Vijf vragen aan Leontien de Waal

Stenen stapelen kan iedereen

Wat moeten bouwers doen om woonconsumenten blij te maken? Leontien de Waal, Industry analyst - Construction & Real Estate bij Rabobank, heeft een duidelijke mening over de woningmarkt. We namen haar mee naar Meyster's Buiten in Utrecht.

17 september 2014

Herstel van de huizenmarkt, we horen het overal, maar wat is dat eigenlijk?

We spreken van herstel als vraag en aanbod weer met elkaar in balans komen. De afgelopen jaren stonden huizen eindeloos te koop. Mensen bleven zitten waar ze zaten, er zat totaal geen beweging in. Vooral in de nieuwbouwsector. Een nieuw huis kopen, laat staan er zelf een bouwen, vond men veel te riskant. Nu zien we dat het aantal hypotheekaanvragen toeneemt, dat huizenprijzen langzaam weer wat stijgen en ook de verkopen van nieuwe woningen fors zijn gestegen. Bestaande bouw loopt daarin wel nog steeds voor op nieuwbouw.

Een gloednieuw huis. Hartstikke leuk toch?

Ja, dat vinden veel mensen ook, maar de weg naar een nieuw huis is langer. Je hebt te maken met een bouwproces, planningen; er is vaak minder duidelijk over wat je uiteindelijk krijgt en wanneer. Er treedt soms vertraging op als gevolg van bestemmingsplannen en/of veranderende regelgeving. En de bouwer zelf brengt niet altijd goed over het voetlicht wat de koper precies kan verwachten en waar hij/zij recht op heeft. 

Meysters-Buiten-Heijmans-1600.jpg

Nieuwbouwproject Meyster's Buiten in Utrecht

Hier ligt dus een uitdaging voor bouwbedrijven. Wat moeten ze anders doen?

Stenen stapelen kan ieder bouwbedrijf. Inmiddels heeft er, vaak noodgedwongen, een enorme efficiency-slag plaats gevonden bij deze bedrijven. Daarvan moeten ze ook gebruikmaken in snelheid, houding en service naar de woonconsument. Als bestemmingsplannen niet in de weg staan, kunnen bouwbedrijven zorgen dat er vaart in het proces blijft. Maar veel belangrijker is goed kijken en luisteren naar wat de woonconsument precies wil. De bouwer die zich tijdig voorbereidt op het faciliteren van veranderende woonwensen heeft een voordeel. Het enige blijvende concurrentievoordeel in deze sector is namelijk de eigenschap om sneller te leren dan anderen. Anders rest niets anders dan concurreren op prijs.

En, wat wil de woonconsument?

Die wil geen standaardhuis, maar een huis dat past bij zijn/haar manier van leven en bij de levensfase. Een huis dat duurzaam is en waarin de onderhouds- en energierekeningen laag zijn. Bouwers kunnen daar op diverse manieren op inspelen. Uiteraard kun je niet voor iedereen een exclusief huis neerzetten, maar het is wel mogelijk om ‘gestandaardiseerd maatwerk’ te leveren. Door flexibele plattegronden bijvoorbeeld. Binnen één type huis kun je dan heel veel verschillende woningen realiseren. Daarnaast kun je als bouwer vooraf de kosten voor het daadwerkelijke wonen inzichtelijk maken. De koper niet alleen vertellen wat het huis kost, maar ook wat hij in de komende jaren kwijt zal zijn aan woonlasten en waar besparingsmogelijkheden liggen. 

Bouw niet alleen aan het huis, maar ook aan de relatie

Tenslotte is het essentieel om aan klantenbinding te doen en goed te communiceren. Iedereen die nu een huis bij je koopt, heeft over een aantal jaren weer een nieuwe woonwens. Blijf in beeld, zodat jij dat huis straks duurzaam renoveert, een groter gezinshuis mag bouwen, of een zorgkamer. Bouw niet alleen aan het huis, maar ook aan de relatie. 

Ik ga nu op zoek naar een nieuwbouwhuis. Wat moet ik doen?

Informeer naar ervaringen van anderen. Ga naar een informatieavond en vraag het bouwbedrijf het hemd van het lijf over hoe ze omgaan met individuele wensen, over de duur van het project, over hoe de omgeving eruit ziet, over wat er in de toekomst mogelijk is. Het eerste contact moet goed voelen. Zorg dat je de blauwe banaan vindt: een bouwbedrijf dat past bij wie jij bent, begrijpt hoe je wilt wonen en dat zich duidelijk onderscheidt van de rest.