Twee jaar voor de renovatie van de Goyenflat in Geleen nodigde wooncorporatie ZOwonen Heijmans al uit om mee te denken over de best mogelijke oplossingen. Ralph Korff en Peter van de Pol vertellen wat dat oplevert. “Door iets samen te bedenken, voorkom je discussie tijdens de uitvoering.”
“Vanaf het moment dat er een ambitie was om de Goyenflat te renoveren, hebben we Heijmans als ketenpartner betrokken”, vertelt Ralph Korff, projectleider bij ZOwonen. Doel van de renovatie was verduurzaming, een visuele make-over, een statiger entree, verbetering van de (brand)veiligheid en de leefbaarheid optimaliseren. “Vroeger bedachten we in z’n geval alles zelf en kreeg de bouwer een kant-en-klaar plan van ons. Maar daarmee ga je voorbij aan de kennis die een bouwbedrijf heeft. Bovendien denken bouwers anders dan een corporatie. Dus wilden we van Heijmans horen: hoe zouden jullie dit aanpakken?”
Slimme oplossingen
Het resulteerde in een aantal slimme oplossingen, zoals de aanpak van de gevelrenovatie. Ralph: “Er zat asbest in de gevel en een aantal kozijnen was aan vervanging toe. Daar waren verschillende opties voor: de goedkoopste was de kozijnen laten zitten en opknappen, maar ze voldeden niet meer aan de hedendaagse eisen. Een andere variant was de hele gevel eruit halen en een nieuwe gevel met kunststofkozijnen terugplaatsen. Dat was erg duur, moeilijk uitvoerbaar en zou veel overlast veroorzaken. Toen is Heijmans de markt opgegaan om te kijken wat er nog meer mogelijk was.”
Na het nodige uitzoekwerk en overleg, kozen de partijen er samen voor om de oude gevel te laten zitten, het asbest in de kozijnen te saneren, oude kozijnen te verwijderen en er aan de buitenkant een nieuwe schil tegenaan te plaatsen. Peter van de Pol, projectmanager Heijmans: “Dat gaf veel minder overlast voor de bewoners, want de gordijnen en radiatoren konden gewoon blijven hangen. Bovendien is het goedkoper dan het vervangen van een gevel, terwijl het gebouw visueel toch veel mooier en beter wordt.”
Eindresultaat ervaren
Om te testen of deze keuze ook echt de beste was, realiseerde Heijmans een modelwoning. Aan de hand daarvan zijn er nog een aantal zaken, zoals kleur, aangepast. “Bijkomend voordeel was dat we het wekelijkse spreekuur voor bewoners daar konden houden. Het helpt enorm in de communicatie als bewoners het eindresultaat al kunnen zien en ervaren”, vertelt Ralph.
Vanaf het moment dat de uitvoering startte, merkte Peter wat de vroege betrokkenheid van Heijmans voor het project betekende. “Er was en is weinig ruis. We hoeven niet te discussiëren of een deur toch beter andersom zou moeten draaien, want over alles is nagedacht en als bouwpartner staan we volledig achter het plan.
"In plaats van controleren en discussiëren zijn we nu bezig met samen het best mogelijke resultaat wegzetten"
Bovendien werken we met de bedachte methode sneller. Als we de gevel op de traditionele manier hadden vervangen, zouden we één woning per dag renoveren. Nu zijn dat drie woningen. We hebben meer tijd gestoken in de voorbereiding, maar daardoor is de uitvoering sneller en goedkoper.”
Ralph voegt daaraan toe dat er daardoor ook een stuk minder overlast is voor bewoners. “Dat maakt deze werkwijze voor ons een groot succes. Sowieso zijn we heel blij met hoe Heijmans omgaat met de bewoners van de 140 woningen. Naast twee uitvoerders die op het project een vast gezicht en aanspreekpunt zijn, introduceerde Heijmans een bewonersapp. Daarin konden bewoners planningen en werkzaamheden per dag zien en ook vragen stellen. Dat is efficiënt en het geeft bewoners het gevoel dat Heijmans heel dichtbij is.”
Over de samenwerking tussen ZOwonen en Heijmans kan Ralph kort zijn: die is volledig gelijkwaardig. “De traditionele rolverdeling van opdrachtgever en aannemer is helemaal weg. Ik heb projecten meegemaakt waar ik slapeloze nachten van had en waar elke bouwvergadering ruzie was over geld. In plaats van controleren en discussiëren zijn we nu bezig met samen het best mogelijke resultaat wegzetten.
Vroeger kostte het geld als er een discussiepunt was. Nu geeft de bouwer zelf aan: dit gaat niet goed, we zijn bezig met een oplossing. Deze samenwerking voelt zoveel transparanter en eerlijker dan hoe het voorheen ging. Dus op naar de volgende klus. Want over twee jaar staat de volgende flatrenovatie op het programma.”