Skip to content
Heijmans_LUMC_services 1.jpg
Hoe staat het met... LUMC Leiden

Het ziekenhuis draait door…

16 december 2021

De gebouwen van het Leids Universitair Medisch Centrum gaan al meer dan 40 jaar mee en worden steeds aangepast aan de toekomst. Dat betekent continu vloeren verbouwen, technische installaties vervangen en labs vernieuwen. Een opeenvolging aan projecten waar patiënten, medewerkers en bezoekers zo min mogelijk last van mogen hebben. Projectleiders Thorvald Laken van het LUMC en Patrick van Leeuwen van Heijmans laten zien hoe dat in de praktijk werkt.

De printer slaat aan. Er rolt een lijst uit met projecten die Heijmans voor het LUMC heeft uitgevoerd in de afgelopen jaren. “Kijk, in 2008 begon onze samenwerking”, wijst Thorvald Laken. “De bal is gaan rollen toen de centrale bibliotheek in het ziekenhuis een upgrade kreeg. Dat moest een interactieve, digitale omgeving worden. Heijmans kwam binnen als E-installateur, omdat we op zoek waren naar specialistische kennis. Zo maakte ik kennis met Patrick. Het feit dat hij hier veertien jaar later nog steeds zit, zegt genoeg. De samenwerking bevalt goed.”

Heijmans_LUMC_services_ziekenhuis.jpg
Patrick van Leeuwen van Heijmans en Thorvald Laken van LUMC bij een grote stikstof-installatie die Heijmans heeft aangelegd.

Sturen op goede oplossingen

Een ziekenhuis verbouwen betekent dat je overal verstand van moet hebben. Patrick van Leeuwen: “De projecten zijn vaak een combinatie van E- & W-installaties en bouwkundige verbouwingen. Dat vraagt om een integrale aanpak. De apparatuur van het ziekenhuis wordt steeds geavanceerder en de conditie van de werkomgeving wordt daarop aangepast. In een ziekenhuis ligt nooit een panklaar antwoord op tafel. We moeten met elkaar sparren, een richting bepalen en een werkbaar plan bedenken. We kijken eerst naar de techniek en een keuze voor een slimme oplossing. Daarna pas of het binnen een bepaald budget past. Als je primair op kosten stuurt, dan zit dat nog wel eens een goede oplossing in de weg.”

Heijmans_LUMC_Leiden_ziekenhuis_services.jpg
Heijmans verbouwt een vloer naar een nieuw laboratorium.

Treintje

Maar hoe pas je een ziekenhuis aan dat al zo’n 40 jaar in gebruik is? Door ‘vloeren’ achter elkaar aan te pakken. Thorvald: “Sinds een jaar of zes hebben we achter elkaar een vloer van zo'n duizend tot twaalfhonderd vierkante meter in verbouwing. De wisselvloer is de sleutel tot het succes van deze aanpak. Daar kunnen we een afdeling of samenvoeging van afdelingen tijdelijk huisvesten. Dat geeft ons vrijheid om een vloer in één keer volledig aan te pakken. En zo gaat een gecoördineerd treintje het hele ziekenhuis door. En we hebben nogal wat vloeren, dus dat kunnen we nog wel een tijdje volhouden.”

Heijmans_PvLeeuwen_LUMC_ziekenhuis_Leiden_services.jpg

Nooit meer weg

Bij ieder project is een goede planning van groot belang. Wanneer kan een afdeling verhuizen? Hoe beperken we de overlast? Dat vraagt om flexibiliteit van het uitvoerende team. Patrick: “Het LUMC draait 24/7 door. Je moet werken op momenten dat het kan; in de weekenden en in de vakanties. Maar dat maakt het werk juist spannend. Je zet hier altijd een stapje extra. De ene week ben je een lab aan het verbouwen, de andere week sleutel je aan een grote koelinstallatie of bouw je een tijdelijke Spoedeisende Hulp.

Er moet echt iets met je aan de hand zijn als je hier qua werkzaamheden niet wordt uitgedaagd. Het is heel divers en verveelt nooit. Dat merken we ook in ons team. De sfeer is goed en het verloop is laag. Voor het LUMC betekent dit dat er altijd kennis beschikbaar is.”

Heijmans_ziekenhuis LUMC_Leiden_services gebouw.jpg

Continuïteit

Heijmans is dagelijks aanwezig op het LUMC en heeft een eigen werkplek. “Dat maakt dat de lijnen in onze samenwerking kort zijn”, geeft Patrick aan. “We lopen bij elkaar binnen, bespreken wat er gedaan moet worden en kunnen doorpakken.” Voor het LUMC is die continuïteit een uitkomst. Thorvald: “Samen ergens naar kijken en problemen vakkundig oplossen, dat is goud waard. Ik zie Heijmans echt als een partner, niet als een bouwer die werk voor ons uitvoert. Maar dat we goed samenwerken betekent niet dat opdrachten automatisch naar Heijmans gaan. Integendeel zelfs. Er zijn meerdere partijen die voor ons werkzaamheden uitvoeren. Per project maken ze een bieding en een plan van aanpak. Op bepaalde wegingsfactoren maken wij een keuze wie het werk gaat uitvoeren.”

Heijmans_LUMC_ziekenhuis_Leiden_services 2.jpg

Voor Patrick is de continuïteit een spanningsveld. “Je moet zo nu en dan een aanbesteding winnen, maar dat gaat tot nu toe prima. We kunnen qua capaciteit toch niet alles tegelijk oppakken.” Voor Thorvald is het spreiden van projecten een aandachtspunt. “De aanbestedingen zouden we meer kunnen doseren. Soms hebben we er drie tegelijk en dan weer een aantal maanden niks. Werkzaamheden in een ziekenhuis zijn gewoon lastig te plannen.”

En hoe zit het met het onderhoud aan de vernieuwde installaties? “Dat doen wij hier nog niet, maar daar liggen zeker kansen”, zegt Patrick. “Het zou logisch zijn als we de aangelegde installaties zelf in onderhoud nemen. Dan blijft kennis en kunde geborgd en dan hoeft het LUMC het niet weer uit te besteden. Dat zou een volgende stap kunnen zijn om een volwaardige, integrale servicepartner te worden.”

Neem contact met ons op