Meer over toekomsvastwaarde
30 april 2024
Klaar zijn voor een duurzame toekomst: wat betekent dat nou echt? Voor veel facilitair managers, vastgoedbeheerders en andere professionals in de utiliteitssector is deze vraag inmiddels dagelijkse realiteit. In dit artikel spreken wij enkele experts uit het vakgebied over hoe zij proactief werken aan een wendbaar gebouw, terwijl kostbare bedrijfsprocessen op de voorgrond door blijven gaan.
Wie denkt aan verduurzaming, legt vaak de associatie met monumentale panden als musea en gemeentehuizen of commercieel vastgoed. Echter speelt dit vraagstuk in iedere sector. Fred van der Hilst is portfoliomanager bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en is onder andere verantwoordelijk voor het verduurzamen van het portfolio, dat zowel civiele als militaire luchtverkeersleidingsgebouwen omvat.
Verduurzamen terwijl processen doorgaan
De sector waarin Van der Hilst werkzaam is, is bij uitstek een voorbeeld van een branche waarin continuïteit van processen prioriteit is. Immers, een luchtverkeersleidingstoren kan moeilijk verplaatst worden. Van der Hilst legt uit hoe hij hiermee omgaat. “LVNL is een veiligheidsorganisatie, dat betekent dat we een plicht hebben om onze systemen up and running te houden. De protocollen schrijven voor dat we veel secundaire systemen hebben. Dat geldt voor de energievoorziening, maar ook voor de systemen zelf. Er is een backup, en soms zelfs een backup daarvoor.”
Luisteren naar je gebouw
De aanwezigheid van backupsystemen betekent niet automatisch dat het duurzaamheidsvraagstuk van Fred van der Hilst en LVNL eenvoudiger wordt. Door goed te luisteren naar je gebouw kom je niet voor verrassingen te staan, legt hij uit. “Schiphol is een grote klant van ons, net als de overheid." Dat zijn al twee grote organisaties die strenge duurzaamheidseisen stellen. Momenteel is het label C voor kantoren, maar in de toekomst gaan we al snel naar energielabel A toe. Daar zit meteen ook het belang van proactief reageren en je gebouw goed kennen: weet wat er nodig is en wat er komen gaat.
Naast de continuïteit van processen, staat ook de eindgebruiker centraal, legt Van der Hilst uit. “Allereerst komt dat tot uiting dat de gebruikers van de luchthavens niets merken van de verduurzamingswerkzaamheden. Maar natuurlijk zijn ook de werknemers eindgebruiker. Deze merken ook nauwelijks iets van de activiteiten. Dat is precies de bedoeling, want dat betekent dat alle belangrijke processen gewoon doorgaan.”
Niet te zweverig
Ook Annelies Koene, teamleider facilitair bij de gemeente Schiedam is bezig met het verduurzamen van haar organisatie. Koene’s verantwoordelijkheid ligt vooral bij de inkoop van duurzame diensten en producten, zo vertelt ze. “Eigenlijk ben ik voortdurend bezig om te kijken of de inkoop duurzamer en circulair kan. Je merkt dat de vraag naar duurzame inkoop steeds groter wordt, maar er is nog veel greenwashing. Daar moet je wel een beetje voor opletten. Ook is het belangrijk om wendbaar te zijn. In mijn geval betekent dat: op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in mijn vakgebied.”
In haar werk komt Koene in aanraking met veel verschillende leveranciers van duurzame producten en diensten. Ze legt uit waar ze naar op zoek is. “Duurzaamheid vind ik ontzettend belangrijk, maar het moet wel zakelijk, praktisch en pragmatisch blijven. Als het te zweverig wordt, haak ik af. Daarnaast handel ik ook vanuit een sterke intrinsieke motivatie. Ik heb kinderen, en zij krijgen misschien ooit zelf kinderen. Dus dan is het belangrijk dat we met elkaar zorgen dat we een betere toekomst creëren.”
Door flexibel en proactief te reageren op wat komen gaat, creëer je toekomstvastwaarde voor komende generaties. Uiteindelijk is dat waar we het allemaal voor doen: een betere, groenere wereld. Heijmans helpt je om meer toekomstvastwaarde te creëren. Benieuwd naar hoe dat voor jouw organisatie werkt? Neem dan contact op.