
Een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad: dat is het doel van de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de Gaasperdammerweg. De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
Vijf keer bijzonder
1. Partners
In opdracht van Rijkswaterstaat voert IXAS het project A9 Gaasperdammerweg uit. IXAS is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i, opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg. Het betreft een DBFM-contract.


2. Beheer en onderhoud
Na realisatie van de weguitbreiding is het consortium 20 jaar lang verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Het park wordt direct na oplevering aan de gemeente Amsterdam overgedragen.
3. Omgevingsmanagement
Overlast voor de omgeving wordt zoveel mogelijk beperkt. Zo staat bij de wijk Kantershof de bouw van een nieuw geluidsscherm vroeg op de planning. Daarnaast wordt veel zand per schip over de Gaasp vervoerd, waardoor er circa 75.000 minder ritten over de openbare weg nodig zijn.

4. Leefbaarheid
De A9 wordt verbreed naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. Circa 3 kilometer van de A9 komt in een landtunnel. Zo wordt in de woonwijken langs de tunnel de lucht schoner en is er minder geluid. In augustus start de bouw van de wisselbaan, zodat een deel van het verkeer tijdens de bouw via de wisselbaan kan worden omgeleid.
5. Groot park
Bovenop het dak van de tunnel komt een park, dat de verschillende wijken in Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt. In het park is straks volop ruimte om te spelen en ontspannen.
Neem contact met ons op
