Vijf vragen aan Patrick Koch

Opleveren inclusief internet

Onze woningen worden steeds meer ‘connected’. Zo hebben sinds juli 2015 nieuwe eengezinskoopwoningen van Heijmans standaard huisbesturing waarmee bewoners hun huis via tablet en smartphone kunnen bedienen. Om van deze en overige besturingsmogelijkheden gebruik te maken is vaak een internetverbinding nodig. Die was tot voor kort bij opleveringen niet direct beschikbaar, nu wel. Adviseur Energie & Duurzaamheid Patrick Koch over de voordelen van opleveren inclusief een internetverbinding.

21 november 2016

Hoe is het idee voor een internetverbinding bij oplevering tot stand gekomen?

Het initiatief komt voort uit SlimWonen van Heijmans. Hierbij heb je als bewoner de mogelijkheid om je huis te besturen, ook als je niet thuis bent. Maar om op afstand met je huis te communiceren, heb je wel een internetverbinding nodig. Bij voorkeur is je huis direct bij oplevering online. Tot voor kort was dit niet mogelijk.

Het aansluitproces van een internetverbinding kan pas in gang gezet worden als een woning in eigendom is van de bewoner. En dat betekent dat een bewoner soms een paar weken geen internetverbinding heeft in het nieuwe huis. Het komt namelijk zelden voor dat een dag na oplevering de provider voor je deur staat en je huis verbindt met het wereldwijde web. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Een internetverbinding is eigenlijk één van onze primaire levensbehoeften geworden.

img_7494.jpg

Op het project De Stelt in Lent worden nieuwe woningen voorzien van SlimWonen.

Wat is er zo bijzonder aan de beschikbaarheid van internet bij oplevering?

Het doel is dat klanten nog beter ontzorgd worden. Ze krijgen een compleet aanbod en hoeven niet meer thuis te blijven voor de aanleg van een internetaansluiting als ze kiezen voor een abonnement van XS4ALL. Deze is dan al online op het moment dat de woning wordt opgeleverd. En dat is uniek in Nederland. Je ontvangt bij oplevering je huissleutel én je wifi wachtwoord.

Waarom was het nog niet standaard?

Een projectontwikkelaar en een provider werken allebei voor precies dezelfde consument. En toch komen ze elkaar niet zo snel tegen. Want het contact met de klant is op een ander moment en met een ander product. Bovendien stelt de wet- en regelgeving strikte eisen aan beide partijen over hoe ze om moeten gaan met privacygevoelige gegevens en de manier waarop klanten mogen worden geïnformeerd. Heijmans en XS4ALL hebben zich verdiept in de mogelijkheden en beperkingen van de wet- en regelgeving én elkaars bedrijfsprocessen. Hierbij hebben we ontdekt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om vanuit onze samenwerking klanten deze kans te bieden.

img_7526-1.jpg

Wat levert internet bij oplevering je eigenlijk op?

Als je direct over een internetverbinding beschikt, kan je vanaf dag één gelijk optimaal gebruik maken van alles wat SlimWonen te bieden heeft zoals op afstand je verlichting en thermostaat bedienen. Als je kiest voor deurcommunicatie kan je zien wie er voor je deur staat, zelfs als je niet thuis bent. Met behulp van een camera, microfoon en speaker kan je de persoon die aanbelt zien maar er ook mee praten via je telefoon. Handig als er post wordt bezorgd en je naar de buren kan verwijzen. Maar denk ook eens aan het streamen van je favoriete muziek tijdens het klussen of het direct kunnen delen van je klusfoto’s op social media.

Klinkt goed, wordt dit nu op elk project aangeboden?

We bekijken per project of, wanneer en hoe we deze service gaan aanbieden. Het blijft een vorm van ontzorgen waarmee we willen verrassen en verwonderen. Dat staat hoog op ons lijstje, en wij denken ook op dat van onze klant.