Vijf vragen aan Bastiaan van den Heuvel

'Wij houden inbrekers buiten de deur'

25 juli 2017

Goede beveiliging is een must voor onder andere overheids- en financiële instellingen. Storingsmonteur Bastiaan van den Heuvel is namens Heijmans het vaste gezicht bij pensioenuitvoerder PGGM. Hij is verantwoordelijk voor alle beveiligingssystemen binnen de PGGM-gebouwen. Wat houdt dat in de praktijk precies in?

Storingsmonteur, klinkt als uitdagend werk!

“Dat is het soms ook. Hier in de regio Apeldoorn werken zo’n vijftien man. Ieder van ons heeft een aantal vaste klanten, waar we de installaties en beveiligingssystemen onderhouden. Zo loop ik rond bij PGGM, maar ook bij het Nationaal Militair Museum en het Kröller-Müller Museum. Die gebouwen ken ik van haver tot gort. Maar in de avonden of weekenden moet je soms naar een andere, onbekende, klant. Waar alle systemen te vinden zijn, weet je dan niet. Dan is het een uitdaging om de storing snel te fixen.”

20170717_heijmans_PGGM__R9B7326.jpg

“We weten van elkaar waar we werken, dat scheelt een hoop. Als een collega dienst heeft op een locatie die ik ken, loods ik hem indien nodig, telefonisch door het gebouw of ik stap in de auto en ga zelf mee. Bespaart veel tijd. Een collega kan zo een uur kwijt zijn aan het zoeken naar de oorzaak van een storing, terwijl ik het binnen een kwartier kan oplossen. Op deze manier versterken we elkaar.”

Dus alles draait om samenwerking?

“Onze kracht is flexibiliteit. We stellen ons dienstbaar op en proberen de opdrachtgever zoveel mogelijk te ontzorgen. Mijn collega’s en ik komen op plekken die anderen niet zien of waar anderen niet mogen komen. Hierdoor heb je een verantwoordelijkheid, maar voelen we ons ook één met de klant waar we voor werken. Neem nu PGGM. Ik hanteer het beleid van het bedrijf, houd me netjes aan hun huis- en compliance regels en ik zorg dat het beveiligingssysteem voldoet aan wet- en regelgeving. Dat betekent dat iedereen die binnenkomt wordt gesignaleerd."

“Met de opdrachtgever is een vertrouwensband ontstaan. Zo houd je de communicatie open, stem je snel met elkaar af en ga je ontspannen met elkaar om. Uiteindelijk wil je een tevreden klant.”

Hoe werkt die flexibiliteit in de praktijk?

“Je werkt vier tot vijf weken achter elkaar bij één opdrachtgever voor preventief onderhoud. Daarnaast kom ik vaak langs voor reparaties. Lastig is als je een bepaalde periode aaneengesloten bij een opdrachtgever aan het werk bent, er een storing is bij een andere vaste klant. Dan moeten we keuzes maken. En die keuze mag de opdrachtgever waar je op dat moment werkt niet in de problemen brengen natuurlijk.

Vandaag startte ik bijvoorbeeld met het vervangen van accu’s. In totaal 250 stuks, een klus van zo’n twee weken. Terwijl ik bezig was met een accu, kreeg ik een melding van een andere opdrachtgever, die een storing hadden in het intercomsysteem.”

“Op die momenten moet ik prioriteiten stellen: ga ik verder met de accu’s of los ik eerst het probleem op bij de andere opdrachtgever, waarbij ik de installatie wel in ‘rust’ dien achter te laten. Die inschatting maak ik zelf. Na dit interview stap ik in de auto en rijd ik richting Apeldoorn om het probleem met de intercom te verhelpen.”

Dit lijken geen ingewikkelde klussen?

“Klopt, het is vaker een stuk lastiger hoor. Als een server uitvalt waar een beveiligingssysteem op draait bijvoorbeeld. In dat geval moeten we snel schakelen met de collega’s van Beveiligingssystemen. Zij programmeren die systemen en kunnen dit vaak snel oplossen. Wij zijn min of meer de oren en ogen van die afdeling. Houden alles in de gaten.”

“Ook is een ‘standaard’ oplossing niet altijd het antwoord, wegens de omgevingsomstandigheden of wensen van de klant. Je moet dan op zoek naar een oplossing die past en die werkt. Met maatwerk stel je de klant tevreden, en is ook leuk om te doen omdat je zelf iets moois mag maken. Installaties zijn vaak aan andere gekoppeld, zodat de impact groter is dan de scope van de betreffende installatie. Dat soort zaken moet je kunnen overzien voordat je aan de klus begint. En de impact van die klus ook bij de klant onder de aandacht brengen.”

20170717_heijmans_PGGM__R9B7313.jpg

Bastiaan: "Ik hanteer het beleid van de opdrachtgever, houd me netjes aan hun huis- en compliance regels en ik zorg dat het beveiligingssysteem voldoet aan wet- en regelgeving.”

Wat maakt het werk leuk?

“De diversiteit aan opdrachtgevers. Je komt overal, op de meest bijzondere plekken. Van Paleis het Loo en het Nationaal Militair Museum, tot aan Keune, de leveranciers voor shampoo en andere haarproducten. Het zijn geen standaard opdrachtgevers. We werken niet op een bouwplaats waar je eet in een schaftkeet. We lopen rond in gebouwen waar ze geen last van ons mogen hebben. En dat kan alleen als je een goede relatie met de klant hebt. Zijn zij tevreden, dan ben ik dat ook.”