Wat houdt Dynamisch Verkeersmanagement in?
Alle verkeerssystemen langs het hoofdwegennet van Nederland vallen onder Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). De systemen informeren en sturen de weggebruiker op de snelwegen, visueel en tekstueel. Denk bijvoorbeeld aan matrixborden boven de weg die aangeven wanneer er een file nadert, zodat je weet wanneer je snelheid moet minderen. Of het advies dat op een Dynamisch Route Informatie Paneel wordt weergegeven voor een alternatieve route zodat je op een snelle manier van A naar B kunt. Dit soort systemen, maar ook de camera’s naast de weg, de verlichting en de verkeerskundige draagconstructies zijn onderdeel van Dynamisch Verkeersmanagement.

Aanleg van het Dynamisch Verkeersmanagement bij de A12.
Hoe zorg je dat weggebruikers worden geïnformeerd?
Bij de A12 Veenendaal - Ede - Grijsoord (A12 VEG) werken we met een nieuw systeem. Het vorige systeem bij de A12 VEG communiceerde onderling met koperkabels. Deze kabels hebben we verwijderd en vervangen door glasvezelkabels. De portalen, waar de matrixborden en bewegwijzering aan vast hangen, zijn omgebouwd zodat het systeem kan draaien over het hele tracé. Vergelijk het met een netwerk in je eigen huis. In je meterkast wordt een ‘systeem’ geïnstalleerd zodat je in je hele huis informatie kunt ontvangen en opvragen. Dat geldt ook voor de wegkantstations die je langs de snelweg ziet. Zij worden vooraf geïnstalleerd en zijn gekoppeld aan de matrixborden boven de weg en aan de verkeerscentrale. Door die verbinding ontvangt de weggebruiker altijd de juiste informatie. Zo’n kast vormt eigenlijk de kern van de weg.