Wat is jouw rol binnen het project?
“In mijn werk neem ik allerlei rollen aan. Vraag je ‘wat is je beroep’, dan zeg ik altijd ‘beeldend kunstenaar’. Ik wil graag levens raken en beïnvloeden, van zoveel mogelijk mensen. Daarom begon ik buiten de kunstwereld. Ik maakte dingen op een gebouw of op straat. Voor mij is het dagelijks leven een podium, de plek waar ik werk.
Ik voel me aangetrokken tot de club die De Kleine Aarde nieuw leven wil inblazen, omdat het gepassioneerde mensen zijn die handelen vanuit idealen. Dat herken ik. Ze willen een zeer vooruitstrevend woongebouw realiseren, dat duurzaam leven aanmoedigt bij de bewoners. Binnen die club kroop ik in de rol die bij de start het hardst nodig was: die van verbinder of matchmaker. Onder de naam Praktijk van het Ideaal help ik alle betrokkenen hun idealen te realiseren.”

Woongebouw De Kleine Aarde, Boxtel
Een frisse (her)startKlinkt spannend, hoe doe je dat?
“De tijd nemen om met iedereen in en rond De Kleine Aarde in gesprek te gaan. In de kas op het terrein, met een vuurtje aan, lekkere broodjes of een borrel. De meeste gesprekken ontstaan toevallig, maar ik heb ook een paar buurtbijeenkomsten georganiseerd. Of ontmoetingen uitgelokt door enveloppen met zaadjes uit de Voedseltuin te posten met de vraag ‘Mag ik een zaadje bij u planten?’

Matthijs Bosman in de kas op het terrein van De Kleine Aarde in Boxtel.
Momenteel werk ik aan Gevonden Voorwerpen, waarin spullen die herinneren aan de geschiedenis van De Kleine Aarde in vitrines door heel Boxtel tentoon worden gesteld. Ik kwam op het idee toen ik op het terrein een oude voetbal vond. Toen herinnerde ik me het verhaal van een Boxtelaar die in zijn kindertijd expres een bal over de heg had geschopt. Dat was een excuus om bij De Kleine Aarde binnen te kunnen kijken.
Zie mij als de bevlogen buitenstaander, iemand die de romantiek van de nieuwe plannen uitdraagt. Ik werk aan de verhalende kracht van de plek. Ook denk ik mee over hoe de club initiatiefnemers het verhaal van de nieuwe invulling kan vertellen op een manier die past bij de ambities. Als we innovatief bouwen, dan ook een innovatieve marketing."