Skip to content
deelmobiliteit_amber.jpg
Hoe staat het met... Mobility as a service

Samenkomen rond deelvervoer

5 januari 2021

Het is de toekomst voor stedelijke gebieden, stellen Jarno van der Linden, commercieel directeur van deelautospecialist Amber, en Shahid Talib, directeur Smart City van Heijmans. Geen eigen auto meer voor de deur, maar een ruime keuze uit allerlei modaliteiten die je van A naar B brengen. Geen bezit van auto, fiets of scooter maar toegang tot een dienst: mobiliteit.

Comfortabel van A naar B

Dat gaat verder dan de alom bekende deelauto en deelfiets. ā€œMensen willen simpelweg comfortabel van A naar Bā€, zegt Shahid. ā€œDat kan met een auto, een fiets, een bakfiets, met het openbaar vervoerā€¦ā€ ā€œJe moet kunnen gaan en staan waar je wilt, op de manier die jij wiltā€, vult Jarno aan. ā€œVia ƩƩn toegankelijk platform waarin al die vormen van vervoer zijn samengebracht.ā€

heijmans_shahid_talib_mobility_as_a_service_amber_smart_city_2.jpg
Shahid Talib, directeur Smart City van Heijmans: "Het punt in de wijk waar je je deelauto ophaalt dient ook als ontmoetingsplek."

Ruimte voor groen

Het resultaat van mobility as a service? Minder auto’s in de wijk. ā€œNiet meer ’s ochtends in een ronkende file de buurt uitā€, lacht Shahid. ā€œScheelt een stuk wat betreft CO2-uitstoot. Er is ook minder parkeerruimte nodig, en daardoor meer ruimte voor groen en plekken om veilig te spelen en elkaar te ontmoeten. De wijk wordt leefbaarder. Vanuit de Heijmans-missie om gezonde leefomgevingen te creĆ«ren, passen we mobility as a service daarom graag toe in onze nieuwe gebiedsontwikkelingen.ā€

Aanbod afstemmen

Heijmans bundelt in diverse gebiedsontwikkelingen de krachten met gemeentes, deelmobiliteitsaanbieders zoals Amber en toekomstige kopers, om samen de mobiliteit van de wijk passend vorm te geven. Niet door zomaar deelauto’s in de wijk te plaatsen: dat is eerder gedaan en was geen succes. Maar juist door kopers mee te nemen in het concept, hun behoeftes te inventariseren en daar het aanbod op af te stemmen.

jarno_van_der_linden_amber.jpg
Jarno van der Linden, commercieel directeur van deelautospecialist Amber: "Wij werken vraaggestuurd, waardoor je altijd de garantie hebt dat je een auto krijgt als je die aanvraagt."

Totaalconcept

Het idee dat je geen eigen auto meer nodig hebt, is voor velen even wennen, beaamt Shahid. ā€œDaarom informeren we huizenkopers vroegtijdig. De respons daarop is heel positief. Kopers hebben twee jaar de tijd om na te denken hoe ze straks van a naar b willen. Ook omdat we de zekerheid bieden dat ze, ook zonder eigen auto, altijd passend vervoer hebben.ā€

ā€œAmber werkt met een vraaggestuurd systeem, waarbij je altijd de garantie hebt dat je een auto krijgt als je die aanvraagtā€, zegt Jarno. ā€œDat wekt vertrouwen en maakt het al gemakkelijker om de eigen auto weg te doen. Als je woont in een huis met eigen parkeerplaats of vlakbij een station, dan blijf je reizen zoals je altijd al deed. Maar in een nieuwbouwproject kiezen mensen voor het totaalconcept, inclusief mobiliteitsaanbod. Zij stappen er met een hele nieuwe mindset in.ā€

a9_07437.jpg

Uiteindelijk kan ƩƩn locatie in de woonwijk een complete mobiliteitshub worden, mĆ©t een sociaal tintje. Een plek waar je niet alleen je vervoersmiddel pakt of de bus neemt, maar waar je ook je pakketje uit de kluizen haalt, de stomerij wekelijks je pak komt ophalen en waar je je buren ontmoet. Jarno: ā€œAlles wat het leven aangenamer maakt.ā€

Ontmoetingsplek

De nieuwe gebiedsontwikkeling Maanwijk in Leusden is hier een mooi voorbeeld van. ā€œDoor hier een pakketkluis neer te zetten, neemt het aantal autobewegingen van pakketbezorgers in de wijk afā€, licht Shahid toe. ā€œZo’n punt dient ook als ontmoetingsplek, je zoekt elkaar op en dat versterkt de sociale samenhang. Dat voegt echt waarde toe. Zeker in Leusden-Zuid, waar veel ouderen wonen die misschien eenzaam kunnen zijn.ā€

Sociale cohesie

Ook na oplevering van de woningen, blijft het overleg tussen Heijmans, gemeente, bewoners en deelmobiliteitsaanbieders bestaan, voorziet Shahid. ā€œIn Maanwijk komt bijvoorbeeld een buurtschuur. In het voormalige Shell-gebouw in Park Vijfsluizen in Vlaardingen voegen we diensten toe om de sociale cohesie te bevorderen. Vanuit de Smart City-gedachte wil Heijmans hier ook de luchtkwaliteit gaan monitoren.ā€

elektrische_deelauto_amber.jpg

ā€œWij willen onderdeel blijven uitmaken van de verbeteringā€, besluit Shahid. ā€œEn die begint pas echt na oplevering. Bij veranderende behoeftes blijven we kijken naar nieuwe mogelijkheden. Want wie weet hoe de wereld er over vijf jaar uitziet?ā€