Skip to content
p5020125.jpg
Hoe staat het met... de werkplaatsmonteurs

Soigneurs

25 juni 2016

De asfalttrein moet altijd rijden. Onderhoud van het materieel is de taak van een club fanatieke techneuten bij Heijmans Materieel Beheer. Een portret van vijf werkplaatsmonteurs. 

Ad Burgerhof – 16 jaar in dienst

rkp-_dsc9598.jpg

“Vergeleken met veel andere collega’s kom ik net kijken. Ik werk hier pas 16 jaar, terwijl de meeste van ons al meer dan dertig jaar in dienst zijn. Zegt iets over de bedrijfscultuur toch? Er hangt altijd een top sfeer. We zijn een hechte ploeg, die elkaar van haver tot gort kent en altijd voor mekaar klaar staat. Korte lijntjes. We pieken net voor de start van een groot project. Dan stromen de materieelaanvragen allemaal tegelijk binnen. We controleren de machines op gebreken, waarna we ze keuren en uitleveren aan de projectteams.

Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan verder uit regulier onderhoud en schadereparaties. Onderhoud is behoud zeg ik altijd. Omdat er nu ontzettend veel projecten lopen, moeten we alle zeilen bijzetten om het materieel snel in orde te maken.
Ik vind overigens dat sommige mensen in het veld zuiniger met het materieel mogen omgaan. Het repareren van een machines met schade kost nou eenmaal tijd en geld.”

Ton Heijmans – 33 jaar in dienst

rkp-_dsc9559.jpg

“Ik ben opgegroeid op steenworp afstand van de werkplaats. Mijn vader, oom en opa werkten allemaal voor Heijmans. Ik werd als klein jochie letterlijk de werkplaats ingeduwd. De sfeer is goed hoor, maar je kan het niet vergelijken met vroeger. Toen was het veel gemoedelijker. Iedereen kende elkaar en je zag de meeste collega’s ook buiten het werk. Nu is het allemaal wat zakelijker. Er zijn meer regels. Soms is dat vervelend, maar het hoort erbij.

Ik heb vrijwel elke werkplaatsafdeling van binnen gezien. Sinds vijf jaar werk ik in de elektrowerkplaats. Dat bevalt uitstekend. Er is veel minder herrie dan bij het zware materieel. En omdat je minder bukt, beter voor je lijf.  Ik zorg ervoor dat ons materieel altijd gereed is voor gebruik. Dat kan alleen als je de machines en het gereedschap goed onderhoudt. Bij onze afdeling zijn dat elektrische apparaten. En soms komen er spoedreparaties tussendoor. Lekker afwisselend, dat maakt deze job zo leuk!”

Gerard van Houting – 26 jaar in dienst

rkp-_dsc9651.jpg

“De fascinatie voor techniek kwam al vroeg. Eerst in de vorm van tweetakt brommers, later verschoof mijn aandacht naar auto’s. En nu sleutel ik meer dan 25 jaar aan het grote materieel, zoals deze wals. Toen ik hier begon waren we met een hele grote groep jonge gasten. Dat aantal is het afgelopen tien jaar flink teruggelopen en dat is jammer. Ons werk blijft belangrijk, want zonder ons staan de machines stil. Nieuwe aanwas is daarom hard nodig. En echt – ondanks de vieze handen en de ongemakkelijke posities waarin je jezelf soms moet manoeuvreren – is het werk fantastisch. Daarnaast is het ontzettend dankbaar werk. Ik krijg regelmatig bedankjes van machinisten en chauffeurs, die met een grote glimlach op hun gezicht en een fitte machine de werkplaats uitrijden. Dat geeft een goed gevoel en motiveert om de volgende klus weer met beide handen aan te nemen.

Naast het reguliere onderhoud, moderniseer ik ook oude spuitveegwagens. Het chassis, de cabine en de motor van deze tien jaar oude vrachtwagens voldoen niet meer aan de moderne milieu-eisen, maar de opbouw verkeert nog in uitstekende staat. Eerst vervangen we het chassis, de cabine en de motor. Hierop plaatsen we de gereviseerde opbouw, die helemaal naar de wens van de werkmaatschappij is gemoderniseerd. We doen dit ook met oude drierollenwals. We plaatsen een nieuwe motor, bekabeling en verlichting. Daarna stralen en spuiten we hem. Et voilà: een nieuwe wals. Mooi werk en een grote kostenbesparing voor Heijmans.”

Willem Jansen – 11 jaar in dienst

rkp-_dsc9647.jpg

“Ik repareer alles, maakt niet uit wat het is. Als servicemonteur rijd ik het hele land door met mijn bus. Dat ding is een werkplaats op wielen. Super handig. Ik heb om de vier weken storingsdienst. Dat houdt in dat je van maandagmorgen tot de maandagmorgen daarop24/7 beschikbaar moet zijn. Het komt regelmatig voor dat ik ‘s nachts een telefoontje krijg met een storingsmelding. Gelukkig is mijn vriendin het inmiddels wel gewend. Ongeveer 20 procent van de meldingen kan ik telefonisch afhandelen, maar de rest moet ik ter plekke repareren. Als we tot heel vroeg in de ochtend werken, mag ik wel naar huis om een paar uur bij te slapen.

Schiphol vind ik de tofste locatie om te werken. Het blijft gewoon bizar dat je tussen die enorme vliegtuigen machines aan het maken bent. Regelmatig sta ik in middenberm een machine te maken, terwijl aan beide kanten het verkeer langs raast. Ook dat hoort erbij.
Als ik op locatie aankom, zijn mensen vaak gestresst, omdat een deel van het werk stilligt. Het geeft een goed gevoel als ik een machine snel aan de praat krijg, zodat ze weer verder kunnen met hun werk.”

Rafael Penning – is 6 jaar in dienst

_dsc9711.jpg

“Als jongetje raakte ik gefascineerd door een graafmachine bij ons in de straat. Toen ik naast de machinist in de cabine mocht zitten, was ik verkocht. Vanaf dat moment droomde ik van een baan als monteur. Na een opleiding autotechniek, ben ik gaan leren voor machinemonteur. Uiteindelijk liep ik op een dag bij Heijmans naar binnen.
Techniek is zo mooi, omdat elk radartje in een machine aan elkaar gelinkt zit. Ik ben graag met mijn handen bezig en zit niet graag stil. Het komt regelmatig voor dat hetzelfde onderdeel meerdere keren kapot gaat. Dan moeten we improviseren: het onderdeel moderniseren, zodat het niet nog een keer stuk gaat. Dat meedenken maakt het werk extra leuk.
De gestuurde boormachines zijn het tofst om aan te werken, toch ligt mijn passie bij de elektrotechniek. Wie weet is dat de volgende stap in mijn carrière.”