Skip to content
Heijmans ondersteunt bij herstel van industrieterreinen. We onderzoeken onder meer de ondergrond en zorgen voor goede fundering en een veilig bedrijventerrein.
Bedrijventerreinen aanpakken: Peter regelt het van a tot z.

Herstelwerkzaamheden aan een industrieterrein?

8 september 2023

Regelmatig krijgt Peter Hendriks, projectleider bij Heijmans, de vraag herstelwerkzaamheden op industrieterreinen uit te voeren. Op zo’n moment kijkt hij verder dan alleen wat er gevraagd wordt. Want vaak is er meer aan de hand. Met een nulopname en plan van aanpak maakt Peter dat graag inzichtelijk voor de klant. Hij zet daarbij in op een duurzame samenwerking waarbij hij de klant volledig ontzorgt.

In Limburg kom je ze veel tegen: industrieterreinen die dertig of veertig jaar oud zijn en om herstelwerkzaamheden vragen. Omdat het wegdek slecht is of de riolering aan vervanging toe is. Projectleider Peter Hendriks voert dit soort werkzaamheden al 39 jaar uit en door die ervaring weet hij dat een klein stukje wegdek opknappen vaak maar een tijdelijke oplossing is. “Het is een druppel op een gloeiende plaat en zonde van het geld. Want als het ene probleem is verholpen, duikt het volgende alweer op”, zegt Peter. Daarom brengt hij liever in kaart wat de status van het volledige terrein is en hoe Heijmans die voor de lange termijn kan verbeteren.

Terrein in kaart brengen

Een van de bedrijventerreinen waar Peter en zijn team werkzaamheden voor uitvoeren is dat van aluminium coilcoating specialist Euramax in Roermond. Deze opdracht begon klein: het bedrijf vroeg of Heijmans een stuk asfalt bij de toegangspoort en het milieupark kon herstellen. Peter: “Bij zo’n aanvraag adviseer ik altijd een nulopname te doen waarbij we onderzoeken hoe de ondergrond eraan toe is. Wat een veelvoorkomend probleem is bij oude industrieterreinen is dat het asfalt de huidige transportwagens en heftrucks – die een stuk zwaarder zijn dan dertig jaar geleden – niet kunnen dragen.”

Een bijkomend probleem is dat in het verleden vaak weinig is vastgelegd over de ondergrond. Terwijl die kennis wel belangrijk is bij de renovatie. Een nulopname bestaat daarom uit een inspectie waarbij de status van de grond, fundering en/of riolering in kaart worden gebracht.

De ene keer gebeurt dat aan de hand van grond- en asfaltboringen, de andere keer doet de grondradar het werk bij een bodemonderzoek. In het geval van Euramax deed Peters team grond- en asfaltboringen waaruit naar voren kwam dat een deel van de fundering aan vernieuwing en de asfaltconstructie aan vervanging toe was. “Met name de fundering die onder de toegangsweg lag was niet berekend op het zware verkeer dat eroverheen reed. Als we alleen het gevraagde stukje asfalt zouden vervangen, zou hetzelfde probleem snel weer op een ander stuk van de weg opduiken.”

Bij de aanvraag adviseer ik altijd een nulopname te doen waarbij we onderzoeken hoe de ondergrond eraan toe is
Bij elke opdracht die Peter aanneemt is hij ook het vaste aanspreekpunt. Hij bespreekt de werkzaamheden tot in detail met de uitvoerder en overlegt regelmatig met de klant.
Bij elke opdracht die Peter aanneemt is hij ook het vaste aanspreekpunt. Hij bespreekt de werkzaamheden tot in detail met de uitvoerder en overlegt regelmatig met de klant.

Werk uit handen nemen

Uit het onderzoek kwam het advies om een nieuwe fundering aan te leggen bestaande uit drie lagen asfalt waarvan twee met gemodificeerde bitumen, zodat de weg in de toekomst bestand is tegen zware lasten. “Waar ik in mijn plannen altijd rekening mee houd”, vertelt Peter, “is dat het bedrijf tijdens de werkzaamheden open moet kunnen blijven. Daarom overleg ik vaak met een logistiek medewerker van het bedrijf welke alternatieve route het verkeer tijdelijk kan nemen en hoe we de werkzaamheden het beste kunnen faseren."

"Als die plannen zijn goedgekeurd nemen mijn team en ik al het werk uit handen. Dat betekent dat we niet alleen de werkzaamheden zelf uitvoeren, maar bijvoorbeeld ook vergunningen aanvragen en de bewegwijzering van omleidingen verzorgen. We doen er alles aan om de klant te ontzorgen.”

Voor nieuwe ideeën maak ik meteen een schets en ruwe kosteninschatting

Niets is te gek

Bij elke opdracht die Peter aanneemt is hij ook het vaste aanspreekpunt. Hij is om de dag bij het project aanwezig om de werkzaamheden tot in detail met de uitvoerder door te nemen en overlegt regelmatig met de klant. Doordat de lijntjes zo kort zijn, kan Peters team snel schakelen als een klant extra wensen heeft. Zo groeide de opdracht van een klein stukje asfalt vervangen bij Euramax tijdens de werkzaamheden steeds verder uit.

Peter: “Er ontstond ook vraag naar nieuwe verlichting, een betonband langs het hekwerk, een nieuwe rondweg en een nieuwe vangrail. Voor dat soort ideeën maak ik meteen een schets en een ruwe kosteninschatting. Klanten willen snel weten waar ze aan toe zijn, daarom probeer ik ze meteen van dienst te zijn.”

En daarin is voor Peter weinig te gek. “Ik zeg weleens tegen klanten: ‘Je mag voor elke klus bij me aankloppen. Als je een nieuw tapijt in je kantoor wilt, dan regel ik dat.’” Zo gaven ze bij Euramax aan dat ze op zoek waren naar een oplossing voor hun palletopslag. Ook daarvoor had Peter snel een plan paraat. “Deze klant dacht dat we bij Heijmans vooral wegenbouwers zijn, maar Heijmans bouwt werkelijk alles.”

Inmiddels zijn Peter en zijn team halverwege de werkzaamheden van het Euramax bedrijventerrein. Hij kijkt uit naar de rest van het traject.
Inmiddels zijn Peter en zijn team halverwege de werkzaamheden van het Euramax bedrijventerrein. Hij kijkt uit naar de rest van het traject.

Band met de klant

Wat Peter het allerbelangrijkst vindt is aan klanten laten zien dat hij er van het begin tot het eind voor ze is en dat hij gemaakte afspraken nakomt. Van plan en uitvoering tot afrekening. “Ik ben eindverantwoordelijk en dat neem ik serieus. Als er tussentijds problemen zijn, los ik die met het uitvoeringsteam op. En als het even kan merkt de klant daar niks van. Dat is ook ontzorgen.” Inmiddels zijn Peter en zijn team halverwege de werkzaamheden van het Euramax bedrijventerrein. Hij kijkt uit naar de rest van het traject. “Dankzij het meerjarenplan bouw je een band op met de klant en weet je wat je aan elkaar hebt. Dat is het fijne van een duurzame samenwerking.”

Neem contact met ons op