RAI Amsterdam parkeert liever auto's dan problemen. Haar afdeling Real Estate maakte dan ook korte metten met terugkerende laadpaalstoringen. De oplossing? Alles in handen leggen van Heijmans eMobility.
Het evenementen-, congres en beurscentrum in Amsterdam-Zuid, dat over 3.200 parkeerplaatsen beschikt, trekt jaarlijks zo'n anderhalf miljoen bezoekers. Vanzelfsprekend beschikt de RAI over een eigen laadnetwerk voor elektrische auto's. “In de P1- en P4-garage hebben we in totaal 43 laadpalen voor bezoekers en omwonenden”, vertelt Hans Bekooy, Technical Property Manager van de RAI. Bij het aangrenzende hotel nhow Amsterdam RAI staan er nog zes.
Vertrouwen
Vanwege matige tevredenheid nam de RAI medio 2022 afscheid van haar toenmalige CPO. Voor wenkbrauwfronsende lezers: een CPO oftewel Charge Point Operator is een onderneming die laadpalen installeert, in bedrijf stelt en onderhoudt, maar ook de verrekening van de laadsessies en 24/7 helpdesk verzorgt.
De RAI ging met Heijmans eMobility in zee. Op grond van? “Vertrouwen”, zegt Bekooy zonder aarzelen. “Ik kende Heijmans al van hun werk in ziekenhuizen. Het is een partner met veel technische kennis. Sinds onze samenwerking is gestart, kan ik me ook geen storing herinneren. De afspraken zijn helder en ze houden zich eraan.”
Slim systeem
Geert Schelpe parkeert de complimenten soepel in. Bij Heijmans Infra is hij verantwoordelijk voor Heijmans eMobility. Een blik in de achteruitkijkspiegel van de tijd: “Sinds zomer 2022 hebben we bij de RAI 23 oude laadpalen voor nieuwe vervangen en twintig bestaande laadpalen in een platform geïntegreerd. Ook hebben we een 4G-netwerk aangelegd, waardoor zowel de automobilist als Heijmans verzekerd is van betrouwbare communicatie met de laadpaal.”
Met geestdrift spreekt hij over het load balancing netwerk dat Heijmans heeft verzorgd. “Het is een slim systeem, dat laadpalen met elkaar laat 'praten'. Zij reguleren vervolgens onderling hoe ze de aangesloten auto's zo optimaal mogelijk kunnen opladen.”
“Ook als dat net niet aansluit met de wensen van de klant, zijn er slimme oplossingen die voorkomen dat je direct met een netbeheerder rond de tafel hoeft”, zegt Geert. “Als je overdag laadt, kun je zonnepanelen installeren die extra energie leveren. Bij meerdere laadpalen, werken we altijd met loadbalancing. Dan meten we structureel hoeveel elektriciteit er beschikbaar is. De hoeveelheid die nodig is voor kantoor, gaat daar naartoe. Wat overblijft, wordt verdeeld over de laadpalen, die samen één netwerk vormen. Als er te weinig elektriciteit is om alle auto’s op te laden, pauzeert het opladen van een van de auto’s een kwartier. Zo blijft het mogelijk om alle auto’s op te laden, ook als er even minder elektriciteit beschikbaar is.”
Scan
Extra troef: het systeem speelt in op de balans tussen de beschikbaarheid van energie en de benodigde laadpaalcapaciteit. Wel zo handig, weet Bekooy: “Tijdens de Horecava of technologiebeurzen als IBC en Cisco Live wil je het maximum beschikbare vermogen zo goed mogelijk over de RAI verdelen.” Een puzzel, want niet alleen de laadvoorzieningen moeten vlekkeloos kunnen functioneren, ook de verlichting, slagbomen of intercom. Geen probleem, stelt Schelpe, die dol is op technische complexiteit: “Wij verkopen geen laadpalen, maar laadoplossingen op maat. Tijdens een gesprek met de klant doorgronden we zijn vraag. Vervolgens voeren we op locatie een energiescan en/of een laadpalenscan uit. Binnen drie weken ligt er een voorstel voor een systeem – met of zonder load balancing – plus een offerte op tafel.”
Afkloppen op slagboomhout. Maar als zich toch een storing voordoet? “We hebben een landelijk dekkende service, met eigen mensen en voldoende reservematerialen. Bij ons hoeft geen klant wakker te liggen.”