Skip to content
heijmans-bus-tablet.jpg

Zonder tablet geen nieuwe meter

11 november 2019

Het werk van de monteurs van Heijmans wordt steeds digitaler. Monteur Patrick Houter laat zien hoe dat zijn werk beïnvloedt. “Op mijn tablet kan ik twee dagen van tevoren mijn dagplanning zien.”

Stel, de energiemeter in je huis is aan vervanging toe. Dan krijg je een brief van bijvoorbeeld Eneco of Liander en kun je een afspraak maken. Uiteindelijk komt er een monteur langs. Dat zou Patrick Houter kunnen zijn, die als monteur voor Heijmans werkt. Met onder andere 60 monteurs voeren zij bij mensen thuis bijna 130.000 meterwisselingen per jaar uit. Dit voor zowel gas, water als elektra.

Efficiënte route

Twee dagen vooruit ontvangt Patrick zijn werkschema op zijn tablet. “Dat werkschema is gemaakt door de planningssoftware, op basis van het adres van de monteur en de bezoekadressen van die dag. Het algoritme berekent de meest handige route om zoveel mogelijk meterwisselingen op een dag te kunnen doen”, legt Manager Operations André Tijsterman uit. Omdat Heijmans per vervangen meter betaald krijgt, betekent een efficiënte route een grotere marge. Voor de monteurs levert het een fijnere werkdag op, vertelt monteur Patrick. “Ik heb er een hekel aan om lang in de auto te zitten. De dagen dat ik maar twee meters vervang, zijn de minst leuke. Gelukkig is de planning de laatste jaren verbeterd en ben ik meer met mijn werk bezig. Het liefst vervang ik acht meters per dag.”

Naast de planning gaat ook de uitvoering en de afhandeling van de opdracht volledig digitaal, vervolgt Patrick. “Met mijn tablet scan ik de meter, ik vervang alles wat nodig is, maak foto’s van de begin- en eindsituatie en na de digitale handtekening van de klant, meld ik de opdracht af en wordt ‘ie gecheckt op het hoofdkantoor.”

Automatisch de voorraad aanvullen

Het enige onderdeel van het werk dat nog wel met pen en papier gaat, is het bestellen. “Dat doe ik gewoon met een bestelformulier, naar eigen inzicht. Vervolgens worden die bestellingen per koerier op locatie bezorgd”, vertelt hij. Het lijkt Patrick handig om bestellingen in de toekomst digitaal te doen.

André gaat graag nog een stapje verder. “Stel dat je een systeem kunt maken waarbij er automatisch een seintje naar het magazijn gaat als je een boutje uit je bus haalt. En dat je dan een nieuwe levering krijgt zodra je voorraad niet groot genoeg meer is”, zegt hij. Patrick denk dat dat voor het kleine materiaal zou kunnen werken, maar niet voor de meters. “Het hangt heel erg van de regio af welk materiaal ik nodig heb. Dat is toch ervaring en dat kun je niet digitaliseren.”

Toch wil André graag onderzoeken wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. “Het is mijn droom om het hele proces te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een camera op de borst van een monteur zodat iemand op kantoor real-time kan meekijken in de meterkast. Vragen van de monteur zijn dan veel duidelijker en kunnen sneller opgelost worden. Zo kan het proces hopelijk nóg beter en efficiënter, waardoor de monteurs ook fijner werken.”