Vijf vragen aan Henk Brink

Fiets snel weg

Snel, gezond en veilig. Dat is kort samengevat het plan voor een fietssnelweg tussen Groningen en Assen. 30 kilometer met de fiets in plaats van de auto? Ja, dat zullen velen inderdaad gaan doen volgens Henk Brink, gedeputeerde verkeer en vervoer van de provincie Drenthe. Geen opstoppingen meer richting de stad of rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden. Met de fietssnelweg kun je dagelijks snel per fiets van Assen naar Groningen en vice versa.

15 april 2015

Hoe is het plan voor de fietssnelweg Assen-Groningen tot stand gekomen?

Het is ontstaan door het samenkomen van verschillende innovaties en technologische ontwikkelingen. Door de komst van de e-bike en speedpedelec wordt het ineens interessant om grotere afstanden te fietsen. De afstand tussen de steden Groningen en Assen is ongeveer 30 kilometer en dus prima per fiets af te leggen. Een andere reden is de grote vervoersspanning tussen Groningen en Assen. Regelmatig staan er files en het is niet altijd makkelijk om te parkeren. Daarbij gaan in beide steden grote infrastructurele werken plaatsvinden. Hierdoor neemt de drukte op de weg en in het openbaar vervoer nog verder toe. En tot slot, niet onbelangrijk, hebben we de ambitie dat meer mensen in Groningen en Drenthe gaan fietsen. Daarom hebben we begin dit jaar op het TT-circuit van Assen met de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Tynaarlo, Haren en Groningen het startsein gegeven voor een studie naar een fietssnelweg.

Henk-Brink.JPG

Henk Brink: "We willen er iets unieks van maken. De fietssnelweg moet een belevenis worden."

Wat houdt het plan precies in?

We willen een kortere en snellere fietsroute realiseren tussen Groningen en Assen. Dus niet slingerend via tussenliggende dorpen. In de studie moet de exacte route nog worden vastgesteld. Maar het wordt niet zomaar een route, we willen de nieuwste innovatieve technieken gebruiken op het gebied van infrastructuur, gezondheid en fietsen. Niet alleen de fietssnelweg F35 Hengelo-Enschede heeft ons aan het denken gezet, maar ook het Van Gogh-Roosegaarde fietspad bij Nuenen. We willen er iets unieks van maken. Het moet echt een belevenis worden om over het fietspad te gaan. Het moet ontworpen worden voor snellere fietsen. In het ontwerp wordt dan ook nadrukkelijk rekening gehouden met de veiligheid, want we weten dat er een grotere kans is op een ongeval met een snelle fiets. Natuurlijk kan je er straks ook met de gewone fiets of racefiets overheen. Het wordt een fietspad voor zowel de forens, als de recreatieve fietser. Want laten we niet vergeten dat een groot deel van het beoogde fietspad dwars door een van de mooiste stukjes van Nederland gaat.

De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. Meer info >>

Heeft de doelstelling van Minister Schulz-Verhaegen om voor 2025 in totaal 675 km aan snelfietsroutes aan te leggen bijgedragen aan dit plan?

Het is een bevestiging dat we op de goede weg zitten. Blijkbaar ervaart de minister net als wij dat een fietssnelweg in de nabije toekomst een belangrijk alternatief kan zijn voor iets langere autoritten. Wat mij betreft behoort de fietssnelweg Groningen-Assen tot een van deze snelfietsroutes.

Ziet u mogelijkheden voor de Go-Light Avenue bij de fietssnelweg Assen-Groningen?

Jazeker, het is een interessant idee. Veel aspecten van Go Light Avenue zijn herkenbaar en zouden ook binnen ons plan toepasbaar kunnen zijn. We willen een duurzaam mobiliteitspakket van maatregelen aanbieden om fietsen sneller, veiliger en leuker te maken. Het is niet alleen belangrijk om de fietssnelweg aan te leggen, maar ook om mensen te stimuleren om de fiets vaker te gebruiken voor zowel recreatie als woon-werkverkeer. We zullen hierbij ook werkgevers en werknemers moeten betrekken.

Hoe kijkt u tegen de verdere ontwikkeling van de fietsinfrastructuur aan?

Fietsen over langere afstanden gaat door innovaties en nieuwe technieken steeds aantrekkelijker worden, daar ben ik van overtuigd. Al moeten we natuurlijk in de gaten houden dat het wel fietsen blijven en geen brommers of scooters worden. Verder vind ik dat de fietsinfrastructuur binnenstedelijk flink moet verbeteren. De fiets wordt een steeds beter alternatief voor de auto en bus, maar het wordt wel steeds drukker op het fietspad. Ook daar moeten we slimme oplossingen voor bedenken. Bovendien zijn er toenemende signalen die erop wijzen dat mensen gezondheid en beweging steeds belangrijker vinden. Ik vind dan ook dat we dit moeten stimuleren. Vandaar ook ons initiatief voor de fietssnelweg Groningen-Assen.