Vijf vragen aan Eric Karsemakers

Je hele huis ‘connected’

ABB en Heijmans werken sinds medio 2015 samen op het gebied van slimme huisbesturing. Maar wat is er in de toekomst mogelijk met huisautomatisering? Eric Karsemakers van ABB toont de toekomst in het 'Living Space Experience'.

21 november 2016

We hebben afgesproken in jullie ‘Living Space Experience’, waarom juist hier?

We hebben deze plek gecreëerd om mensen zelf te laten ervaren wat er allemaal mogelijk is. Dat lukt namelijk niet in een brochure. De waarde kan je pas inschatten als je het beleefd hebt. Daarom hebben we hier een woning nagebootst waarin je 24-uur beleeft in slechts één uur. Het start buiten bij de voordeur en eindigt in de slaapkamer. Alle mogelijkheden van huisbesturing komen tijdens een bezoek aan bod. Denk aan blinderend glas, een video-intercom, een vingerscan om de voordeur te openen of een knop om alle lampen in één keer aan of uit te zetten. Wat je hier ziet kan je morgen in huis hebben. Op het huis van de toekomst zit niemand te wachten.

img_4676.jpg

Waar zit de bewoner van nu wel op te wachten?

Op functionaliteiten die de veiligheid en het comfort in huis verhogen. Maar dat mag weer niet ten koste gaan van de betaalbaarheid. Mensen zijn best bereid om wat meer te betalen, maar niet té veel. Dat geldt ook voor oplossingen die een huis duurzamer maken. We zien ook dat ouderen vaker vragen om producten op het gebied van veiligheid, jongeren meer om USB-laders. Een gedeelde wens is de bediening via een tablet of smartphone zodat je in verbinding staat met je woning.

We maken onderscheid in twee systemen, de één is technisch hoogwaardiger en uitgebreid, de ander is minder omvangrijk en daarmee toegankelijker in gebruik. Deze laatste wordt door Heijmans toegepast. De mogelijkheden zijn grotendeels intuïtief te gebruiken en hierdoor voor een brede doelgroep toegankelijk. Alles is slechts met een aantal knoppen te bedienen. Maar bij deze slimme oplossingen hoort ook een goede dienstverlening. Als vroeger een lamp niet brandde was deze waarschijnlijk stuk, nu kan ook de communicatie tussen de lamp en een besturingsapparaat bijvoorbeeld niet werken. Dan wil je direct geholpen worden.

Wat is er over 20 jaar mogelijk?

In de toekomst is alles in en om het huis met elkaar verbonden. Dan zitten er bijvoorbeeld sensoren in de kozijnen die de dikte van de verf meten en vooraf een seintje geven wanneer er onderhoud nodig is. Die sensoren worden steeds kleiner en goedkoper. Je kan ze vaker toepassen, ook voor toepassingen op afstand.

heijmans-slimwonen-huisbesturing.jpg

Verder zien we de opmars van robotisering. Er bestaan al kleine robots voor in huis, zoals een automatische stofzuiger. De komende jaren gaan we ontdekken welke functies nog meer gerobotiseerd worden. Vergelijk het met de tablet die ruim zes jaar geleden werd geïntroduceerd. We gebruikten hem voornamelijk als pc maar er kwamen steeds meer functionaliteiten bij zoals het volgen van vliegtuigroutes of het herkennen van muziek. Dit wisten we toen niet. Die transitie is nu ook gaande bij huisbesturing. We moeten hierbij wel in ons achterhoofd houden dat een huis tientallen jaren mee moet gaan en 24/7 in gebruik is.

Wat houdt die transitie in?

Je hebt nu systemen die 'stand-alone' werken, maar die straks met elkaar gaan communiceren. Dat je op je tablet in één omgeving kan zien wanneer de droger klaar is én je de vaatwasser op afstand kan besturen. We moeten naar communicatiestandaarden toe. Nu hebben we nog modules nodig om X met Y te laten communiceren. We werken daarom samen met bedrijven als Bosch, LG en Microsoft. We creëren een open platform, waar de hele keten op kan aansluiten.

Het gaat minder om de ontwikkeling van losse producten maar om de verbondenheid ervan. Ook met betrekking tot energie. Opslag van energie zit straks in accu’s en deel je via smart grids. Je deelt energie in de wijk in plaats van dat deze uit een kolencentrale komt. Verbondenheid is dus belangrijk. Net zoals de sensoren in de kozijnen die ik noemde. Als deze niet verbonden zijn met een servicedienst heeft het geen waarde.

Hoe zie je de rol van bedrijven als Heijmans?

Bouwbedrijven zouden nog beter kunnen kijken naar de wensen van de koper. We zouden bijvoorbeeld wat ‘warmer’ kunnen opleveren. Inclusief goede wifi bijvoorbeeld. Internet is een basisbehoefte. Waarom plaatsen we dan niet standaard een goed netwerk in huis? Nu gaat een bewoner na oplevering naar de winkel om losse functionaliteiten voor zijn woning te halen en zit hij soms dagen zonder internet. Als we hier gezamenlijk naar kijken, kan het direct worden opgenomen in een woning en zorgen we dat alles met elkaar verbonden is.

Daarnaast is het serviceniveau belangrijk. Twee weken na een oplevering krijgen bewoners uitleg over hun huisbesturing. Dit scheelt een hoop eigen uitzoekwerk. Maar eigenlijk zou dit nóg sneller en beter moeten, bijvoorbeeld met goede uitlegvideo’s. We moeten voor vragen en problemen over huisbesturing bereikbaar zijn en deze kunnen oplossen. Dit vergt een hoge mate van dienstverlening. Van zowel ons als Heijmans.