
Het is de toekomst voor stedelijke gebieden, stellen Jarno van der Linden, commercieel directeur van deelautospecialist Amber, en Shahid Talib, directeur Smart City van Heijmans. Geen eigen auto meer voor de deur, maar een ruime keuze uit allerlei modaliteiten die je van A naar B brengen. Geen bezit van auto, fiets of scooter maar toegang tot een dienst: mobiliteit.
Comfortabel van A naar B
Dat gaat verder dan de alom bekende deelauto en deelfiets. āMensen willen simpelweg comfortabel van A naar Bā, zegt Shahid. āDat kan met een auto, een fiets, een bakfiets, met het openbaar vervoerā¦ā āJe moet kunnen gaan en staan waar je wilt, op de manier die jij wiltā, vult Jarno aan. āVia ƩƩn toegankelijk platform waarin al die vormen van vervoer zijn samengebracht.ā

Ruimte voor groen
Het resultaat van mobility as a service? Minder autoās in de wijk. āNiet meer ās ochtends in een ronkende file de buurt uitā, lacht Shahid. āScheelt een stuk wat betreft CO2-uitstoot. Er is ook minder parkeerruimte nodig, en daardoor meer ruimte voor groen en plekken om veilig te spelen en elkaar te ontmoeten. De wijk wordt leefbaarder. Vanuit de Heijmans-missie om gezonde leefomgevingen te creĆ«ren, passen we mobility as a service daarom graag toe in onze nieuwe gebiedsontwikkelingen.ā
Aanbod afstemmen
Heijmans bundelt in diverse gebiedsontwikkelingen de krachten met gemeentes, deelmobiliteitsaanbieders zoals Amber en toekomstige kopers, om samen de mobiliteit van de wijk passend vorm te geven. Niet door zomaar deelautoās in de wijk te plaatsen: dat is eerder gedaan en was geen succes. Maar juist door kopers mee te nemen in het concept, hun behoeftes te inventariseren en daar het aanbod op af te stemmen.

Totaalconcept
Het idee dat je geen eigen auto meer nodig hebt, is voor velen even wennen, beaamt Shahid. āDaarom informeren we huizenkopers vroegtijdig. De respons daarop is heel positief. Kopers hebben twee jaar de tijd om na te denken hoe ze straks van a naar b willen. Ook omdat we de zekerheid bieden dat ze, ook zonder eigen auto, altijd passend vervoer hebben.ā
āAmber werkt met een vraaggestuurd systeem, waarbij je altijd de garantie hebt dat je een auto krijgt als je die aanvraagtā, zegt Jarno. āDat wekt vertrouwen en maakt het al gemakkelijker om de eigen auto weg te doen. Als je woont in een huis met eigen parkeerplaats of vlakbij een station, dan blijf je reizen zoals je altijd al deed. Maar in een nieuwbouwproject kiezen mensen voor het totaalconcept, inclusief mobiliteitsaanbod. Zij stappen er met een hele nieuwe mindset in.ā

Uiteindelijk kan ƩƩn locatie in de woonwijk een complete mobiliteitshub worden, mĆ©t een sociaal tintje. Een plek waar je niet alleen je vervoersmiddel pakt of de bus neemt, maar waar je ook je pakketje uit de kluizen haalt, de stomerij wekelijks je pak komt ophalen en waar je je buren ontmoet. Jarno: āAlles wat het leven aangenamer maakt.ā
Ontmoetingsplek
De nieuwe gebiedsontwikkeling Maanwijk in Leusden is hier een mooi voorbeeld van. āDoor hier een pakketkluis neer te zetten, neemt het aantal autobewegingen van pakketbezorgers in de wijk afā, licht Shahid toe. āZoān punt dient ook als ontmoetingsplek, je zoekt elkaar op en dat versterkt de sociale samenhang. Dat voegt echt waarde toe. Zeker in Leusden-Zuid, waar veel ouderen wonen die misschien eenzaam kunnen zijn.ā
Sociale cohesie
Ook na oplevering van de woningen, blijft het overleg tussen Heijmans, gemeente, bewoners en deelmobiliteitsaanbieders bestaan, voorziet Shahid. āIn Maanwijk komt bijvoorbeeld een buurtschuur. In het voormalige Shell-gebouw in Park Vijfsluizen in Vlaardingen voegen we diensten toe om de sociale cohesie te bevorderen. Vanuit de Smart City-gedachte wil Heijmans hier ook de luchtkwaliteit gaan monitoren.ā

āWij willen onderdeel blijven uitmaken van de verbeteringā, besluit Shahid. āEn die begint pas echt na oplevering. Bij veranderende behoeftes blijven we kijken naar nieuwe mogelijkheden. Want wie weet hoe de wereld er over vijf jaar uitziet?ā