Meelopen met Ron van Hooije

Zekerheid boven alles

Ron van Hooije (49) is Manager Exploitatie van het project A9 Gaasperdammerweg in de bouwcombinatie IXAS, een samenwerkingsverband van Heijmans, Ballast Nedam en Fluor. Een afwisselende en verantwoordelijke baan. Nauwgezette controle en het voorkomen van calamiteiten zijn Rons stokpaardjes.

Ron van Hooije

Maandag

 

Mijn werkdag voor IXAS begint al rond zes uur. Ik start op mijn vaste werkplek in het dienstgebouw van de Gaasperdammertunnel. De dag begint met een bak koffie. Daarna kruip ik achter mijn computer en mail de weekrapportage naar opdrachtgever Rijkswaterstaat. Ook houd ik met mijn assetmanagementteam de wekelijkse overdracht van de storingsdienst.

 

Wij doen de storingsdienst zelf omdat we het project op ons duimpje kennen en weten waar het eventueel fout kan gaan. Daarna volgt het managementteamoverleg. Dan bespreek ik samen met de IXAS-directie de projectvoortgang. Hierna zit ik weer aan de vergadertafel met mijn eigen assetmanagementteam. Als een spin in het web controleer ik het project, dat geeft me rust. We werken namelijk met een uitgebreid eisenpakket volgens een DBFM-contract van Rijkswaterstaat. Door structureel te anticiperen op mogelijke problemen, voorkomen we dat de weg dicht moet.

Dinsdag

Dinsdag is mijn vaste dag voor de buitenschouw van de Rijkswegen. Ik vertrek om kwart over vijf ’s morgens uit mijn woonplaats Hippolytushoef in de kop van Noord-Holland. Hier woon ik met mijn vrouw, zoon en dochter. Binnen drie kwartier ben ik op mijn werk. Elke morgen rijd ik eerst een vaste route over het totale beheer- en onderhoudstraject.

 

Als ik iets niet vertrouw, bekijk ik op kantoor de videobeelden die een schouwmedewerker van het traject heeft gemaakt. Ook heb ik constant livebeelden van een aantal projectwegen op een beeldscherm voor me. Bij twijfel over eventuele calamiteiten pak ik de IXAS pick-up truck en rijd voor mijn eigen gemoedsrust de hele projectroute zodat we echt niets over het hoofd zien. Want zekerheid boven alles! Zo let ik onder andere op de staat van de geleiderail, de leesbaarheid van de bebording, losse voorwerpen die in de berm liggen en scheurtjes in het asfalt.

 

 

Op dinsdag check ik ook het prestatiemeetsysteem op volledigheid. Zo tonen we onze ingeplande onderhoudsprestaties aan Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld het vegen van de goten langs de weg, het reinigen van de camera’s en het nakijken van de TTI- en DVM-kasten met softwaresystemen. Alle geplande en uitgevoerde activiteiten zetten we in dit meetprogramma. Rijkswaterstaat beoordeelt ons vervolgens online op de gemaakte afspraken.

Woensdag

vandaag is het tijd voor incidentmanagement. Alle ongevallen van de afgelopen week zoals kapotte geleiderails, omver gereden bebording, beschadigingen aan het wegdek en de benodigde inzet van mensen en materieel registreer ik. Deze administratie, de bijbehorende foto’s en het bewijsmateriaal verstrekt IXAS elk kwartaal aan Rijkswaterstaat.

 

 

Midden in de week screen ik ook de contracten en kostenopstellingen van onze onderaannemers – verrichten ze de werkzaamheden zoals afgesproken? Daarnaast bezoek ik de bouwsite van de Gaasperdammertunnel. Momenteel brengen we nieuwe hittewerende beplating aan op de plafonds en muren, hangen we tunneltechnische installaties met camera’s weer op en komt er bovenop het dak een groot park. Als dat klaar is, blijft het structureel beheer en onderhoud over.

Donderdag

Vandaag check ik de installaties op en in de dienstgebouwen van de tunnel. Momenteel leiden we servicemedewerkers op die deze taak van mij gaan overnemen. ’s Middags heb ik overleg met Rijkswaterstaat. Dan kijken we naar de voortgang en diverse rapportages. Door mijn drukke agenda heb ik mijn hobby’s mountainbiken en tennissen op een laag pitje gezet. De tijd die hierdoor vrijkomt, besteed ik aan mijn gezin, vrienden, leuke uitstapjes en de verbouwing van ons huis. Als de realisatie van de Gaasperdammertunnel in 2020 gereed is, pak ik mijn hobby’s  weer op.

 

Vrijdag

Elke maandag en donderdag rijdt de schouwer beheer en onderhoud van Rijkswaterstaat over het project. Dan noteert hij opvallende zaken. Op vrijdagmorgen spreken we deze samen met de onderhoudsuitvoerder door. Mochten er afzettingen op bijvoorbeeld de A9 of A2 nodig zijn, dan overleg ik dat samen met hem hoe we dit aanvliegen. 

 

Omdat ik objectverantwoordelijke ben voor de hele tunnel – waaronder de dienstgebouwen en toegangsdeuren – check ik meestal op vrijdagmiddag de administratie van elektronische passen en sleutels van nieuwe medewerkers en bezoekers. Hierdoor weet ik precies welke medewerkers er momenteel op het project aanwezig zijn. Zo is een doorsnee werkweek snel voorbij. Maar wees gerust, ik kan werk en privé goed van elkaar scheiden.

Wil je meer weten over deze baan?