”

Visitekaartje

Zijn bus glimt van binnen en buiten. “Natuurlijk heb ik hem speciaal gewassen voor de fotoshoot.” Hij lacht terwijl hij zijn handen afdroogt. “Normaal poets ik mijn bus één keer in de maand. Sommige collega’s schrikken ervan dat ik mijn bus zo vaak was. Als ik schade heb, laat ik het meteen maken. Voor een monteur is de bus een visitekaartje en zijn thuishonk. Ik moet er dagelijks mijn werkzaamheden mee zien te regelen. Zonder ben ik onthand en kan ik niks.”

hassanimg_2717.jpg

“Ik vind het heel normaal om alles netjes te houden. Als mijn werkkleding echt vies is kleed ik mezelf om, zodat het interieur niet vies wordt. Hier hoef je echt niet veel moeite voor te doen. Thuis maak je er toch ook geen zooitje van. Klaar. Dat is hoe ik ben. Ik ga zowel op werk als privé netjes om met spullen.”

Nooit misgrijpen

Hassan woont in het centrum van Dordrecht. “Ik ben zuinig op mijn bus, daarom staat hij altijd in de garage. Officieel moet ik een Ford Transit rijden, maar die past niet in mijn garagebox. De Volkswagen Transporter wel.”

Er zijn jaarlijks twee momenten dat Hassan niet van zijn bus gebruik kan maken. “Tijdens de APK-keuring of een schadereparatie ben ik mijn bus zeker een dag kwijt. Dat is echt heel onhandig. Je krijgt dan wel een huurauto, maar dat is vaak een personenauto of een lege bus. Dan neem ik een trapje mee en wat gereedschap. Toch kom je altijd wat te kort. Onderhoudsbeurten doe ik zelf, zodat ik mijn bus niet nog vaker moet missen.”

Hassan heeft zijn bus zo ingericht dat hij nooit misgrijpt. “De bus is mijn bureau, het gereedschap mijn pennen. Elke bus wordt met een standaard indeling geleverd door Heijmans. Vervolgens ga ik zelf nadenken over hoe ik mijn spullen het beste kan vastzetten.” Dit gaat niet vanzelf vindt Hassan. “Je bent zelf verantwoordelijk en niet de zaak.” Het samenstellen en bouwen doet Hassan zelf. “Ik ben er zeker een paar weekenden mee bezig geweest, want doordeweeks heb ik geen tijd.”

Vastsjorren

De gele bus lijkt op een blinkende gereedschapstrolley. Hassan heeft de opgeruimde laadruimte zo efficiënt mogelijk ingericht met een dubbele bodem voor zijn statieven, buigtangen en persgereedschap. Links en rechts staan twee kasten tegen de zijkanten aan met lades voor het kleine materiaal, zoals ringen, schroeven, bouten en moeren. Daarbovenop staan diverse flessen en potten met vloeistoffen. Voorin staat het accugereedschap opgestapeld en vastgesjord. “Ik heb een hekel aan rondslingerend gereedschap.”

Verder is de bus uitgerust met een 220 volt laadvoorziening die werkt op de accu met een omvormer ertussen, net zoals in een caravan of camper. “Dankzij dit systeem kan ik bijvoorbeeld op locatie waar geen stroom is gewoon slijpen."

"Mogelijk is mijn volgende bus elektrisch. De tijd zal het leren. Voorlopig moet ik nog een paar jaar in deze rijden. Helemaal niet erg, want ik vind het leuk om te rijden en continu te zoeken naar verbeteringen aan de inrichting en indeling.”