Lees meer over schipol
Schiphol staat nooit stil: het vliegveld is 24/7 druk. Hoe verzorg je dan beheer en onderhoud van de start- en landingsbanen, dienstwegen en verlichting? Heijmans projectleider Peter Lindhout geeft een kijkje in zijn keuken, waar vliegtuigen altijd voorrang hebben.
Aan de horizon doemen twee lampjes op. Ze steken schril af tegen de grijze lucht en komen rap dichterbij. Niet veel later zijn de contouren van een vliegtuig te zien. Als enkele seconden later de banden van het vliegtuig de Kaagbaan raken, dient aan de horizon zich het volgende vliegtuig al aan. Dit tafereel speelt zich dagelijks af, pal voor het Heijmans-kantoor op Schiphol. Een vliegveld met ruim 40.000 vliegbewegingen en 6,3 miljoen passagiers per maand.
Samen met zijn team is Peter verantwoordelijk voor alle beheer- en onderhoudsactiviteiten van de civieltechnische Schiphol-assets: “Wij onderhouden de start- en landingsbanen en alle omliggende rij- en taxibanen, waar vliegtuigen overheen rijden. Ook de hemelwaterafvoer, het gras tussen de banen en de dienstwegen in uitstekende conditie houden, behoort tot onze taken.”
Veiligheid
Net zoals vliegtuigpassagiers, moeten ook wij door een veiligheidscontrole. Met een speciaal geel Schiphol-busje rijden we vervolgens het vliegveld op. Peter is bijrijder, zijn collega Iwan chauffeur. “Op Schiphol hebben we te maken met andere veiligheidsrisico’s dan bijvoorbeeld bij de bouw van een tunnel of snelweg,” legt Peter uit.
Het werken in de nabijheid van vliegtuigen vraagt om extra alertheid. Volgens Peter moeten zijn teamleden zich continu bewust zijn van de gevaren die het werken op een groot vliegveld met zich mee brengt. Hij hamert daarom elke dag op het belang van het naleven van de strenge veiligheidsvoorschriften.
“Ruim altijd je spullen op en tel je gereedschap. Ik zeg het soms meerdere keren per dag. Soms tot vervelens toe, maar één klein moment van onoplettendheid kan op Schiphol hele nare gevolgen hebben.”
Tussendoor
Tijdens de werkzaamheden moet het team van Peter regelmatig start- en landingsbanen kruisen. Daarom worden onze medewerkers begeleid door speciale Schiphol voertuigen, de begeleiders. “Deze Schiphol-collega’s begeleiden ons altijd tijdens de werkzaamheden. Die zijn de schakel tussen ons en de luchtverkeersleiding in de verkeerstoren.” Dus goede communicatie en samenwerking is essentieel om alles in goede en bovenal veilige banen te leiden.
Alleen bij groot onderhoud van bijvoorbeeld een start- of landingsbaan wordt het terrein afgesloten met hekken en gaat dat stuk terrein voor een paar weken dicht. “Normaal onderhoud, zoals grasmaaien of het checken van de baanverlichting, doen we tussen de operaties door.”
Voorrangsregels
We rijden verder en zien twee KLM-vliegtuigen naderen. Iwan houdt halt bij de stopstreep op enkele meters voor de kruising. Peter: “De voorrangsregels zijn simpel: vliegtuigen gaan voor.” We laten de twee vliegtuigen passeren en krijgen toestemming om de kruising te passeren. “Binnen perceel 1 vallen ook de elektrische assets. Dit zijn onder andere elektronische hulpmiddelen die vliegtuigen gebruiken om te landen.”
Vierentwintig uur per dag
Het kernteam van Peter bestaat uit vijftien personen. Samen staan zij het hele jaar twenty-four-seven paraat om onderhoud te doen aan de assets en storingen te verhelpen.
“Het is topsport. Alleen al de Kaagbaan beschikt over ruim 300.000 m2 verharding, zo’n 1600 lampen en honderden kilometers aan elektriciteitskabels. Als er iets kapot gaat, moeten we het zo snel mogelijk fixen. Vliegtuigen moeten immers altijd veilig landen en opstijgen.”
De boog staat hier altijd gespannen, want Schiphol is nooit dicht. De luchthaven bruist het hele jaar door en dat dag en nacht. Peter: “De ruimte tussen de operaties is beperkt. Wij moeten ons daar tussendoor manoeuvreren. Het werk moet goed, veilig en snel gebeuren. Daarnaast mogen we nooit de belangen van de omgeving en de stakeholders, zoals vliegtuigmaatschappijen als KLM, uit het oog verliezen.”
Groot wij-gevoel
Volgens Peter voelt elke schakel in zijn team zich enorm verbonden met de luchthaven. “De betrokkenheid is groot en iedereen beseft hoe belangrijk het is wat wij hier doen. Door de enorme verantwoordelijkheid die op onze schouders rust, heerst er een groot wij-gevoel. Ook midden in de nacht, in een weekend of op een feestdag. Tijdens het weekend met strenge vorst en dooi, waren er door de extreme temperatuurverschillen gaten in een rijbaan ontstaan. Zowel de hoofduitvoerder als de uitvoerder lagen ziek in bed. Noodgedwongen ben ik in hun rol gestapt. Samen met een assistent-uitvoerder klaarden we de klus.”
Groot onderhoud
In de verte zien we een vliegtuig opstijgen van de Polderbaan. Terwijl we naar het opstijgende vliegtuig kijken, wijst Peter naar een stuk nieuw asfalt. “Hier ligt het praktijkvak met Flightflex. Dit is samen met Schiphol ontwikkeld. We testen het nu op technische en operationele aspecten, zoals de invloed van weer en verkeer.” Daarnaast is er de afgelopen periode groot onderhoud uitgevoerd aan de verharding van de Polderbaan, en tevens zijn er elektrotechnische onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de baan- en rijbaanstations en baanverlichting.
Als we die middag weer voor het Heijmans-kantoor aan de Flamingoweg staan, landt er pal voor onze neus een enorme Boeing 747. Als in de verte met veel kabaal een vliegtuig opstijgt, zien we aan de horizon, in het verlengde van de Kaagbaan, nog eens vier vliegtuigen in de lucht hangen. Schiphol staat nooit stil.