Zo werkt Verplaatsingstechnieken

Volmaakt krachtenspel

29 mei 2017

Een 3,6 miljoen kilo zware betonnen tunnel onder een snelweg schuiven of een bestaand viaduct elf meter verplaatsen. Geen probleem voor de mannen van Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken. Dat is geen kwestie van gewoon even iets opschuiven. Deze complexe projecten vergen vakmanschap en een gedegen voorbereiding.

Gevaarlijke hoge druk

“Hydraulische kracht is ons geheim," onthult projectleider Span- en verplaatsingstechnieken Steven Oosterheert. “Met vloeistoffen wekken we bewegingen op. Het werkt als volgt: door diverse leidingen van ons materieel stroomt speciale olie, die we op druk brengen met een pomp. De druk in ons systeem is ongeveer 700 bar. Gevaarlijk hoog dus, als je bedenkt dat een huis-tuin-en-keukenhogedrukspuit niet meer dan 130 bar levert. Na het openen van enkele kranen, drukt de olie tegen de hydraulische cilinders, die daardoor langzaam in beweging komen. Het systeem werkt in feite als een autokrik.”

022_faunatunnel_.jpg

Aan de voet van elke hefinstallatie zitten hydraulische vijzels die de constructie omhoogduwen

Hoe controleren de mannen het te verplaatsen object? Steven: “Nadat het beton van bijvoorbeeld een tunnel of brug is uitgehard, boren we aan weerszijde van de constructie gaten en monteren we de hefinstallaties, die het bouwwerk optillen. Vervolgens plaatsen we schuifbanen: brede rails waarover het bouwwerk schuift. Zo worden ook de krachten in de lengterichting verdeeld. Dwars onder de rails liggen houten planken, die de krachten in de breedte verdelen. Als de grond niet stevig genoeg is, leggen we onder het hout beton- of staalplaten. Bij zware bruggen steunen onze schuifbanen op funderingspalen.”

Een kracht van 240 ton

Na het plaatsen van alle apparatuur is de volgende stap het optillen van het kunstwerk. “Staat de constructie op de grond, dan kunnen we natuurlijk niet schuiven, daarom moeten we het ongeveer vijf centimeter van de grond tillen,” vervolgt Steven. “Aan de voet van elke hefinstallatie zitten daarom hydraulische vijzels die de constructie omhoogduwen. Kleine vijzelsystemen zoals die we bij de fiets- en voetgangerstunnel in Venlo hebben gebruikt, bedienen we met de hand. Het heffen van grotere bouwwerken, zoals bijvoorbeeld een zware brug, gaat volledig computergestuurd.” In Venlo leverden de hefcilinders per stuk een kracht van 240 ton. Indrukwekkend veel power voor zo’n klein stuk gereedschap.

Modulair bouwen

Steven: “Hierna begint het schuiven. De twee schuifcilinders zijn gefixeerd aan de schuifbaan én gemonteerd aan de kop van de tunnelmoot. Door het openen van de oliekraan duwen we de tunnelmoot met ongeveer tien meter per uur over de schuifbanen op zijn plek. Eenmaal op zijn eindpositie koppelen we het schuifsysteem los en laten we de tunnel op zijn plek zakken. Vervolgens demonteren we de boel en zijn we klaar.”

Timelapse
Timelapse
Timelapse Inschuiven 70 meter lange tunnel