Heijmans renoveert in de Groningse stadswijk Vinkhuizen 48 portieketagewoningen. Terwijl de woningen worden opgeknapt, blijven de huurders in hun huis wonen. Daarom past Heijmans hier het Heijmans B’woond concept toe: slimmer renoveren via een 5-stappenplan waarbij de wensen en eisen van bewoners en opdrachtgever centraal staan. Na de renovatie zijn de etagewoningen geüpgraded naar energielabel A.
Vijf keer bijzonder
1. B'woond
Met het Heijmans B’woond concept volgt Heijmans een doordacht 5-stappenplan. Deze wordt samengesteld vanuit de wensen en eisen van de individuele bewoner en de opdrachtgever. Optimale inventarisatie, onderzoek, ontwerp en voorbereiding betekent slimmer renoveren. Door het duidelijke stappenplan verloopt de renovatie soepeler en beperkt Heijmans de overlast voor bewoners en opdrachtgever tot een minimum.
In het project Vinkhuizen heeft Heijmans een primeur: voor het eerst kijken bewoners digitaal mee via een speciale renovatieapp. Hierdoor volgen huurders de werkzaamheden en zijn ze continu op de hoogte van de bouwfasen. Bijvoorbeeld wanneer er overlast is, zij de huissleutel inleveren en weer ophalen of een straat tijdelijk wordt geblokkeerd door bouwmaterieel. Bovendien kunnen zij via de app vragen stellen over de werkzaamheden in hun woning.
3. Maatwerk
Bij elk type portieketagewoning inventariseert Heijmans de benodigde renovatiewerkzaamheden. Zo vraagt een benedenwoning een andere aanpak dan een hoekhuis of bovenwoning. Voor elk type huis is dus een plan-op-maat beschikbaar waarin op detail staat beschreven wat nodig is. Voor een beter veiligheidsgevoel van de huurders trekt Heijmans bijvoorbeeld de terug liggende entrees vlak met de gevel.
4. Intensief contact
Tijdens de renovatie heeft Heijmans intensief contact met zowel de bewoners via de renovatieapp als De Huismeesters door continu overleg. Noodzakelijk, want in en rond de woningen worden de voordeuren, kozijnen, keukens, cv-ketels en garagekanteldeuren vervangen. Ook wordt asbest verwijderd, de plafonds in de bergingen geïsoleerd en de gevels hersteld. Bewoners communiceren rechtstreeks via de app. Mochten zich desondanks problemen voordoen, dan slaan de opdrachtgever en Heijmans de handen ineen en zoeken samen naar een oplossing.
5. Nauwe samenwerking
In het project Vinkhuizen zijn de lijnen kort. Voor, tijdens en na de renovatie is de samenwerking met opdrachtgever De Huismeesters intensief. Met één gezamenlijk doel: Vinkhuizen mooier, beter, energiezuiniger en natuurvriendelijker maken voor de huidige en toekomstige bewoners.