Skip to content
Drukke weg met intelligente verkeerslichten en dynamische verkeersborden voor real-time verkeersregeling.
Slimme software | Betere doorstroming | Minder verkeersoverlast

Dynamische doorstroming N282

1 september 2024

Wie wel eens over de provinciale weg N282 tussen Rijen en Hulten rijdt, zal merken dat het verkeer hier regelmatig moeilijk doorstroomt. Met name tijdens de spits staan de rijstroken op de Noord-Brabantse weg vol auto’s. Om de verkeersoverlast te beperken en de doorstroming te verbeteren, wil de provincie de provinciale weg verdubbelen naar 2 x 2 rijstroken. ‘Het is de directe verbinding tussen Tilburg en Breda, en daardoor een drukke weg’, onderschrijft ook Gert Jan Koppelman, Technisch Manager bij de Provincie Noord-Brabant. ‘Door stikstofnormen kan de provincie niet alle wensen uitvoeren, maar wel zorgen voor een betere doorstroming en de verkeersproblemen rondom Hulten oplossen.’

Dynamisch regelen

Heijmans kreeg de uitvraag om de verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de zes kruispunten op de N282 te verzorgen. Op basis van een verkeerskundige analyse adviseert Heijmans aan de provincie om te kiezen voor slimme verkeersregelinstallaties (iVRI’s) op de tussenliggende kruispunten, om zo de doorstroming nog verder te optimaliseren. Jachimo van Ophoven, projectleider bij Heijmans: ‘Je kan wel meer asfalt leggen om de doorstroming te verbeteren, maar als de VRI’s op de kruispunten op rood staan, stokt het verkeer alsnog. Door de iVRI’s met elkaar in verbinding te stellen, kunnen ze de verkeersstroom op een dynamische manier regelen. Er ontstaat dan een soort holistisch overzicht over een hele streng kruispunten, waarbij het systeem zelfs rekening houdt met het verkeer op de zijwegen van de N282.’

Minder starts en stops

Voertuigdetectielussen voor alle kruispunten monitoren de verkeersdrukte. De data hieruit gaat naar een cloud-omgeving, waarin het beste verkeersscenario voor alle kruispunten wordt berekend. Naar verwachting leidt het voorstel van Heijmans tot gemiddeld twintig tot dertig procent meer doorstroming op de N282. ‘Dankzij de iVRI’s vermindert het aantal starts en stops. We adviseren de provincie om dit nog verder te optimaliseren via een in car snelheidsadvies, waardoor automobilisten meer proactief kunnen reageren op groen en rood.’

Unieke systeemintegratie

Op basis van de analyse bestelt Heijmans de benodigde soft- en hardware voor de iVRI’s bij verschillende leveranciers, om zo de beste oplossing te bieden voor de verkeerskundige vraag. ‘Wij zorgen vervolgens voor de benodigde systeemintegratie. Voor nieuwbouw is deze aanpak bijzonder. Op basis van onze ervaring en kennis van de markt weten we precies welke oplossingen op het gebied van hardware en software voor deze situatie het beste met elkaar werken. Zo kunnen we onafhankelijk adviseren over de beste combinatie – niet alleen op het gebied van prijs, maar ook voor de verkeerskundige prestatie.’

Informatievoorziening belangrijk

Gert Jan Koppelman is blij met de aanpak van Heijmans. ‘Je kan niet meer een weg aanleggen zoals je dat dertig jaar geleden deed. We leven in een wereld waarin informatievoorziening erg belangrijk is, ook bij dit soort infra-projecten. Dankzij de fijne samenwerking met Heijmans die als systeemintegrator zorgt voor iVRI’s op de kruisingen van de N282, hebben we straks niet alleen een geheel nieuwe weg die prachtig past in het landschap, maar waar ook het verkeer zonder onnodige opstoppingen overheen kan. Heijmans heeft zich goed verdiept in de uitdagingen en doelen van de provincie. Daardoor behalen we in een goede samenwerking een mooi eindresultaat.’

... met Heijmans als systeemintegrator..., hebben we straks niet alleen een geheel nieuwe weg die prachtig past in het landschap, maar waar ook het verkeer zonder onnodige opstoppingen overheen kan.
Gert Jan Koppelman, Technisch manager Provincie Noord-Brabant

Klant ontzorgen

De kracht van Heijmans is dat het bedrijf deze slimme oplossingen voor opdrachtgevers onafhankelijk organiseert en coördineert. Katja: ‘Zo ontzorgen we de klant. Die regisseursrol is nodig omdat er sprake is van divers een aanbod in de (i)VRI-markt. Het betreft zowel hardware, software als regelfilosofieën. We maken als onafhankelijke regisseur vooraf een selectie van de benodigde hardware en software en geven bij de betreffende partijen aan wat er functioneel nodig is voor de best mogelijke mobiliteitsoplossing, passend bij de klantvraag. Sinds de komst van de iVRI is de hard- en regelsoftware gescheiden en is het mogelijk om deze los van elkaar aan te schaffen en te integreren.’

Meer veiligheid door gedragsbeïnvloeding

Een ander mooi voorbeeld van mobiliteitsoplossingen van Heijmans is het verhogen van de verkeersveiligheid door slimme geleiding van weggebruikers. ‘Zoals we dat doen met De Bikescout’, zegt Katja. ‘Dit systeem detecteert aankomende fietsers, waarna er op de fietsoversteek LED-lampen gaan branden die kruisende automobilisten waarschuwen. Een andere toepassing is het reduceren van snelheid van voertuigen met behulp van een looplicht.’

In car adviezen

Voor de nabije toekomst zien Katja en Eddy nog veel meer oplossingen voor mobiliteitsuitdagingen. Zo is veel software al voorbereid op communicatie met voertuigen. ‘Nu nog gaat dat via de detectielussen in het wegdek’, aldus Eddy. ‘Maar voertuigen genereren ook data, bijvoorbeeld doordat de automobilist Flitsmeister of TomTom gebruikt. Deze zogenoemde floating car data kan ook worden doorgegeven aan de iVRI’s. De regelsoftware kan vervolgens anticiperen op verkeersstromen en in car adviezen geven aan de bestuurder. Bijvoorbeeld welke toegestane snelheid deze moet aanhouden om groen te behalen. Zo ontstaat een meer geleidelijke verkeersstroom, in plaats van auto’s die hard op een geregeld kruispunt afrijden om vervolgens weer op te trekken.’

Service en onderhoud als basis

Naast alle slimme oplossingen is Heijmans is een belangrijke partner in het bewaken van de technische conditie van de (i)VRI’s. Katja: ‘Een goede beschikbaarheid van de apparatuur is een belangrijke basisvoorwaarde voor een goed functionerende verkeersdoorstroming. Via schermen, procedures en processen monitoren we de werking van de installaties continu. Wanneer bijvoorbeeld de software hapert kunnen we besluiten om alvast onderhoud uit te voeren. Neem een iVRI waarbij de netwerkregeling faalt. In dat geval valt de installatie vanuit veiligheidsredenen terug op de backup-regeling. Dat zorgt voor twintig seconden rood licht op alle richtingen. Vervolgens probeert het systeem weer terug te schakelen – waardoor de lichten in een bepaalde tijd meerdere keren onnodig op rood springen. Dit kan zo door blijven gaan. Dit soort situaties kunnen we voor zijn door bijvoorbeeld in overleg met de klant de hoofdregeling op afstand uit te zetten. Superhandig natuurlijk die slimme oplossingen, maar als ze niet werken staat het verkeer alsnog gewoon vast.’

Neem contact met ons op