Vijf vragen aan Joris Laarman

Bruggenprinter zoekt gracht

Op de NDSM-werf in Amsterdam wordt gestart met het printen van een metalen brug. Een durfproject waar verschillende internationale bedrijven samen met Joris Laarman Lab aan gaan werken. Doel: een echte voetgangersbrug van metaal printen over een Amsterdamse gracht. We spreken met Joris Laarman in zijn lab over lokale productie en 'het nieuwe ambacht'.

11 juni 2015

Een brug printen. Hoe ben je tot dit idee gekomen?

We waren op het vliegveld in San Francisco, onderweg naar een presentatie over MX3D, aan het brainstormen over wat nou het ultieme posterproject zou zijn om alle facetten van onze technologie te laten zien. We kwamen tot de conclusie dat een brug over de oude grachten van Amsterdam een super mooie metafoor zou zijn om de technologie van de toekomst te verbinden met de oude stad op een manier die het beste van beide werelden naar boven haalt. 

MX3D-Joris-Laarman-Amsterdam-Heijmans-7.jpg

In zijn lab in Amsterdam werkte Joris Laarman aan de eerste schetsen van de te printen metalen brug.

Ik geloof sterk in de toekomst van digitale fabricage en lokale productie; 'het nieuwe ambacht'. Deze brug kan laten zien hoe 3D printen eindelijk de wereld van grootschalige functionele objecten en duurzame materialen binnentreedt en tegelijkertijd een ongekende vormvrijheid mogelijk maakt.

Hoe gaat 3D metaal printen in z’n werk?

Het basisidee is heel simpel. We hebben een geavanceerd lasapparaat gekoppeld aan een industriële robotarm. Beide apparaten zijn in principe machines die het liefst steeds dezelfde handeling doen. Met onze eigen slimme software sturen we die apparaten nu zo aan dat ze in staat zijn om zeer complexe vormen te printen van metaal die steeds anders kunnen zijn.

MX3D
MX3D
MX3D 3D printen met metaal

Waarom werk je samen met Heijmans aan dit project?

We hebben een groep partners weten aan te trekken die buiten een financiele bijdrage ook allemaal op hun eigen gebied iets bijdragen aan het project. Onder andere Autodesk, ABB, Air liquide en Lenovo. Heijmans is voor ons een belangrijke partner, omdat het om een Nederlands infra- /bouwproject gaat. Nieuwe technologie wordt steeds belangrijker voor de maakindustrie in het Westen en Heijmans is een bedrijf dat daar actief op inzet.

Wat is de impact van dit project?

We gaan gedurende het project ongetwijfeld enorm veel dingen tegenkomen die we nu nog niet hebben voorzien. Het voelt als een ongerept gebied waar nog een wereld aan innovatie te ontdekken is. Uiteindelijk willen we aan het eind van het project met zelfvertrouwen andere projecten over de wereld kunnen gaan uitrollen. Ook nu in de aanloop van het project hebben we al enorm veel geleerd. Voornamelijk over hoe dingen organisatorisch werken als er zoveel partijen bij betrokken zijn.

Dit project gaat de bouwwereld wezenlijk veranderen. Het gaat voornamelijk iets toevoegen wat er nog niet is. Op maat gemaakte en complex gevormde elementen van metalen of combinaties van materialen kunnen op deze manier kosteneffectief worden gemaakt. Digitale fabricage is niet meer beperkt tot de geometrische vormentaal van industriële machines maar maakt het mogelijk om met hetzelfde gemak steeds weer unieke parametrische vormen te produceren.

What’s next als de brug straks geprint is?

Als bedrijf zien we een wereld aan mogelijkheden en willen snel groeien om de voorsprong die we nu hebben te vergroten. Zowel qua software-ontwikkeling als hardware, productie en intellectueel eigendom. Nadat we voor het eerst het principe hadden gepubliceerd, merkten we echter ook dat we ook veel vragen kregen uit totaal onverwachte hoeken. Dus ondanks dat we wel een serieus plan hebben, willen we ook flexibel blijven om de meest inspirerende projecten er uit te kiezen.