Provada 2016: Binnenstedelijke mobiliteit

Is er nog plek voor de auto in de stad?

Hoeveel mensen passen er in een Citroën deux chevaux? Een weddenschap uit vervlogen TV-tijden. Met wat wringen, de benen in andermans nek en het gezicht plat tegen de voorruit bleek de lelijke eend telkens verrassend groot. Toch zit iedere ruimte op een moment aan haar max. Zo ook de stad. Hoe houden we het groeiende aantal inwoners mobiel?

6 juni 2016

Steden blijven de komende decennia groeien, vooral de grote vier: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Aan beleidsmakers de uitdaging om de stad leefbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Op het gebied van mobiliteit kiezen veel steden voor een ‘meer groen, minder blik’ benadering waarbij de auto zoveel mogelijk buiten de drukke binnenstad wordt gehouden. Meer ruimte en aandacht voor de fiets gekoppeld aan verbetering van het openbaar vervoer complimenteren de gemiddelde stedelijke mobiliteitsagenda. “We zien dat steden stevig inzetten op multimodaal vervoer”, stelt Maarten Leurdijk, senior commercieel manager bij Heijmans. “Daarbij sluiten verschillende soorten vervoer zoals auto, fiets en openbaar vervoer naadloos op elkaar aan.”

Infographic-Nederland.png

Fiets

Het autoverkeer in en om een stad als Rotterdam is al jaren stabiel. Een trend die al werd ingezet vóór de crisis. Wat betreft groeicijfers is de auto inmiddels dan ook ruim gepasseerd door de fiets: in 10 jaar tijd groeide het fietsverkeer in Rotterdam met 60% (bron: Rotterdamse Mobiliteitsagenda 2015 - 2018). Maarten vult aan: “In de grote steden zien we tegenwoordig fietsfiles ontstaan. Met concepten zoals Go-Light Avenue, een totaalaanpak voor bestaande en nieuwe fietsinfrastructuur, proberen we steden te helpen om de groeiende stroom fietsers in de juiste banen te leiden.” Hoe dan precies? “Het pakket biedt diverse deeloplossingen. Zo helpt Bikescout fietsers veilig oversteken en vergroten actieve markering en slimme verlichting de sociale- en verkeersveiligheid.” In combinatie met de trein wordt de fiets – en zeker dankzij de schijnbaar onstuitbare opmars van de e-bike – zo een aantrekkelijk alternatief voor langere afstanden.

Huisauto

Het delen van auto’s is een andere vorm van slimme mobiliteit. In het Timmerhuis, het nieuwe stadskantoor aan de Meent in Rotterdam, loopt sinds begin dit jaar een proef met het delen van eigen huisauto’s. Zowel de bewoners (80 appartementen) als de werkzame ambtenaren hebben drie elektrische BMW’s en één Mini ter beschikking. Samen met de gemeente Rotterdam en BMW experimenteert Heijmans met nieuwe oplossingen om effectiever met de schaarse ruimte om te gaan.

infographic-energy-timmerhuis-cropped.gif

27 zonnepanelen op het dak van de beide torens leveren de energie voor de elektrische auto’s. Software zorgt dat de opgewekte stroom eerst wordt gebruikt om de auto’s op te laden. Als er geen auto’s zijn aangesloten, wordt de opgewekte energie opgeslagen in de accu’s van het laadstation. Indien zowel auto’s als het laadstation 100% geladen zijn, wordt het stroomoverschot gebruikt voor de technische installaties van het kantoor.

Logisch

Maarten: “Auto’s staan gemiddeld 95% van de tijd ongebruikt stil. Dan is het delen binnen een vaste groep gebruikers eigenlijk heel logisch.” Logisch of niet, het blijft voor veel bewoners nog wel even wennen, zo’n leenauto. “Mensen kijken eerst de kat uit de boom, ‘werkt het systeem wel goed?’ voordat ze hun eigen auto op Marktplaats zetten.” Inmiddels hebben 40 bewoners en 12 ambtenaren hun abonnementskaart geactiveerd (25% van het totale aantal verspreide kaarten in het Timmerhuis). Totaal afgelegde afstand in mei: 2.345 km. Hoewel er voldoende ruimte voor verbetering is, tonen de statistieken dat vooral de bewoners ‘hun’ auto’s steeds beter weten te vinden.

parkeergarage-extra_large-01.jpg

Het originele plan was om twee auto’s te plaatsen enkel voor de bewoners. Later is dat verdubbeld tot vier zodat ook de ambtenaren van de auto’s gebruik kunnen maken.

Wedden dat

Programma’s als ‘Wedden dat?’ bestaan niet meer. “Toch durf ik wel te wedden dat de auto voorlopig nog een belangrijke rol blijft spelen in de stad”, aldus Maarten. Al zal deze zijn plek steeds meer moeten delen met andere vervoersmiddelen. “De kunst is niet te zoeken naar een oplossing voor de auto, fiets of voetganger, maar te kijken naar de totale mobiliteitsvraag van de stad en haar bewoners.”