Skip to content
Heijmans_begeleider_leerling_1.jpg
Samen sleutelen aan nieuwe collega’s werven

Van accountant naar monteur

14 juli 2021

Twan Maas zag drie jaar geleden steeds meer grijze haren op de werkplaats van Heijmans Materieelbeheer. Vers bloed was echter niet gemakkelijk te vinden. De oplossing bleek een werk-leer traject voor jonge monteurs. Eén van hen is Rick van den Akker. Hij en Twan vertellen over welke kansen je als leerling-monteur krijgt bij Heijmans.

Uit de speakers schalt Radio 2. Soms overstemd door een startend aggregaat, gierende slijptol of sissend luchtgereedschap. Verspreid door de werkplaats staan een pijlwagen, solar tekstkar en mobiele aggregaat. Werkbanken en kasten met gereedschap vullen de rest van de ruimte. Dit is de werkplek van leerling-monteur Rick van den Akker (21).

De keuze om bij Heijmans te werken was snel gemaakt: “Mijn opa en de neef van mijn moeder werkten bij Heijmans.”

Heijmans_begeleider_leerling_8.jpg
Bedrijfsleider Twan Maas samen met leerling Rick van den Akker.

Geen kantoorbaan

Na een jaar bij Heijmans heeft Rick nog geen spijt van zijn switch. Toch was een baan als monteur niet vanzelfsprekend. “Mijn eerste opleiding was allesbehalve technisch. Na mijn middelbare school startte ik met de studie accountancy. Eenmaal geslaagd kwam ik erachter dat een kantoorbaan niks voor mij was. Tijdens een tussenjaar werkte ik in een magazijn, waar ik regelmatig in aanraking kwam met mensen die in de techniek werkten. Zo raakte ik steeds meer geïnteresseerd in techniek en dan vooral in mechatronica. Dat is een combinatie van elektrotechniek, werktuigbouwkunde, meet- en regeltechniek.”

Bedrijfsleider Twan Maas glundert terwijl hij naar Rick luistert. “Ik word helemaal blij van dit soort jonge gasten. Je merkt aan alles dat dit echt hun passie is. Deze jongens zijn niet bang om vuile handen te maken en halen plezier uit hun werk.”

Monteurs in spé

In de werkplaats werd vergrijzing een steeds groter probleem. Twan wordt in zijn zoektocht naar getalenteerde leerling monteurs ondersteund door leerlingen coördinator Jelle van Elk. Twan: “Samen proberen we steeds meer leerlingen aan ons te binden. Dat doen we onder andere door scholen te bezoeken. Drie jaar geleden stelden we onszelf de vraag: wat is de beste manier om monteurs in spé aan Heijmans te verbinden? Een deel van het antwoord bleek goede begeleiding te zijn. Gelukkig waren de ervaren collega’s bereid om jonge monteurs de kneepjes van het vak te leren. Sterker nog, ze vinden het ontzettend leuk om een mentorrol te vervullen. Toen ik drie jaar geleden bij Heijmans Materieelbeheer begon, stond er maar één leerling-monteur. Nu zijn dat er al vijf. Sinds kort hebben we ook een uitbreiding ontvangen als erkend leerbedrijf. Leerlingen mogen nu bij ons het praktijkgedeelte van hun mbo-opleiding volgen. Dit heet beroepspraktijkvorming.

Zelfstandig sleutelen

Tijdens zijn eerste baantje op een kantoor keek Rick continu naar de klok in de hoek van het scherm. Op de werkplaats vliegt de tijd voorbij en komt hij tijd te kort. “Voordat ik bij Heijmans kwam, had ik vrij weinig gereedschapskennis. Dit was een hele omschakeling. Maar als je iets leuk vindt, leer je vanzelf. Niet opgeven en doorgaan zeg ik altijd. Met een gezonde dosis motivatie vliegen de dagen bij Heijmans voorbij. Inmiddels weet ik al een stuk meer en kan ik zelfstandig sleutelen aan materieel.”

“Iedere monteur moet algemene technische kennis hebben”, vindt Twan. “Dit is verwerkt in leerdoelen die elke leerling moet afronden. In de eerste maanden van hun dienstverband laten we ze op verschillende afdelingen van de werkplaats werken. Ik vind dat ze overal een keer moeten kijken. Uiteindelijk zie je dat ze een voorkeur ontwikkelen voor bepaalde specialismen. Daar gaan wij in mee, want zoals gezegd moet iedereen met plezier naar het werk gaan. Het is maatwerk.”

Heijmans_begeleider_leerling_5.jpg

Veel variatie

De BBL-opleiding die Rick doet, bestaat uit een dag theorie op school en vier dagen praktijkkennis opdoen op de werkplaats. Ik heb net mijn eerste schooljaar afgerond en heb nog twee jaar te gaan.”
Rick wordt goed ondersteund door de ervaren monteurs bij Heijmans. “Iedereen wil me helpen, zolang je maar gemotiveerd bent. Ik mag altijd vragen stellen. Soms maak je een fout en moet je goed luisteren hoe je het wel moet doen. Op dit moment sleutel ik veel aan pijlwagens, aggregaten en compressors voor de afdeling Verkeerstechnieken. Een mix van regulier onderhoud en storingen. Elke dag is anders. Heerlijk.”

Door goed kijken, luisteren en vooral veel sleutelen, leer ik elke dag weer wat nieuws

Gezonde mix

Twan: “Naast de leerlingen werken sinds kort ook twee jonge monteurs in de werkplaats, die hun opleiding al hebben afgerond. Hiermee is de mix tussen jong en oud een stuk gezonder dan drie jaar geleden.”

Het werk-leertraject is een blijvertje aldus Twan. “Ook de komende jaren moet de verdeling tussen ervaren, startende medewerkers en leerlingen in balans blijven. Zeker in deze tijd waarin mensen die met hun handen willen werken schaars zijn. Natuurlijk bestaat er een kans dat een leerling toch een andere weg in slaat, maar dat risico moeten we nemen. Gelukkig blijven de meesten bij Heijmans werken.”