Skip to content
Joppe_Stelloo
Interview Joppe Stelloo, Innovatiemanager Heijmans

Zo zet je gebruikersgeluk op de eerste plaats

Gebruikersgeluk is een strategische asset die duidelijke voordelen biedt voor organisaties. Niet alleen nu maar ook voor in de toekomst. Bij Heijmans zetten we het welzijn van de eindgebruiker centraal. Joppe Stelloo, manager innovatie legt uit.

In een voortdurend veranderende bouw- en vastgoedwereld krijgt het welzijn van de eindgebruiker steeds meer aandacht. En dat wordt hoog tijd, vertelt Joppe. “In de vastgoedwereld zijn we steeds meer gaan focussen op de financiële en functionele aspecten. In de vastgoedmarkt draait het traditioneel gezien om financiële en functionele aspecten zoals kostenbesparing en ruimte-efficiëntie, maar dat gaat ten koste van het welzijn van de dagelijkse gebruiker. Terwijl het zowel voor medewerkers als voor werkgevers juist enorme voordelen heeft om de eindgebruiker centraal te stellen, ook financieel.”

Verbinding zoeken tussen HR en vastgoedmanagement

“De voordelen van gelukkige gebruikers in gebouwen zijn legio”, vervolgt Joppe zijn verhaal. “Wanneer je als werkgever investeert in een omgeving die het welzijn van je werknemers bevordert, investeer je direct in hun productiviteit en betrokkenheid. Mensen presteren simpelweg beter als ze zich goed voelen. We weten uit onderzoeken, waaronder een eindgebruikersonderzoek, dat goede luchtkwaliteit, voldoende daglicht, akoestiek en temperatuurregeling allemaal direct invloed hebben op de prestaties van werknemers. En dat vertaalt zich weer naar betere bedrijfsresultaten.”

Wanneer je als werkgever investeert in een omgeving die het welzijn van je werknemers bevordert, investeer je direct in productiviteit en betrokkenheid’
Joppe Stelloo, Manager Productontwikkeling en Innovatie

Maar hoe pak je zoiets aan, in een sector waar het vaak draait om zo laag mogelijke kosten en een zo hoog mogelijke efficiëntie? Joppe: “Een mogelijke eerste stap kan zijn om een betere verbinding tussen HR en het vastgoedmanagement op te zetten. Die twee afdelingen zijn nauwelijks met elkaar verbonden, terwijl ze wel veel raakvlakken hebben. Laat je medewerkers meedenken, bijvoorbeeld door op de werkvloer ook eens de simpele vraag ‘waar hebben jullie behoefte aan?’, te stellen. Het klinkt simpel, maar het gebeurt nog veel te weinig.”

Meetbaar maken van welzijn

Ook al lijkt het logisch om als organisatie het welzijn van de eindgebruiker een centrale rol te laten innemen, toch is het volgens Joppe een lastige opgave om te kwantificeren hoe gelukmakend een kantooromgeving is. “Kijk bijvoorbeeld naar duurzaamheid: daar zijn allerlei modellen en methodes voor beschikbaar, zoals de Paris Proof normering." Eigenlijk wil je zo’n normering creëren, maar dan voor gebruikerswelzijn. Maar welzijn meet je niet zomaar, en het is bovendien voor iedere gebouwgebruiker anders. "Wat voor een student in een universiteitsgebouw geldt, is niet hetzelfde voor een bankmedewerker of een patiënt in een ziekenhuis.”

Een belangrijke indicator van gebruikerswelzijn is het gevoel dat iemand invloed kan uitoefenen op de omgeving’

Terwijl ‘welzijn’ voor de ene gebruiker iets compleet anders kan betekenen dan voor de ander, zijn er wel degelijk indicatoren die in de meetmethode meegenomen kunnen worden, vertelt Joppe. “Een belangrijke indicator van gebruikerswelzijn is het gevoel dat iemand invloed kan uitoefenen op de omgeving. Ga zelf maar eens na: hoe vaak verander je in je eigen huis iets, gewoon omdat het je gelukkig maakt? Een nieuw vloerkleed, je bank op een andere plek, of de muur een andere kleur? Daarnaast kijken we naar andere concrete indicatoren zoals het binnenklimaat, de hoeveelheid natuurlijk licht, luchtkwaliteit en akoestiek. Hiervan weten we dat ze direct van invloed zijn op het welzijn van de gebruiker.”

Welzijn net zo vanzelfsprekend als duurzaamheid

Bovenstaande indicatoren zijn vrij eenvoudig te meten. Technologie neemt dan ook een steeds belangrijkere rol in om het welzijn van de gebruiker in kaart te brengen, legt Joppe uit. “We gebruiken bijvoorbeeld sensoren die realtime data verzamelen over de binnenmilieu-omstandigheden, zoals temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-niveaus. Op die manier kun je gebouwen continu optimaliseren om de beste omstandigheden voor de gebruikers te garanderen. Dit gaat verder dan alleen de ontwerpfase. Het gebouw blijft zich aanpassen aan de omstandigheden en behoeften van de dagelijkse gebruikers.”

Een van de grootste uitdagingen is dat welzijn iets is wat je niet altijd direct ziet of voelt, maar wat zich op de lange termijn uitbetaald’

Voor Heijmans is het nu zaak om het welzijn van de eindgebruiker steeds hoger op de agenda te zetten, een visie die volgens Joppen langzaam maar zeker ook tractie krijgt. “Een van de grootste uitdagingen is dat welzijn iets is dat je niet altijd direct ziet of voelt, maar wat zich op de lange termijn uitbetaald. In de vorm van tevreden bewoners of werknemers, minder ziekteverzuim of personeelsverloop en een hogere productiviteit. "Als Heijmans hebben wij invloed op de installaties, luchtklimaat, lichtinval, temperatuur en andere technische zaken, maar niet op emotionele zaken, zoals sociale cohesie.”

“Daarom doen we een oproep om samen het gesprek aan te gaan met andere partijen om vanuit verschillende hoeken te kijken hoe we het welzijn van gebruikers een centrale rol kunnen geven. Uiteindelijk willen we naar een situatie waarin welzijn net zo vanzelfsprekend is als duurzaamheid, en dat we gebouwen maken die niet alleen goed zijn voor de planeet, maar waar de mensen die erin wonen en werken zich ook op hun allerbest voelen.”

Whitepaper gebruikersgeluk

Maak jij de juiste keuze bij het renoveren, bouwen en onderhouden van je kantoorpand? Samen met Markteffect onderzochten we waar de sleutel tot werkgeluk ligt. In dit whitepaper ontdek je:

  • Hoe werkgeluk bijdraagt aan het totale geluksgevoel
  • Waarom we het lastig vinden de gebruiker te betrekken
  • Welke buitenkans er ligt

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek?

Claim alvast je plek en pre-order je gratis exemplaar. Dan ontvang je het als eerste op 14 november.

We presenteren het volledige onderzoeksrapport tijdens de klimaattop GO op 6 en 7 november.