Vijf vragen aan Kevin Raaijmakers

Voorbij 'The Edge'

Op vrijdag 29 mei 2015 werd een grens verlegd. Geen geografische in Eurazië ditmaal maar de grens van het meest duurzame en innovatieve kantoorgebouw. Sinds de opening van ‘The Edge’ aan de Zuidas in Amsterdam zet het gebouw de wereldwijde standaard op het gebied van een intuïtieve, comfortabele en productieve werkomgeving. Kevin Raaijmakers, marketeer bij Philips Lighting, over kantoren vóór en ná ‘The Edge’.

21 september 2015

Wat was jullie grootste bijdrage aan ‘The Edge’?

Verlichting speelt een grote rol binnen ieder gebouw, maar zeker bij ‘The Edge’ waar we als doel hebben om de meest duurzame en optimale werkomgeving te creëren. Het toegepaste ‘connected lighting systeem’ speelt daarbij een grote rol. Dat biedt kantoorwerkers de mogelijkheid om hun verlichting persoonlijk te regelen via smartphone en geeft gebouwbeheerders nieuwe inzichten in het gebruik van het gebouw. 

IMG_0741.jpg

Het kantoorgebouw 'The Edge' telt 15 verdiepingen gesitueerd rond een atrium en biedt plaats aan ongeveer 18.000 professionals.

Kan je de werking van het systeem op hoofdlijnen uitleggen?

In een notendop: lichtbronnen zijn informatiebronnen geworden. De armaturen zijn uitgerust met sensoren en verbonden met het IT-netwerk van een gebouw. Daardoor kunnen gebruikers via een app de verlichting en verwarming op hun werkplek regelen. De één heeft minder licht nodig dan de ander en mensen hebben bijvoorbeeld graag minder licht als er op een scherm gewerkt wordt. De mogelijkheid om te personaliseren leidt tot meer comfort en een hogere productiviteit. 

Het systeem in een notendop: lichtbronnen zijn informatiebronnen geworden

Maar het mes snijdt aan twee kanten. De sensoren leveren in real-time (anonieme) gegevens over bezettingsgraad, temperatuur en vochtigheid die gekoppeld kunnen worden met gebouwsystemen zoals verwarming, ventilatie en IT-diensten. 

Welke concrete kansen biedt die verzamelde data?

Legio kansen. Zo kan je kantoorwerkers op basis van hun digitale agenda leiden naar specifieke werkplekken die passen bij hun werkzaamheden (vergaderruimte voor vier, creatieve brainstorm, etc.) en zo tegelijk bijvoorbeeld bepaalde gebouwdelen ongebruikt houden. Wat weer nuttige input voor het schoonmaakrooster levert.

Daarnaast krijg je ook inzicht in gebruikerspatronen. Dankzij alle data over welke ruimtes wanneer en hoe worden gebruikt, kunnen facilitair managers slim sturen op verlichting en klimaat. Maar ook schoonmaak, catering, beveiliging en onderhoud effectiever inzetten. Daarbij is het wel belangrijk om je niet alleen te richten op de kostenbesparingen. Het systeem zorgt bovenal dat je slimmer kan werken waardoor je een hoger kwaliteits- en comfortniveau haalt. Daar zit de winst!

IMG_0753.jpg

In welke mate zijn opdrachtgevers zich bewust van de mogelijkheden?

Wat we hier doen is ‘cutting edge’ en niet ieder gebouw zal vanaf nu met deze innovatie worden uitgerust. Maar het  inspireert en helpt enorm dat een partij als Deloitte dit aandurft. Dat het zichtbaar is, dat je het kan ervaren. De komende jaren zal het totale systeem steeds verder worden uitgebreid met nieuwe applicaties en dashboards. Die cijfers en ervaringen gaan ook weer bijdrage aan de ‘business case’ voor een comfortabele en intuïtieve werkomgeving. 

Wat is je belangrijkste les uit ‘The Edge’ die je wil meegeven?

Behoud flexibiliteit. Doordat tegenwoordig de gewenste functionaliteiten en inrichting van een gebouw snel veranderen, is het voor gebouwbeheerders vrijwel onmogelijk om verder dan 5 jaar vooruit te kijken. Welke consequenties heeft dat dan voor je verlichtingsconcept? Een flexibel en toekomstbestendig systeem is dan essentieel. Maar ook nieuwe contractvormen als ‘pay per use’, waarbij je betaalt voor het leveren van licht in plaats van het leveren van lichtarmaturen, bieden flexibiliteit.

IMG_0924.jpg

Kevin Raaijmakers: "Het inspireert en helpt enorm dat een partij als Deloitte dit aandurft. Dat het zichtbaar is, dat je het kan ervaren."