Vijf vragen aan Robert van den Dijssel

Sluisdrempels op facebook

In hartje Zaandam ligt de Wilhelminasluis: een schutsluis uit 1903 tussen de Voorzaan en Zaan. De sluis wordt in een omvangrijk project vernieuwd. Afgelopen weekend zijn sluisdrempels geplaatst ter voorbereiding op het plaatsen van de sluisdeuren later deze maand. Robert van den Dijssel, omgevingsmanager, vertelt over de werkzaamheden en over hindermanagement.

10 maart 2016

Sluisdrempels? Sluishoofden? Wat zijn dat eigenlijk?

Een sluishoofd bestaat uit een u-vormige bak waar aan beide zijden sluisdeuren in hangen, plus de bewegingswerken: de techniek die ervoor zorgt dat de deuren bewegen. Elke sluis bevat dus twee sluishoofden. De sluisdrempel verbindt de sluiswanden waarin de deuren zitten, zodat de deuren niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Als de ene deur net iets anders beweegt dan de ander, dan sluiten de deuren niet goed en is de sluis niet waterdicht.

Wilhelminasluis-Zaandam-Heijmans-8.jpg

Met een grote 500 tons kraan op de werkplatforms zijn de drempels nauwkeuring geplaatst tussen de sluishoofden op een diepte van circa 6 meter onder de waterlijn.

Waar zijn jullie nĂș mee bezig?

Afgelopen weekend zijn de sluisdrempels geplaatst. Op dit moment is het beton, dat onder water is gestort, aan het uitharden. Tijdens deze werkzaamheden wordt het vaarverkeer tien dagen gestremd. Dat betekent dat grote schepen (klasse IV en V) vanaf Amsterdam helemaal moeten omvaren via Den Helder om in Zaandam aan de Zaanzijde te komen. Ook omwonenden en naburige winkels hebben last: een weg over de sluis - die het centrum verbindt met een aantal woonwijken - is een nacht afgesloten geweest. De vernieuwing van de sluis is een complex project omdat de sluis een kruising vormt voor waterwegen én gewone wegen, en dat midden in de stad.

Hoe gaat dat precies, het plaatsen van een sluisdrempel onder water?

De prefab sluisdrempels liggen al klaar op het platform. De plek waar de drempels onder water komen te liggen, moet helemaal schoon zijn. We zetten duikers in om dat te realiseren. Dan storten we grind om een goede ondergrond te hebben. Vervolgens brengen we geleideconstructies aan voor het precies plaatsen van de drempels. Daarna worden de drempels door duikers met (wapenings)ankers aan de sluishoofden vastgemaakt. Ten slotte storten we het beton.

Hinder is je core business. Hoe ga je om met de omwonenden en de winkeliers op een paar meter afstand?

Het belangrijkste is: communiceren. Zorgen dat de verwachtingen duidelijk zijn: wanneer is er overlast, hoe lang gaat dat duren? Als mensen weten dat we op een dag een damwand in de grond gaan trillen - iets dat enorm veel lawaai geeft - dan ervaren ze dat toch als minder hinderlijk, puur omdat ze erop zijn voorbereid. Zondag 25 oktober 2015 veroorzaakten we veel hinder met het intrillen van een kwelscherm. We hebben de buurt uitgenodigd voor koffie en wat lekkers in een café naast de sluis. Dat is goed voor het café, de buurtbewoners vinden het leuk, en het geeft ons de kans vragen te beantwoorden en uitleg te geven. Verder hebben we een klachtennummer dat dag en nacht bereikbaar is. Een klacht kan soms al opgelost worden door een bouwlamp anders te richten. De mensen die binnen een straal van vijftig meter van het project wonen of werken hebben mijn mobiele nummer en ik heb persoonlijk contact. Als ik zelf kom vertellen dat lawaai nog twee dagen duurt, zeggen mensen vaak: Oh, oké. Dat overleef ik nog wel.'

Wilhelminasluis-Zaandam-Heijmans-17.jpg

Robert geeft op de brug uitleg over de werkzaamheden. Aan de bouwhekken hangen informatiebladen over de techniek die toegepast wordt.

Verder communiceren we via Facebook en Twitter. We plaatsen foto's en filmpjes en leggen precies uit wat we doen. Op die manier raakt de omgeving betrokken bij het project. De sluisvernieuwing wordt een beetje hún sluisvernieuwing. Ons doel is om medestanders te creëren, in plaats van tegenstanders. Sociale media zijn daarbij enorm effectief.

Het aanleggen van de drempels gebeurt in tien dagen. Hoe kan dat, in zo'n korte periode?

Er zijn veel belanghebbenden rondom deze sluis. Alles wat we doen, raakt iemands belang. Werken we 's nachts, dan is dat goed voor de scheepvaart, het wegverkeer en de winkeliers, maar nadelig voor de omwonenden. Werken we overdag, dan is het andersom. Onze filosofie op het gebied van hinder is: kort en hevig. Dus tijdens deze stremming - die we dus zo kort mogelijk houden - werken we zeven dagen in de week, twaalf uur per dag. In de avond- en nachtelijke uren doen we dingen die minder herrie maken. Op die manier hopen we al klaar te zijn op het moment dat mensen hindermoe raken. En het liefst natuurlijk nog iets daarvoor.