Vijf vragen aan Rob Smeets

Inspector Gadget

’s Avonds met de tablet op de bank nog snel een mailtje versturen of je bankzaken regelen; gemak dient de mens. Maar tablets dringen ook door in de bouw. Zo worden door Heijmans sinds kort tablets ingezet bij de inspecties van Meerjarig onderhoud Westerschelde. Ontwerpleider Rob Smeets licht toe. 

6 oktober 2014

Hoe worden de tablets tijdens de schouw ingezet?

Het Meerjarig onderhoudscontract Westerschelde omvat een breed scala aan assets: havens, sluizen, bruggen, oevers en zelfs een oorlogsmonument. We werken daarom met een team van acht servicemedewerkers, verdeeld over drie verschillende disciplines: civiele, werktuigbouwkundige en elektrotechnische werkzaamheden. Hoe de tablets worden ingezet verschilt per discipline. Civiel kijkt naar grote oppervlakten en werkt bijvoorbeeld met beeldkwaliteitskaarten. E & W kijken heel minutieus; indien gewenst wordt de status van elk boutje, moertje, schakelaartje bekeken en vastgelegd.

Tablets-Westerschelde-binnen-1600.jpg

Wat is het grote voordeel van het gebruik van tablets?

Voorheen gebeurde alles op papier. Dat wil zeggen: inspectieformulieren opstellen, uitprinten, overhandigen, per formulier datum en naam invullen en daarna moesten de monteurs zelf maar uitzoeken wat de handigste looproute was. Na afloop van de schouw moesten de handmatig verzamelede gegevens weer in de het onderhoudsmanagementsysteem (OMS) worden gezet.

De tablets bieden een aantal grote voordelen. Allereerst hebben de medewerkers een vaste lijst met punten die ze af moeten werken. Niets wordt vergeten. Doordat de inspectiepunten in een logische volgorde (looproute) staan, hoeft elke locatie maar een keer te worden bezocht. Daarnaast zijn de bevindingen van de vorige inspectie ook zichtbaar; zo hoeft alleen de wijziging te worden vastgelegd. Bovendien kunnen met de tablet direct foto’s worden gemaakt en bijgevoegd.

Oh ja, nog één extra praktisch voordeel: het inspectie blad kan niet weg waaien en dat is zeker in Zeeland en boven op een brug of sluis een voordeel.

Hoe zijn de eerste reacties en ervaringen?

We gebruiken de tablets voor inspecteren en voor storingsregistratie en afhandeling. Inspecteren wijst zichzelf, maar voor de storingsafhandeling was wel enige training nodig. Tot mijn eigen verbazing is het gehele onderhoudsteam erg enthousiast. Ook de wat meer ervaren medewerkers. Iedereen ziet en ervaart direct de voordelen. De opdrachtgever is ook erg tevreden. Het heeft even geduurd voordat we alles goed hadden ingericht, maar dan heb je ook wat.

Tablets-Westerschelde-buiten-1600.jpg

Het plan was om de tablets al vanaf de start van het onderhoudscontract in te zetten. Waarom is dat niet gelukt?

De tablets hadden er misschien wel kunnen zijn, maar ons OMS was er nog niet klaar voor. MJO-Westerschelde is het eerste sluizencomplex dat Heijmans in onderhoud heeft. Het onderhouden van complex elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties is op geen enkele manier te vergelijken met het onderhouden van een wegvak. We zijn daarom op papier begonnen en hebben van daaruit ons systeem opgezet en doorontwikkeld. Waar we nu mee werken sluit helemaal aan bij onze vraag. We kunnen er nog altijd 4,5 jaar fijn mee werken.

Zijn tablets een hulpmiddel of de voorbode van een andere manier van werken?

Tablets zijn niet alleen leuke hebbedingetjes. Ze vormen een essentieel onderdeel van ons OMS en maken het werk een stuk effectiever. Ten aanzien van storingen hebben we bijvoorbeeld een contractuele verplichting om deze binnen twee uur na melding in het storingsregister van onze opdrachtgever te hebben staan. Zonder tablet is het haast onmogelijk aan deze verplichting te voldoen. We willen snel storingen oplossen en geen tijd verdoen met administratie voordat we aan de gang gaan.