Vijf vragen aan Elke de Jong

Prullenbak met wifi

We nemen een schone werkruimte voor lief. Ga maar na, je staat er pas bij stil op het moment dat je naast de zeep of de wc-rol grijpt. Maar een schoon kantoor ontstaat niet zomaar. Elke de Jong werkt binnen CSU aan ‘sensor-based cleaning’; een nieuwe, slimme manier om onze werkomgeving tip-top te houden.

21 september 2015

Allereerst, wat maakt sensor-based cleaning zo interessant?

Bij sensor-based cleaning, SBC voor het gemak, leveren sensoren in een gebouw data over het gebruik. Op basis daarvan maak je gericht schoon. Dat biedt legio voordelen.

Allereerst geeft het, paradoxaal genoeg wellicht, schoonmakers hun vak terug. We stappen namelijk steeds meer af van het ‘draaiboek-schoonmaken’: het vaste rondje door het kantoor. Tegenwoordig zien we een toename in resultaatgericht werken waarbij de schoonmaker zelf bekijkt wat schoongemaakt moet worden en wat niet. Door sensoren aan te brengen in een gebouw krijgt hij zo heel gericht inzicht in welke ruimten schoongemaakt moeten worden. Het is dan nog steeds aan de beoordeling van een schoonmaker wát er gedaan moet worden, maar je weet wel precies waar je moet zijn. Waardevolle info in een tijd waarbij kantoren steeds vaker gebruik maken van flexwerken. 

20150825_heijmans_technolution_R9B5021.jpg

Elke de Jong: “We stappen af van het ‘draaiboek-schoonmaken’ en werken steeds meer resultaatgericht. Sensor-based cleaning geeft schoonmakers hun vak terug.”

Het gaat dus niet alleen over efficiency?

Nee, efficiënter werken is slechts een van de voordelen. Tegelijk zal een gebouwgebruiker het gebouw als schoner ervaren doordat hinderlijke verstoringen worden voorkomen. De schoonmaker weet immers waar een prullenbak vol, een zeeppomp leeg of toiletpapier op dreigt te raken, en kan deze verstoring preventief voorkomen. Zo kan hij meer aandacht besteden aan de zaken die er voor de klant echt toe doen, bijvoorbeeld het tussentijds reinigen van flexwerkplekken of extra aandacht aan de entree van het gebouw. 

Heijmans_SmartWorkspace_Cleaning_Final.jpg

Sensor-based cleaning is één van de innovaties binnen Heijmans Workspaces. Daarbij streeft Heijmans naar optimaal tevreden (eind)gebruikers van een werkomgeving.

Klinkt goed, maar wordt het al ergens toegepast?

We zijn bijna zover. Samen met partners ontwikkelen we momenteel de techniek - hoe en waar verwerk je al die sensoren? - en zijn we in gesprek met potentiële pilot-klanten. We willen starten door sensoren te plaatsen op prullenbakken, op handdoekdispensers in de wc en in (vergader)ruimten om te weten hoe deze worden gebruikt. Buiten de technische uitvoering onderzoeken we ook de optimale omvang van het ‘living lab’. Om echt je werkproces aan te kunnen passen, heb je namelijk wel een bepaald volume aan data nodig. Eén ruimte uitmeten is dan onvoldoende. 

Wat is de rolverdeling tussen de betrokken partijen?

Binnen het samenwerkingsverband levert iedere partij haar eigen, specifieke bijdrage. CSU heeft bijvoorbeeld kennis over de uitvoering, terwijl Heijmans hetzelfde vraagstuk weer bekijkt vanuit het totale gebouw. De sensoren kunnen namelijk ook data leveren voor andere zaken zoals klimaatbeheersing of beveiliging. 

Hoe ziet het kantoor van de (nabije) toekomst er volgens jou uit?

Ik denk dat dingen in de toekomst nog meer met elkaar en met het internet verbonden zullen zijn; The Internet of Things. Kijk naar een gebouw als 'The Edge' van Deloitte waar gebruikers functionaliteiten zoals verlichting kunnen besturen via hun smartphone. Of kijk naar onze ‘H@ppy’, een app waarmee gebouwgebruikers de schoonmaak kunnen scoren. Door mensen het zo makkelijk mogelijk te maken, hebben ze meer tijd om hun werk goed te doen en worden ze niet afgeleid door randzaken. Dat draagt bij aan effectiviteit én beleving.