Heijmans neemt komende week de eerste vrachtwagen voor bouwlogistiek in gebruik, waarin standaard de AI-noodremassistent is ingebouwd. Heijmans riep hier een paar maanden geleden toe op, om de veiligheid op en rond de bouwplaats te vergroten.
Bij veel ongelukken op de bouwplaats rijdt een voertuig achteruit en ziet daarbij het slachtoffer niet. In auto’s is een noodremassistent, die automatisch stopt bij dreigend gevaar, inmiddels standaard. Maar in bouwvoertuigen is dit nog niet het geval. Heijmans vindt dat dit moet veranderen. Directeur Veiligheid Werner van Eck pleit er al langer voor om de noodremassistent verplicht te maken voor bouwmaterieel.
“En dus geen toepassing die we achteraf zelf op materieel moeten monteren”, aldus Van Eck. AI-sensortechnologie, detectie of met noodrem, is momenteel zelfs geen keuzeoptie bij de aanschaf van bouwmaterieel.
Samen bouwen aan veiligheid
Na de oproep schakelde BAS Truck Center snel en paste het direct toe op het eerstvolgende bouwvoertuig dat Heijmans al had besteld. “Deze elektrische Volvo-vrachtwagen laat zien dat het écht anders kan. Dit is voor ons geen eindpunt, maar een begin van veiliger bouwlogistiek.”
De toepassing van de noodremassistent in zwaar bouwmaterieel is nieuw en toont aan dat innovaties uit de automotive sector succesvol vertaald kunnen worden naar de bouw. Ook voor BAS Truck Center is dit een bewijs van hoe samenwerking leidt tot échte vooruitgang. “We willen niet alleen leveren wat er gevraagd wordt, maar meedenken over wat er beter, slimmer of veiliger kan,” aldus Joakim Hoevenaars van BAS Truck Center. “Dat we samen met Heijmans concepten als deze mogen ontwikkelen, is voor ons inspirerend. Hun brede strategie op het gebied van maakbaarheid, duurzaamheid én veiligheid sluit perfect aan bij waar wij als BAS voor staan.”