Skip to content
Collega's van Heijmans buiten het bezoekerscentrum van Schiphol.
Communiceren met de omgeving én jonge mensen warm maken

Groot onderhoud Buitenveldertbaan Schiphol: Draagvlak begint bij uitleg

30 juni 2025

Het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan op Schiphol is uniek in omvang en aanpak. Een mooi moment om betrokkenen te laten zien wat er bij zo’n project komt kijken, maar niet ten koste van veilig en ongestoord werken. Daarom richten Schiphol en Heijmans een speciaal bezoekerscentrum in, waar genodigden meer informatie krijgen over het werk en alles wat daarbij komt kijken.

Groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan, dat betekent onder andere 3,5 kilometer asfalt vervangen, LED-verlichting plaatsen in 1.800 armaturen, circa 400 kilometer kabel leggen en 5 kilometer goten vervangen. En dat alles in 20 weken, terwijl omliggende taxibanen in gebruik zijn. “Dit onderhoud aan de Buitenveldertbaan is het grootste en meest complexe waarmee Schiphol ooit te maken kreeg”, vertelt Sander Houtenbos, projectmanager van Schiphol. “De reden dat we dit zo groots aanpakken, is dat we dan pas over negen jaar het volgende groot onderhoud moeten doen.”

Hoewel voordelig op de lange termijn, betekent het op korte termijn ook mogelijk meer overlast voor de omgeving. Want de ene baan sluiten, betekent frequenter vliegen op andere banen. Schiphol zet al actief inzet op het informeren van omwonenden, maar de impact van dit onderhoud maakt communiceren met de omgeving nog belangrijker, vertelt Heijmans projectmanager Richard Wildeman. “Al tijdens de voorbereidingen kwam het idee voor een bezoekerscentrum naar boven. Als plek waar we belanghebbenden uitnodigen en uitleggen wat we hier doen én waarom. Zodat we – zowel vanuit Schiphol als Heijmans - nog beter kunnen communiceren en zo draagkracht creëren voor dit groot onderhoud.”

Rust in de keet

Die belanghebbenden variëren van omwonenden, directies en leden van de Raad van Bestuur van Schiphol en Heijmans en politieke bestuurders. Want een uniek project als dit trekt veel aandacht. Dat geeft kansen om te laten zien waar Schiphol en Heijmans aan werken, maar kan ook onrust veroorzaken op het werk, weet Sander. “Voorheen ontvingen we bezoekers gewoon in de vergaderruimte van de keet, maar dat is niet optimaal want ons werk daar moet altijd door kunnen gaan. Zeker bij een project als deze waar veel van de planning afhangt.”

5000 ton CO₂-besparing

Met het neerzetten van een bezoekerscentrum naast de bouwkeet, is er een plek ontstaan waar de informatie over het project overzichtelijk gepresenteerd kan worden. Zo wordt er in de ruimte uitleg gegeven over het hergebruik van het verwijderde asfalt en andere duurzame initiatieven die bij elkaar een CO₂-besparing van ruim 5.000 ton opleveren. Ook ligt er een een stuk landingsbaan waarop je de oude en nieuwe markeringen kunt aanraken. Daarmee de aandacht vragen is misschien niet iets wat Schiphol en Heijmans normaal doen, zegt Sander. “Maar wat we hier doen is uniek in Nederland en de hele wereld kijkt mee. Dat we de investering hebben gedaan om werkzaamheden voor een groot deel elektrisch uit te voeren en daarmee 746 ton CO2-uitstoot besparen, daar mogen we echt trots op zijn.”

Vakspecialisten enthousiasmeren

Voor zowel Heijmans als Schiphol is het bezoekerscentrum ook een manier om in te zetten op arbeidsmarktcommunicatie, geeft Richard aan.

“Omdat dit een bijzonder project is, leent het zich om jonge mensen warm te maken voor het vakgebied. Dat is echt nodig, want het was een behoorlijke uitdaging om voldoende vakspecialisten en monteurs voor dit project te vinden. Daarom zetten we deze ruimte de komende tijd in voor recruitment en nodigen we bijvoorbeeld (v)mbo, hbo-opleidingen en universiteiten uit om studenten enthousiast te maken voor het vak.”

Meer begrip

Ondanks dat het bezoekerscentrum nog maar net open is en de inzet nog geëvalueerd moet worden, zien Richard en Sander de absolute meerwaarde ervan. Sander: “We kunnen ons verhaal beter vertellen en het geeft rust op de bouwplaats om de werkzaamheden en bezoekers te scheiden. Het allergrootste voordeel is dat we betrokkenen goed kunnen informeren. Want dat is echt de kern: goed communiceren met de omgeving. Als ik thuis de badkamer ga verbouwen, vertel ik dat ook tegen de buren. Zodat ze op z’n minst weten dat er overlast kan zijn en waarom. Zo is dat hier ook. Door alle betrokkenen zo goed mogelijk mee te nemen in wat er gaat gebeuren, tonen we ons een goede buur en hopen we op meer begrip.”