Vijf vragen aan John Schellekens

"Veiligheid is altijd en overal vanzelfsprekend"

De agenda van hoofduitvoerder John Schellekens is altijd propvol. En geen dag is hetzelfde. Span- en verplaatsingstechnieken vormen de hoofdmoot van zijn werk, maar hij heeft ook te maken met Boor- en Funderingstechnieken. Naast zijn veelzijdige werk is hij GO-coach, ambassadeur van het veiligheidsprogramma. Hoe zorgt hij in de drukte van alledag voor veiligheid? 

20 maart 2019

Op welk project ben je nu bezig?

“Vandaag plaatsen we een zelf ontwikkelde modulaire brug van 28 meter lang in Tilburg, in verband met de aanleg van een ondergrondse 150kV hoogspanningsverbinding. Boortechnieken gaat tot vijftien meter diepte een horizontale boring uitvoeren met een lengte van zo’n negenhonderd meter. Daar trekken we vervolgens mantelbuizen door. Die leggen we eerst helemaal uit.

De modulaire brug gebruiken we om de mantelbuizen tijdelijk over de Gilzerbaan heen te leggen. Als de mantelbuizen in de grond zitten, trekken we de hoogspanningskabels erdoor. Dit is een integraal en innovatief project waarbij onze specialismen Boortechnieken en Span- en verplaatsingstechnieken betrokken zijn. Geweldig.”

John Schellekens veiligheid.jpg

John Schellekens met zijn collega's in de keet: Han van Breugel (op de rug gezien), Davy Burger, Marco Visser, Arne Tveter en John zelf.

Hoe start je zo'n klus?

“Voor de kick off van de hijsactie zitten we allemaal bij elkaar. Ik geef dan een ‘start werkinstructie’ voor alle betrokkenen. Zo weten de vaklui buiten, de kraanmachinisten, de chauffeurs met de brugonderdelen en anderen precies wat we gaan doen. Dat ik nu de instructie geef in plaats van de projectuitvoerder, is omdat we de modulaire brug vandaag voor de eerste keer in de praktijk toepassen. De veiligheid van werken staat voorop, dat is het belangrijkste.”

Waarom ben je GO! coach geworden?

“Omdat ik graag het veiligheidsbewustzijn binnen ons bedrijf wil stimuleren. Het is belangrijk dat iedereen elke dag gezond weer thuis komt. Ik heb met veel mensen contact en ben bij veel projecten betrokken. Voor mij is het inmiddels vanzelfsprekend het onderwerp veiligheid altijd en overal aan te snijden.

Ik probeer mensen te motiveren, zoals bij de kick off. Het gaat niet alleen om Heijmans personeel, maar ook om medewerkers van onderaannemers. Staat die steiger goed, kunnen we goed communiceren met de kraanmachinist, is er voldoende verlichting? Simpele dingetjes, maar wel essentieel.”

John Schellekens veiligheid 4.jpg

Moet je dan de hele dag bij die klus zijn?

“Nee, het zijn allemaal vakmensen die heel goed zonder mij kunnen. Het is fijn om bij zo’n professioneel team te horen. Elk project wat we doen is uniek. Of het nu gaat om het inschuiven van tunnels onder het spoor, het vijzelen van brugdelen of het laten afzinken van brugpijlers zoals we afgelopen jaar in Hamburg hebben gedaan. Alles moet tot op detailniveau ingepland worden, inclusief alternatieven en met de focus op veilig. Dan is het fijn als iedereen weet wat hij moet doen. Mijn rol is die van schakel tussen binnen en buiten, tussen tekentafel en projectvoorbereiding, en uitvoering op locatie.”

En het werk gaat gewoon door?

“Ja, ik heb steeds telefonisch contact met uitvoerders en voormannen van alle projecten die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. We praten over technische kwesties, praktische zaken of planningsproblemen. Op veel projecten zijn we onderaannemer en afhankelijk van de planning van de hoofdaannemer. We moeten steeds anticiperen op wijzigingen. Net hoorde ik dat een ploeg van ons volgende week een klus toch niet kan uitvoeren. Dan probeer ik meteen alternatief werk voor hen te vinden, zodat ze aan de gang blijven. Iedereen is multi-inzetbaar bij alle onderdelen, dat is wel zo plezierig.”

John Schellekens veiligheid 3.jpg