Vijf vragen aan Kirstin van der Aalst

Sterren uit het lab

"De magie een plekje geven in de alledaagse wegenbouw." Zo omschrijft Kirstin van der Aalst, productontwikkelaar van Heijmans, de realisering van het Van Gogh-Roosegaarde fietspad bij Eindhoven. Het wegdek van het innovatieve fietspad geeft een kleurrijke nachtelijke sterrenhemel weer. De uitdaging voor Kirstin was te onderzoeken hoe deze droom werkelijkheid te maken. 

12 november 2014

Waar werkt een productontwikkelaar zoal aan?

Ik werk onder andere in het laboratorium van Heijmans in Rosmalen. Na mijn studie Industrial Design aan de TU/e had ik nooit gedacht dat ik nog eens bij een bouwbedrijf terecht zou komen. Mijn specialiteit is namelijk licht en interactie. Dat blijkt nu wonderwel aan te sluiten bij mijn werkzaamheden hier aan de ontwikkeling van ideeën binnen Smart Highway zoals de Glowing Lines en het Van Gogh-Roosegaarde fietspad. Maar collega’s werken hier in het lab ook aan de vernieuwing en verbetering van tal van andere innovatieve producten zoals het energieopwekkend geluidsscherm of zelfherstellend asfalt.

Een lichtgevend fietspad; weer eens iets anders dan het testen van asfalt en beton?

Ja, inderdaad. Maar het is razend interessant. Centraal in mijn werk staat niet de techniek, maar de manier waarop mensen met die techniek interacteren en hoe het hun leven beter kan maken. Het is daarom bijzonder om te kunnen werken aan de realisatie van creatieve ideeën van bijvoorbeeld Daan Roosegaarde. Mijn rol is om in de beginfase van het ontwerpproces het eerste idee te transformeren in een ervaarbaar prototype. Zo heb ik voor het Van Gogh pad uitgebreid getest met de lichtgevende steentjes. Hoe kunnen we deze verwerken in het wegdek zodat het overdag onzichtbaar lijkt, en juist ‘s avonds een zo kleurrijk mogelijk beeld geeft in het donker? Langzaam zie je dan een idee dat eerst alleen als visual bestond, realiteit worden. 

Kirstin-2-1600.jpg

Hoe breng je een idee tot realisatie?

Onze projecten beginnen vanuit een eerste visual vanuit Studio Roosegaarde. Wij gaan dan kijken hoe we die situatie naar het echte leven kunnen vertalen. De eerste prototypes die we maken zijn vooral op kleine schaal. Zo zijn de eerste prototypes met de lichtgevende steentjes allemaal kleinere losse tegels geweest. Aspecten die we hierbij geëxploreerd hebben, waren bijvoorbeeld de hechting, keuze van de steenslag, kleur van de ondergrond en de zichtbaarheid gedurende dag en nacht. Daarnaast kijken we ook naar de plaatsing van een hekwerk; welke uitstraling willen we dat dit heeft, en wat voor verlichting wordt erin geïntegreerd.

Wanneer we tevreden zijn over de eerste testen, schalen we op. Uiteindelijk hebben we samen met de betonploeg één bocht van het fietspad op de werf proefgedraaid; een stuk wegdek inclusief hekwerk met verlichting. Zo konden we controleren of het gewenste resultaat bereikt werd. Visuele aspecten zoals het patroon en lichtsterkte van de steentjes en het hekwerk waren hierbij belangrijk. Hoe ervaar je het beeld wanneer je er werkelijk overheen loopt of fietst? 

Kirstin-3-1600.jpg

Als productontwikkelaar ben je bij alle stapjes van het proces betrokken; van eerste idee tot aan de realisatie. Dat is echt enorm leuk en inspirerend. In de eerste fase van het proces ben ik vooral op lab-schaal prototypes aan het maken. Maar ook tijdens de ontwerp- en realisatiefase draag je letterlijk en figuurlijk je steentje bij. Zo zie je in een korte tijd een geweldig concept ontstaan.

Wat was de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van het fietspad?

De grootste uitdaging is misschien wel om de visual die aan het begin van het project gemaakt wordt, in real life te kunnen evenaren. In Photoshop lijken steentjes nog feller, nog kleurrijker, en de omgeving nog mooier. Maar wij willen bouwen in de echte wereld. En daar zal je het moeten doen met echte materialen, mensen en machines. De uitdaging is dan om de juiste combinatie van materialen en mensen bij elkaar te krijgen zodat de situatie die in de visual beoogd wordt ook daadwerkelijk ervaren kan worden. De beleving van de eindgebruiker proberen we zo goed mogelijk overeen te laten komen met het sprookje dat in de visual geschapen wordt. En als dat lukt, is de uitdaging geslaagd.

Val je na het lichtgevend fietspad nu in een zwart gat?

Allerminst! Door de realisatie van de projecten kom je ook weer op nieuwe ideeën. Prioriteit ligt nu bij het doorontwikkeling van de Glowing Lines; de lichtgevende wegbelijning. We gaan exploreren met verschillende kleuren, ondergronden en gebruikerssituaties. Ook willen we de gebruikerservaringen gaan monitoren en evalueren.

Verder werk ik aan een project waarbij we smart blindegeleide-markering gaan toepassen. We hebben de huidige markeringen verbeterd, en gaan de blinde gebruiker van haptische feedback (vibratie) voorzien, zodat deze makkelijker zijn weg kan vinden.

Maar bovendien zit ik nog vol ideeën voor interactieve verlichting; verlichting die zich aanpast aan de weggebruiker. Bijvoorbeeld door je te volgen, of je juist te sturen. Dit kan in intensiteit maar ook in lichtkleur. Genoeg om aan te werken!