Vijf vragen aan Pim Pijnappel

In één weekend klaar

Knooppunt Leenderheide, de belangrijkste rotonde van Zuid-Nederland, is grondig gerenoveerd. In één weekend ligt er anderhalve kilometer nieuw asfalt, acht kilometer belijning en tweeënhalve kilometer detectielussen. Projectcoördinator Pim Pijnappel legt uit hoe hij en zijn 300 collega's dit varkentje wassen.

26 oktober 2018

Welke rol heb jij in dit werk?

“Ik werk bij Heijmans wegspecialismen aan het Variabel onderhoudscontract Zuid-Nederland perceel midden (VOC 1.1). Wij voeren voor Rijkswaterstaat (RWS) inspecties, onderhouds- en herstelwerkzaamheden uit aan alle Oost-Brabantse snelwegen en kunstwerken. We zijn tevens verantwoordelijk voor het ontwerp van deze onderhoudswerkzaamheden.

Leenderheide_10.jpg

Ik ben verantwoordelijk voor de teams van geleiderail, markeringen, wegonderhoud en lusploegen. Als projectcoördinator ben je de spin in het web. Aan de voorkant kijk ik mee met het ontwerp en plan ik samen met mijn collega’s de werkzaamheden. Daarnaast zorg ik dat alle ploegen op het juiste moment op de juiste plek staan. Met boutjes, moertjes en de keteltemperatuur van de markeringenmachine hoef ik mij niet te bemoeien.”

Wie bepaalt welk stuk snelweg onderhoud nodig heeft?

"Wij krijgen van RWS een scope-uitvraag. Op basis hiervan starten wij een onderzoek en brengen we een advies uit. De volgende stap is het plannen van de ‘integrale weken’. Dan wordt met alle verantwoordelijke Heijmans-onderdelen en onderaannemers de planningen opgesteld.

Hierna vragen we bij RWS een tijdslot aan. Vaak gebeurt dit een half jaar voordat de werkzaamheden moeten starten. Verder wordt er in deze weken een schouw uitgevoerd van de locatie. Zo checken we de staat van alle kunstwerken, doen asfaltboringen en kijken naar rafelingen in het asfalt: een fenomeen dat optreedt als bitumen poreus wordt en steentjes los komen te liggen. Met deze data stellen we het werkpakket en budget samen, dat we vervolgens aan RWS voorleggen.

Timelapse
Timelapse
Timelapse

Voor de renovatie van knooppunt Leenderheide hadden we één weekend gepland. Het knooppunt was van vrijdagavond negen uur tot maandagochtend zes uur afgesloten. In die periode hebben we met 300 mensen 24/7 in weer en wind doorgewerkt.”

Waarom zijn er zoveel mensen nodig?

“Door de complexiteit van deze klus. De uitdaging lag vooral in de hoeveelheid detectielussen voor verkeersregelinstallaties (VRI) die we moesten vervangen. Dit zijn de bekende zwarte vierkanten of rechthoeken in het asfalt, net voor de stopstreep. In totaal hebben we tweeënhalve kilometer aan lussen vernieuwd, getest en weer in gebruik genomen.

Was er onverhoopt een kink in de kabel gekomen, dan had die maandagochtend heel Zuid-Nederland op zijn gat gelegen. Knooppunt Leenderheide is immers één van de belangrijkste knooppunten in dat deel van ons land. Uitlopen was geen optie.

Een detectieluslus is een kabel waar een magnetische stroom doorheen loopt. Een passerende auto geeft een verstoring van deze stroom, waardoor een signaal wordt verzonden naar de regelautomaat. Dit zijn de grijze kasten naast de weg. Het VRI weet nu dat er een auto staat te wachten. De regelautomaat zorgt ervoor dat het verkeer in zo’n kort mogelijke 'groentijd' het kruispunt kan passeren.

Leenderheide_7.jpg

Het niet vervangen van de lussen overigens ook niet. Omdat alle lussen in de deklaag zaten, konden we ze onmogelijk ontzien. Je freest ze mee. Naast de detectielussen moesten we ook de tussen- en deklaag, en de wegmarkeringen vernieuwen. Maandagochtend moest de weg weer open. Dit kan alleen met voldoende mankracht.”

Dan heb je een goede dirigent nodig?

“Dankzij het integrale overleg en goede samenwerking weet iedereen van elkaar wanneer zijn werkzaamheden starten en waar de planning kritisch is. Tijdens zo’n grote klus wordt er gewerkt in meerdere shifts. In totaal waren er dit weekend continu 150 mensen tegelijk op de rotonde aan het werk. De logistieke planning is essentieel om alle materialen, machines en personeel aan- en af te voeren. Op zondag sloeg ook nog eens het weer om. Dit maakte de uitdaging nog groter.

Leenderheide_4.jpg

Via een speciale weerapp monitorden we continu de weersvoorspelling. Gelukkig bleef de voorspelde regen op zaterdag uit en begon het zondag pas stevig te regenen. Voor de zekerheid hebben we wel extra personeel ingezet, zodat we alle werkzaamheden naar voren konden halen en voor de verwachte regenval klaar zouden zijn. Dat is bijna gelukt.”

Wat is jullie geheim?

"We werken in treintjes achter elkaar aan. De mensen van verkeersmaatregelen zijn de kop van de trein, daarna volgen de frees- en asfaltploegen. Hierna is het de beurt aan de lusploegen. Zij zagen sleuven in de aangebrachte tussenlaag, leggen nieuwe lussen en sluiten alle kabels aan op het bestaande netwerk langs de weg, die weer aan de regelkasten zijn verbonden.

De sleuven in de weg dichten we af met vloeibaar bitumen. Daarna draaien we de deklaag, dit is het asfalt waarover het verkeer rijdt en als sluitstuk wordt de markering aangebracht. Voordeel van lussen leggen in de tussenlaag, is dat we bij het volgende grote onderhoud de deklaag kunnen verwijderen zonder de lussen te slopen.

Iedereen heeft een topprestatie geleverd. In één weekend een volledige rotonde als knooppunt Leenderheide renoveren gebeurt niet vaak. Op sommige momenten vragen we veel van onze mensen, dat realiseer ik mij heel goed.

De openstelling van de rotonde is uiteindelijk gehaald door een goede samenwerking en de juiste mentaliteit van alle betrokken disciplines binnen het project. Ik vind de samenwerking en openheid van ons project een voorbeeld voor de rest van het bedrijf.”