Skip to content
Martinus Nijhoffbrug Luuk Kramer
Een selectie van icoonprojecten #1

Honderd jaar de hand van Heijmans

1 juni 2023

Waar je ook kijkt, overal zie je de hand van Heijmans. Er is geen plek waar we niet hebben gewerkt. Welke projecten zijn beeldbepalend voor Nederland? En op welk Heijmans-project ben jij supertrots? Dit vroegen we collega’s dit jubileumjaar. Zo is deze selectie van iconische projecten ontstaan. Een rijtje waar Heijmans trots op mag zijn.

1. Martinus Nijhoffbrug, Zaltbommel

Martinus Nijhoffbrug bovenaanzicht 1

Fred Louwerse, projectadviseur planning: “Deze brug staat in Zaltbommel waar ik 22 jaar gewoond heb. Als we er met de auto overheen reden, zei mijn zoon altijd: ‘Kijk, dat is papa’s brug.’ Ik werk regelmatig aan projecten onder de grond, daar kun je trots op zijn, maar bijna niemand ziet iets van het resultaat. Dit is een herkenningspunt in het landschap, waar ik van begin tot het eind bij betrokken ben geweest. Ik had net vier jaar in Schotland gewerkt. Toen ik terugkeerde naar Nederland ging ik als beginnend werkvoorbereider aan de slag op de calculatieafdeling van Koninklijke van Drunen. Ik maakte calculaties voor potentiële opdrachten. Als we een groot project zouden binnenhalen, dan mocht ik eraan meewerken. Dat werd dit project.”

Extreem hoog water

“De aanleg van deze brug ging niet zonder slag of stoot. We kregen twee keer te maken met extreem hoog water. Eén keer werd zelfs de hele Bommelerwaard geëvacueerd. Wij plaatsten onze spullen zo hoog mogelijk op de dijk. De bekisting van de pyloonpijler was zo zwaar, die liep geen risico, dachten we en bleef in de uiterwaard liggen. Totdat de projectleider van Rijkswaterstaat de bekisting over de Waal zag drijven. Gelukkig kwam hij meteen in actie. Met een sleepboot is de bekisting de haven van Zaltbommel binnengevaren en weer teruggebracht naar ons project. Ondanks deze tegenslagen was de brug vier maanden voor de opleverdatum klaar. Dat dat gelukt is, vind ik een mooie prestatie. Ik hoop in de toekomst nog een keer een brug te bouwen. Er zijn plannen voor een tweede brug naast deze. Als die doorgaan, ben ik de eerste die zijn hand opsteekt.”


2. Ontwikkeling Pijnacker

Esther Fleers, directeur Vastgoed: “We zijn al een hele tijd actief in de gemeente Pijnacker en hebben daar tussen de 3.000 en 4.000 woningen gerealiseerd. Het merendeel van die woningen zijn eengezinswoningen. De grootste doelgroep die een woning zoekt in Pijnacker, vraagt ook om een grondgebonden woning met tuin. Rondom Winkelcentrum Keijzershof, dat we als Heijmans ook ontwikkeld en gerealiseerd hebben, zijn wel appartementen gemaakt. Op deze manier konden we ook een doelgroep bedienen die wat stedelijker en dichter bij voorzieningen wilde wonen. En in de wijk Tuindershof hebben we onlangs kleinere startersappartementen opgeleverd.”

pijnacker-gebiedsontwikkeling-luchtfoto

Van XS tot tweekapper

“Het merendeel van de grondgebonden woningen die we gerealiseerd hebben, zijn uitgevoerd in het Heijmans Woonconcept: van XS-woning tot tweekapper. Met name in de buurt Park van Buijssen is goed te zien hoe variabel dit woonconcept is. Door te variëren in gevels en dakvormen, zien de woningen er allemaal anders uit. Dat past heel goed bij de wensen van de gemeente om elke buurt een eigen identiteit te geven. Park van Buijssen is ook een mooi voorbeeld van een duurzame wijk. Er is veel aandacht voor groen en water en de materialen van de woningen sluiten goed aan op de openbare ruimte. Alle woningen in deze buurt zijn energieneutraal gerealiseerd en sommige woningen hebben een dak gemaakt is van zonnepanelen.”


3. A4 Delft – Schiedam en Ketheltunnel

Ketheltunnel A4 Delft Schiedam schemering

Aafke Oude Avenhuis, toen projectcoördinator nu adviseur: “De aanleg van dit deel van de A4 was een groot en technisch uitdagend project dat we in een korte tijd hebben uitgevoerd. Deze snelweg tussen Delft en Schiedam loopt dwars door een natuurgebied, en er is vanwege bezwaren van omwonenden jarenlang veel weerstand tegen de aanleg geweest. Er is lang gezocht naar een compromis en de belangrijkste eisen waren dan ook dat je deze weg niet mag zien of horen. Dat is gelukt. Al heeft dat natuurlijk wel een prijs, dit is een van de duurdere stukken snelweg in Nederland.”

De omgeving ontzien

“De Ketheltunnel is op het land gebouwd en daarna afgewerkt onder de grond. De weg gaat na de tunnel zeven meter naar beneden, na die verdiepte ligging volgt nog een half verdiept deel. Daardoor ligt de weg dus onder het maaiveld en is deze niet zichtbaar in het omliggende gebied. De lichtmasten in de tunnel zijn bijvoorbeeld ook heel kort en staan dicht op elkaar, alleen de ANWB-borden steken een heel klein beetje boven het maaiveld uit. Tijdens de bouw is er alles aan gedaan om de hinder voor de omgeving te beperken. Zo begonnen we pas om acht uur ’s ochtends met heien en zijn er zeven hulpbruggen geplaatst zodat het bouwverkeer niet tussen het reguliere verkeer hoefde te rijden.”


4. Meander Medisch Centrum, Amersfoort

Frans van Kruijl, manager projecten: “Het gebeurt niet zo vaak dat je op een leeg veld een heel nieuw ziekenhuis mag neerzetten. Dat maakt het project uniek. Het was ook het eerste ‘echte’ integrale project van Heijmans. Elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en bouwkundigen werkten samen om het van de grond te krijgen. Als er een probleem was, losten we dat samen op. Ons motto was: uit gezamenlijk belang haal je gezamenlijke kracht. Van die intensieve en succesvolle samenwerking hebben we de vruchten geplukt. De klant was zeer tevreden en het gebouw heeft verschillende prijzen gewonnen. Als ik het ziekenhuis zie voel ik trots. Toen het klaar was heb ik zelfs mijn opa een keer meegenomen om hem het eindresultaat te showen.”

Meander-Medisch-Centrum

Elke ruimte vraagt om maatwerk

“Bijzonder aan een ziekenhuis bouwen is dat elke ruimte in het gebouw aan andere behoeften en eisen moet voldoen. Zo is er een lab dat met gevaarlijke micro-organismen werkt waaraan medewerkers en de omgeving niet blootgesteld mogen worden, moeten de stralen in een röntgenkamer worden afgeschermd en een operatiekamer steriel zijn. We hebben veel samengewerkt met het ziekenhuispersoneel waar we voorstellen en oplossingen aan voorlegden. De apotheker legde bijvoorbeeld uit hoe het proces van de medicijnenproductie werkte en welke klimaattechnische eisen cruciaal waren. Vervolgens keken we integraal hoe we dat voor elkaar gingen krijgen. We hebben die periode enorm veel geleerd, van en met elkaar. Inmiddels vormen we een netwerk van kennisdragers op het gebied van ziekenhuisbouw. En zijn er tijdens dit project vriendschappen voor het leven ontstaan. Onze gezamenlijke droom? Nog een keer een ziekenhuis bouwen.”


5. Fietstunnel Rijksmuseum, Amsterdam

Rijksmuseum Amsterdam fietstunnel

Ingrid Meddens, werkvoorbereider Infra: “Mijn team werkt vaak midden in Amsterdam en daar ligt ook onze kracht. We werken in drukte en kleine ruimtes en weten daar toch mooie Infra-projecten op te leveren. Toch is de passage onder het Rijksmuseum extra bijzonder, vooral vanwege de rijke historie. De herinrichting van de openbare ruimte en de passage liep tegelijk met de herinrichting van het museum. Het museum moest wel bereikbaar blijven en we werkten – vanwege de openingsdatum die vaststond – onder grote tijdsdruk. Ondertussen kregen we ook nog te maken met grote uitdagingen zoals zware sneeuwval.”

Vol trots op de fiets

“Ik woon zelf in Amsterdam en fiets nog regelmatig onder het museum door. Dan ben ik trots dat ik hieraan mocht meewerken. Dat heb ik sowieso wel als ik door Amsterdam fiets. Er zijn bijna geen plekken waar Heijmans niet heeft gewerkt. Wat deze passage zo uniek maakt, is dat deze eerst niet opnieuw geopend zou worden voor fietsers, maar omdat bewoners zo hevig protesteerden, is de onderdoorgang toch in ere hersteld. Ik ben zeer tevreden als ik naar het eindresultaat kijk. Het ziet er erg netjes uit.”