Meelopen met Milou van Mierlo

Verbindingen maken

Milou van Mierlo lijkt een vreemde eend in de bijt bij Heijmans, met haar master Human Technology Interaction aan de TU Eindhoven. Terwijl haar werk, onderzoek naar effect van de gebouwde omgeving op de verkeersdeelnemer, van wezenlijk belang is voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen bij Heijmans Infra. 

Milou van Mierlo

Maandag

Geen dag is hetzelfde voor mij. Als onderzoeker in het team Commercie en Markt Ontwikkeling bij infra houd ik me bezig met allerlei onderwerpen. Gemene deler is dat je iets van verschillende kanten bekijkt, of dat nu een weg is of een product als de Bikescout, een oplichtend detectiesysteem dat auto’s waarschuwt voor naderende fietsers.

 

Zo is de beleving van de Bikescout door mij onderzocht. Doet 'ie wat 'ie moet doen? Technisch, is het product betrouwbaar en beschikbaar, maar ook functioneel: hoe ervaren gebruikers ‘m? Breng dat in kaart en je kunt doelgericht verbeteren, en aantonen wat er wel en niet werkt. Ik concludeerde dat zowel fietsers als automobilisten een verbeterde verkeerssituatie ervaren na de aanleg van de Bikescout. 

 

Ik kan niet wachten om volgend jaar op de weg aan het werk te gaan!

Ook geef ik advies hoe te meten en te toetsen tijdens de pilotfase van een nieuw systeem, ontwikkeld door Safety & Security. Deze afdeling binnen Systeemintegratie en Techniek ontwikkelt zelf beveiligings- en geluidssystemen. Dit levert straks kennis en bewijslast op om het nieuwe systeem - nu nog geheim - te vermarkten. Innoveren betekent ook altijd toetsen en daarbij is mijn nieuwsgierigheid een handige eigenschap.

Dinsdag

Vandaag verdiep ik me in het MeBeSafe-project. Fantastisch, want hier komen psychologie en weginrichting bij elkaar. Heijmans is één van de 15 partners in dit door de EU gefinancierde ‘Horizon 2020’-project Measures for Behaving Safely in Traffic. Doel het aantal ongelukken op de weg te verminderen, door maatregelen te nemen die gewoontegedrag van verkeers-deelnemers doorbreken. Daarvoor onderzoeken we hoe mensen informatie verwerken en hoe verkeersgedrag tot stand komt. 
Licht blijkt een van de factoren die mensen intuïtief kunnen sturen. Met de Universiteit van Aken zoeken we daarom uit hoe dynamisch licht het beste in te zetten is.

 

Op de universiteit simuleren we verschillende oplossingen op de testlocatie in Eindhoven. Erg leuk om zo theorie aan praktijk te koppelen. Ik kan niet wachten om op de weg aan het werk te gaan. Als Heijmans brengen wij kennis naar de praktijk. Ik hoop dat we op veel plekken de veiligheid verhogen.
Vanavond ook even hardlopen, het is heerlijk buiten! 

 

Woensdag

De hele dag naar het Happy Mobility-congres in Rotterdam. Als teamlid van CMO moet je regelmatig naar buiten kijken. Nieuwe kennis opdoen over trends en ontwikkelingen, waar liggen uitdagingen en wat vragen onze opdrachtgevers straks van ons? Op dit congres wordt infrastructuur behandeld als middel, niet als doel op zich. Het zet me aan het denken. Wat betekent dit voor de fysieke omgeving? Wat als fietsen auto’s verdringen uit de binnensteden, hoe richten we dan vrijkomende straten en parkeerplekken in? Voor mij maakt het duidelijk dat wij als Heijmans nog beter moeten vertellen over het nut van ons werk, wat voor maatschappelijke bijdrage we leveren en hoe we werken aan een betere toekomst en infrastructuur voor iedereen.

 

Donderdag

Vandaag fiets ik naar RM3, het oude hoofdkantoor van Heijmans, dat in het bedrijf ‘de werf’ wordt genoemd. Een fijne plek, de mensen daar grappen wel eens ‘Hier wordt écht gewerkt’. Ik kom graag bij onze asfaltgoeroe Gerbert van Bochove, maar ook bij de afdeling Geodesie. Vanuit CMO helpen we collega’s door mee te denken over inschrijvingen op aanbestedingen of een investeringsvoorstel. Dit doen we met alle expertise die we op onze afdeling hebben, die varieert van de circulaire economie tot de energietransitie. 
Als CMO-medewerker opereer je tussen alle bedrijfsstromen en -afdelingen door, je legt veel verbindingen, iets wat ik erg leuk en belangrijk vind. 

 

Daardoor zie je meteen veel van het bedrijf en leer je overal collega’s kennen, van hoog tot laag in de organisatie. Bij Geodesie werk ik mee aan een business plan voor nieuwe technologie en het Strategisch Tenderbureau vraagt mij om advies rondom sociale veiligheid en hinderbeleving.

 

 

Ik werk graag met ervaren mensen in ons bedrijf. Ik geloof dat de combinatie van frisse ideeën en kennis in het veld tot de goede oplossingen leiden die passen bij de tijd en het bedrijf. Overal staat de deur open, dat is echt heel leuk aan Heijmans. Er werken hier slimme mensen waar je je aan kan optrekken. Laat ze hun verhaal doen en daarna kun je meteen aanhaken. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om hen nieuwe inzichten aan te bieden, zodat zij hun werk beter kunnen doen. Iedereen hier is nieuwsgierig.
’s Avonds lees ik wat vakliteratuur, dat kan variëren van boeken over mijn vakgebied als Disruption Paradox of Teeming over biomimicry, tot boeken over persoonlijke ontwikkeling, als Twelve Pillars en het werk van bergbeklimmer Katja Saartjes.

Vrijdag

Lezen, lezen, lezen. Terwijl ik veel liever naar buiten ga, al doe ik dat meestal tijdens de lunch, rondje wandelen met collega's. Op pad voor kwalitatief onderzoek is echt het leukste aan mijn baan! Met mensen praten geeft tenslotte het meeste inzicht in behoeften, ervaringen en belevingen. 

 

Wil je meer weten over deze baan?