Het is de toekomst voor stedelijke gebieden, stellen Jarno van der Linden, commercieel directeur van deelautospecialist Amber, en Shahid Talib, directeur Smart City van Heijmans. Geen eigen auto meer voor de deur, maar een ruime keuze uit allerlei modaliteiten die je van A naar B brengen. Geen bezit van auto, fiets of scooter maar toegang tot een dienst: mobiliteit.
Comfortabel van A naar B
Dat gaat verder dan de alom bekende deelauto en deelfiets. “Mensen willen simpelweg comfortabel van A naar B”, zegt Shahid. “Dat kan met een auto, een fiets, een bakfiets, met het openbaar vervoer…” “Je moet kunnen gaan en staan waar je wilt, op de manier die jij wilt”, vult Jarno aan. “Via één toegankelijk platform waarin al die vormen van vervoer zijn samengebracht.”

Shahid Talib, directeur Smart City van Heijmans: "Het punt in de wijk waar je je deelauto ophaalt dient ook als ontmoetingsplek."
Ruimte voor groen
Het resultaat van mobility as a service? Minder auto’s in de wijk. “Niet meer ’s ochtends in een ronkende file de buurt uit”, lacht Shahid. “Scheelt een stuk wat betreft CO2-uitstoot. Er is ook minder parkeerruimte nodig, en daardoor meer ruimte voor groen en plekken om veilig te spelen en elkaar te ontmoeten. De wijk wordt leefbaarder. Vanuit de Heijmans-missie om gezonde leefomgevingen te creëren, passen we mobility as a service daarom graag toe in onze nieuwe gebiedsontwikkelingen.”

Heijmans eMobility
Elektrische auto’s opladenAanbod afstemmen
Heijmans bundelt in diverse gebiedsontwikkelingen de krachten met gemeentes, deelmobiliteitsaanbieders zoals Amber en toekomstige kopers, om samen de mobiliteit van de wijk passend vorm te geven. Niet door zomaar deelauto’s in de wijk te plaatsen: dat is eerder gedaan en was geen succes. Maar juist door kopers mee te nemen in het concept, hun behoeftes te inventariseren en daar het aanbod op af te stemmen.

Jarno van der Linden, commercieel directeur van deelautospecialist Amber: "Wij werken vraaggestuurd, waardoor je altijd de garantie hebt dat je een auto krijgt als je die aanvraagt."
Totaalconcept
Het idee dat je geen eigen auto meer nodig hebt, is voor velen even wennen, beaamt Shahid. “Daarom informeren we huizenkopers vroegtijdig. De respons daarop is heel positief. Kopers hebben twee jaar de tijd om na te denken hoe ze straks van a naar b willen. Ook omdat we de zekerheid bieden dat ze, ook zonder eigen auto, altijd passend vervoer hebben.”
“Amber werkt met een vraaggestuurd systeem, waarbij je altijd de garantie hebt dat je een auto krijgt als je die aanvraagt”, zegt Jarno. “Dat wekt vertrouwen en maakt het al gemakkelijker om de eigen auto weg te doen. Als je woont in een huis met eigen parkeerplaats of vlakbij een station, dan blijf je reizen zoals je altijd al deed. Maar in een nieuwbouwproject kiezen mensen voor het totaalconcept, inclusief mobiliteitsaanbod. Zij stappen er met een hele nieuwe mindset in.”